Nekromanti 4 magiska/religiösa egenskaper

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
...har kört fast. Skulle vilja höra om någon kan hjälpa mig att braina fram fyra religiösa/magiska egenskaper till mitt projekt.

Huvudkriterierna är att egenskaperna måste vara renodlade religiösa/magiska och inte avvika från det konceptet.

Jag har flera olika klasser med egenskaper, till exempel för de intellektuella egenskaperna har jag använt mig av intelligens, fokus, självinsikt och vilja. På liknande sätt bör dessa jag ber er om ha en magisk natur eller med religiösa inslag. De är till för endast magiker/magianvändare/präster/spiritister och kommer användas till en färdighet på samma sätt som i bl.a. Storytellersystemen. Ett annat krav är att de bör vara så pass särskilda att man inte blandar ihop dem.

Tack på förhand,
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Du måste ju inte ha exakt 4 klasser, om de inte behövs i rollspelet. Känns bara dumt att spela om det blir krystat fram. Men här kommer ett förslag;

Tro
Magisk kraft

Kan inte för mitt liv förstå hur det kan behövas mer klasser till detta ämne. Skapade behov kallar jag det, och det är kanske summe dumt att hålla på med.

Impen - Som har ett skapande behov vid datorn
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Råkraft (kan rollpersonen kalla fram en orkan eller "bara" blåsa omkull en person?)

Kontroll (Kan rollpersonen i så fall kontrollera denna vind överhuvudtaget?)

Användarvänlighet/Självkostnad (i brist på bättre ord men hur mycket det tröttar/skadar ut magikern att använda magin/heligheten)

Kallande (hur snabbt man kan frammana magin(kommer guden omedelbart till rollpersonens hjälp så fortt denne knäpper med fingrarna eller kväver det långa ritualer))

Sjätte sinne (i villken mån man kan förstå, förnimma och lära från andras magier/helighetstjofs (tex förudspå framtide))

Förändrings faktor (kan rollpersonen kalla fram en blixt från klar himmel eller måste det finnas ett åskmåln för att det ska fungera?)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Quatro Stagioni

Tja, jag spånar, och går efter din linje. Fyra magiska egenskaper för vart och en av attributen Intelligens, Fokus, Självinstinkt och Vilja.

Intelligens - Clairvoyans
Intelligens är vanligtvis förmågan att se logiska samband i naturen/historien och kunna dra analyser ur dessa iaktagelser. Därför bör dess magiska egenskap vara Clairvoyans. -Då kan man plötsligt få sådan klarsyn att det överskrider den mänskliga förmågan! Noviser kan spå väder, när man blir lite bättre kan man se "kirlianauror" runt folk och när man blir riktigt bra kan man spå utgången av mycket komplexa skeenden i framtiden.

Nackdel: De som jag förknippar med clairvoyanta är inte de som jag skulle vilja kalla för "intelligenta". Egenskapen passar alltså dåligt ihop med de personer som har högt värde i Intelligens.

Fokus - Sensitism
Fokus är vanligtvis förmågan att kunna utesluta det som inte är viktigt för att slippa distraktioner. Fokus lyfter fram essenser och stänger ute det oviktiga. Därför bör dess magiska egenskap vara Sensitism som tar detta ett steg längre. Sensitismen kan utöka fokusen till att inkludera andra människor än sensitisten själv. En ung novis kan börja med att linda in sig själv i ett dunkel som gör att han kan försvinna i folkmängder eller mot enfärgade bakgrunder. Man glömmer att man sett sensitisten och fokuserar på annat. Han kan också dra allas uppmärksamhet till sig, vilket är ett lämpligt trix om man samarbetar med ficktjuvar. När sensitisten blir bättre kan hon förstärka/förtränga känselintryck av yttre objekt. Stanken från en rutten fisk kan till exempel bli så stark att man börjar må illa, och sensitisten kan rikta sina vänners uppmärksamhet till något föremål som sensitisten vill att den ska lägga märke till utan att några andra får veta vad som försiggår. Sensitisten kan här också gömma föremål eller förminska ljudet av ens egna fotsteg för att undkomma upptäckt. En mästerlig sensitist kan ändra känselintryck från det förflutna. Oftast genom att ta bort folks minnen eller skräckslå människor med trauman som de upplevt som unga och sedan förträngt.

Självinstinkt (säkert att det inte ska vara självinsikt?) - Mentalism
Självinsikt är i vanliga fall ett mått på hur väl man känner till gränserna för ens förmågor och mentala hälsa. Därför bör dess magiska motsvarighet vara en total kontroll av ens hela väsen- Mentalism. Mentalisten kan temporärt öka sin styrka, vighet och smärttröskel när det behövs. När mentalisten blir bättre kan han utföra storskaligare kroppsförändringar (byta utseende och röst, bland annat) och till slut kan mentalisten levitera och passera genom solitt berg.

Vilja - Telekinesi
Vilja är i vanliga fall förmågan att överkomma ens eget inneboende tvivel med blotta tankekraften. Med vilja kan man pressa sig att utföra saker man inte trodde var möjligt och överkomma ens egna begränsningar. Dess magiska kusin utökar funktionen för viljan; plötsligt kan viljan användas för att överkomma andra föremåls fysikaliska begränsningar, Telekinesi. Telekinetisten kan inledningsvis bara på ett ganska klumpigt sätt manipulera små föremål (som om en osynlig person puttade eller bar på föremålet med boxningshandskar) men när telekinetisten blir bättre kan hon utföra svårare manövrar och även kontrollera föremål med interna rörliga delar (såsom pistoler(?) och klockor) När man når blir ännu bättre kan man öka och sänka temperaturen på föremål eller spräcka sönder dem med sin blotta tankekraft. Till slut kan man börja påverka andra tänkande varelser. Då är ens vilja så stark att den förmår tvinga andras till underkastelse och fullständig tankekontroll.

---

Någonting sådant? Klur klur.

/Riz
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
2 dualiteter.

Tja, du kan ju ta kraft över Jord, Eld, Lu.. Urk.. *blöööörK* (Spyr)

Vad sägs om Gudomlig Kontakt, Animistisk Kontakt, Starkt Sinne, Öppet Sinne. Två intressanta dualiteter:

Gudomlig kontakt är kontakt med det upplysta, himmelska, gudomliga. Animistisk kontakt är kontakt med det mörka, naturliga, moder jord, gaia-krafterna.
Det kan förstås slås ihop till bara "kontakt" om du inte har någon sådan dualitet.

Starkt Sinne är viljestyrka och ideal, Öppet Sinne är anpassningsförmåga, fantasi, flexibilitet.. (Väldigt intressant dualitet, det där. Tycker jag iallafall, men jag bryr ju mig om sånt.. :gremwink:) Starkt sinne kan användas till rena koncentrationsgrejer, Öppet Sinne till såna där "free your mind", där det gäller att förändra verkligheten eller så. (Teleportering till exempel.. There is no spoon!)
Starkare sinne än du kan hantera, så har du inget perspektiv, och kan inte anpassa dig till nya situationer, slutar nästan tänka. Mer öppet sinne än du kan hantera, och du tappar bort vad som är verklighet.. Mwahaha..


Kul att vi alla gjort egna tolkningar: Rising skrev om "magiskolor", Elin om "praktisk magianvändning" och jag om sinne och attityd till omvärlden.. Pale Imp skrev en mix, säger vi.. :gremwink:


(Varför säger jag Rising om Rising, och Elin om w176 kanske någon frågar.. Jamen han heter ju Rising! Nu kanske det inte spelar någon roll, men jag fick sådana samvetskval.. Eller inte. Ni kommer aldrig få veta. Mwahahahaha!)
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Buhuhuhu!

"(Varför säger jag Rising om Rising, och Elin om w176 kanske någon frågar.. Jamen han heter ju Rising! Nu kanske det inte spelar någon roll, men jag fick sådana samvetskval.. Eller inte. Ni kommer aldrig få veta. Mwahahahaha!)"

Försvinn ditt onda förvirringsmonster! Schas! :gremsmile:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Rabblar lite förslag

Själ, Magi, Tro, Kraft, Kontroll, Transcendens (inte helt säker på stafningen)...eh...*förslagen tog slut mycket plötsligt*

/Skuggvarg - kanske bidrog på något sätt i alla fall?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
1. Potential/Kraft: Rå förmåga. Kan vara en prästs tro och dedikation men också en inneboende talang hos en besvärjare.

2. Sensitivitet/Känslighet: Förmågan att uppfatta magi men också hur lätt personen blir påverkad. En förmåga som är både en styrka och en sårbarhet. Ju känsligare ett instrument/sinne är destå lättare är det att överbelasta.

3. Finess/Finlir: Hur bra kontroll han har över sin förmåga. En person med hög finess har förmågan att göra saker utan att slösa energi och utan skapa otrevliga sidoeffekter. Finess spelar liten roll vid till exempel tornados och liknande mäktiga men brutala fenomen men är extremt viktig om han till exempel ska använda sin talang för att på magiskt sätt öppna ett lås eller något annat som kräver precision.

4. Transcendens/Översinnlighet: Hur lätt har personen för att överkomma sin rationallitet och logik. Alltså hur fritt kan han arbeta med sin magi utanför rationalitetens ramar.
Inte särkilt viktig för "normala" saker men till exempel skapa föremål ur tomma luften. Kalla ner blixtar från klar himmel. Skapa fantastiska illusioner. Skapa saker som tycks bryta naturlagarna. Vrida någon ut och in. Skapa dimensionsportaler. Röra sig i den 4 dimensionen. Flyga(Alltså flyga utan något som igentligen bär upp honom. Flyga på "Ignorera gravitation" sättet).
Kort sagt. Hur lätt har personen för att överkomma "Vad i...det här kan ju inte vara sant" fenomenet.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Tack

Jag har med eran hjälp brutit det som låst mig. Märkte att jag inte hade formulerat mig så bra, då svaren var väldigt olika i uppbyggnad. Det var dock bra, för nu har jag fått lite nya funderingar på hur jag kan lösa det hela.

Tack alla!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
That´s what we´re here for.

Hur långt hade jag kommit med mina rollspelsprojekt om jag inte hade haft mina vänner och mina forumiter att diskutera med? Inte långt.
Diskussioner är bra och feedback är jättenyttigt.

/Skuggvarg
 
Top