HT 4 år med Hjältarnas tid och mina husregler

Kinbel

Veteran
Joined
12 Feb 2020
Messages
32
Hur funkar det med räckvidd med vapen?
Spontant tänker jag kanske alla närliggande rutor för närstridsvapen(+1 för spjut?), men hur långt kan man tänka sig avståndsvapen/besvärjelser?

i övrigt mycket kul!
Jag har faktiskt inte ens berört det ämnet. Utan avstånd spelas fortfarande mycket likt regelboken med zonerna. Det är oftast inget problem helt enkelt. Har inte haft så stora strider att jag bedömt det som "för långt" att skjuta. och om någon använder en besvärjelse eller tänder eld på något gör jag en bedömning av hur stor ytan som påverkas är.

Men nu när du nämner det skulle det kunna vara bra att skapa lite riktlinjer för hur stor en zon ska vara när jag spelar med kartor. Mest för att kunna dra fram vid just besvärjelser. Avståndsvapen begränsar jag bara genom att hantera siktlinjer istället för avstånd.
 

Saltpappa1

Veteran
Joined
28 May 2023
Messages
11
Hur funkar det med räckvidd med vapen?
Spontant tänker jag kanske alla närliggande rutor för närstridsvapen(+1 för spjut?), men hur långt kan man tänka sig avståndsvapen/besvärjelser?

i övrigt mycket kul!
Jag har också konverterat till meter och har då använt följa de tabell. Vi har kört med att man kan skjuta upp till det dubbla avståndet, men då spärras slaget två snäpp.

Avståndstabell
Armborst 40 meter
Tungt armborst 60 meter
Pilbåge 60 meter
Krigsbåge 100 meter
Kastkniv 10 meter
Kastyxa 10 meter
Kastspjut 20 meter
Slunga 20 meter
Spjutslunga 30 meter

Avstånd zoner till meter - konverteringstabell
Samma zon – 10 meter
Angränsande zon – 20 meter
Extra zoner – 10 meter/zon
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Okej så här tänker jag dela med mig av lite saker.
Tack för inspirationen. Mina rollpersoner är just nu på Solens och månens basar, en handelsplats som en gång låg vid Golwyndahavets kust. När Golwyndahavet tynade bort gjorde även handelsplatsen det men när solen och månen står rätt dyker den fortfarande upp. Här kan man göra en del fynd man inte kan göra på så många andra platser.
 
Top