Nekromanti 3E eller 4E?

mibsweden

Veteran
Joined
9 Dec 2002
Messages
6
Vi köra 3E nu i Forogtten realms. Hur är 4E? Vilket skulle ni rekommendera? På vilka grunder?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Det beror helt på vad ni har för stuk på er kampanj. 4E är bättre på många punkter, men allt är stridsrelaterat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med.. ska fokus vara på taktisk strid mest, välj fyran. För mer "vanligt" rollspelande, välj 3.5.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Strid är bättre, allt är mer rättvist. Fighterna är mer intressanta, rollspelandet är likadant som i 3.5 fast det blir bättre eftersom alla är värdefulla för gruppen. Arcane spellcasters dominerar inte rollspelet heller.

Byt till 4th Edition, den rockar.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
En ren fördel är att man kan börja spela 4E från level 1 och fortsätta ända upp till level 30 (jag själv har bara kommit till 6).

Istället för att man är dödligt dålig i de tidigare levlarna, samt att det blir extremt mycket bokföring över tex spells vid de högre.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det beror faktiskt lite på spelstil. Eller, det är så svårt att veta eftersom vad gruppen är ute efter kommer styra hur spelet ser ut. Taktisk strid är så otroligt roligt i 4E att man lätt fastnar i att fokusera på det. Det är ju förstås bara bra, men kanske trist för den som inte tycker att spelet ska fokusera så mycket på strid (fast då kanske man ska välja ett helt annat spel?).

När jag tänker efter så tänker jag nog alltid rekommendera 4E. Det är verkligen bättre på alla punkter. 3.5 är liksom inte bättre för utanför strid-rollspelande bara för att det finns, vadå, Craft-skills? I 4E är levlarna roligare, striderna roligare, klasserna mer balanserade, gruppdynamiken viktigare, layouten snyggare, skillssystemet tajtare och än mer.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag skulle rekommendera 4E, på dessa grunder:

1) Det är inte så otroligt tillkrånglat som 3E är. Det var knappt att jag orkade spela när vi körde en 3.5-kampanj.
2) Spelets regler hjälper mig att att rollgestalta, då jag kan välja Powers som passar ihop med min rollpersons karaktär.
3) Strid är faktiskt roligt. (Se punkt 1 och 2)
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Jag med skulle lägga min röst på 4Ed. Anledningarna har folk redan staplat upp fint i tidigare inlägg.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Om man både vill spela fighter och ha roligt så rekommenderar jag gladeligen 4E. Spelar man nån annan class så är det nog vilken som.

Eller jag håller nog med eksem vid närmare eftertanke, i 4E slipper man det där eviga "men jag stod ju bakom skydd, jag sa ju att jag sprang bakom hörnet" bla bla bla. Det är väl iofs lätt avhjälpt genom att spela 3½ på ett grid, men jag skulle nog ändå föredra 4E.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
D&D3.5 ville jag inte spela. D&D4 gjorde att jag ville spela.

Det första beror på dålig speldesign, tvång av spelstil, massor av extraregler, bökig bokföring med mera. D&D4 är mer ärlig i vad spelet går ut på, är slimmad, men har fortfarande krånglig bokföring.

/Han som tröttnade på D&D4 efter några spelomgångar, så dålig speldesign finns fortfarande kvar
 
Top