Nekromanti 3D Skrivare, vad köpa?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Förvisso har detta inte ändrats: :emb:
Lupus Maximus;n261088 said:
*Konstaterar att jag inte bör läsa tråden, då jag varken har plats eller behov av en 3D-skrivare*
Men jag kommer att köpa en ändå, bara för att jag kan. Men jag har inte lyckats bestämma mig för vad. Eftersom det varit flera trådar uppe om 3D-skrivare tidigare, så tänkte jag fråga här.

Vad jag prioriterar är utskriftskvalitén. Blir inte utskrifterna bra, då spelar resten inte någon roll.

Eftersom jag egentligen inte vet vad jag skall ha den till (jag använder t.ex. inte miniatyrer vid rollspel, eller håller på med figurspel), så gärna att den kan hantera flera olika sorters material. Så kanske den kommer till användning till någonting (jag har en 3D-scanner från en kickstarter jag fick levererad i fjol, men ännu ej testat).

Stor potentiell skrivvolym är trevligt, men vill samtidigt inte ta upp för mycket bordyta (motstridiga krav, jag vet... :rolleyes: )

Finns varken barn eller husdjur i lägenheten, så den behöver inte vara innesluten av den anledningen. Men enligt vad jag förstått använder vissa inneslutning för att hålla en "kammartemperatur" för att de anser att det ökar kvalitén.

Jag kan mecka med saker, men inte intresserad av att mecka med saker. Så byggsatser, eller bas-kit + modifikationer har inget självändamål för mig, men om det ger mycket mer valuta för pengarna kan det vara av intresse.

Prislapp, någonstans mellan 5.000-15.000.

Så, förutom att jag borde undersöka skallen då jag funderar på detta utan att ha ett egentligt behov, och en massa annat att ta tag i efter vattenskadan hemma... Vilka 3D-skrivare bör jag titta närmre på? Och vad mer bör jag tänka på? :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Min huvudsakliga erfarenhet är av en M3D Micro. Köp inte en sådan. De är skräp.

När jag kollade upp saken senast så verkade Flashforge Finder vara ett rätt bra alternativ. Ibland när jag tänker att jag skulle vilja uppgradera från min M3D så är det ofta en sån jag tänker på. Har för mig att det var nån här på forumet som visade upp lite utskrifter son var rätt imponerande. Det som hindrat mig är mest att min M3D är så lagom stor. Jag skulle vilja ha en skrivare som hade bättre utskriftskvalitet än M3Dn men som ändå fick plats i ett Ikea Kallax-hål (så 33x33cm).

Det finns ofta youtubefilmer som visar resultatet från olika skrivare; det är i min erfarenhet mer informativt än att försöka kolla på t.ex. foton.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
En av de jag överväger är Flashforge Inventor, vilket verkar vara en nyare storebror till Findern. Den har plats för två mindre rullar inuti lådan (eftersom den har två skrivhuvuden). Men jag har sett mer än ett klagomål på att man tycker de rullarna är för små och gjort egna hack med externa rullar, och därmed har lådan en massa onödigt utrymme. Men kvalitén på utskrifter verkar vara rätt bra, och klarar flertalet material.

Men, den är också 2-3 gånger dyrare än Findern.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Det blev en Flashforge Inventor.

Har hittills skrivit ut ett litet MineCraft-svärd, och två misslyckade försök att skriva ut Millenium Falcon. Efter försök två insåg jag att den bytt tillbaka till värmeinställningar för ABS instället för PLA. Så... gör om, gör rätt; och tredje gången gillt :)
 
Top