3D-skrivare med Z-förvirring

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Bakgrund:

Okej, efter fem åt bestämde jag mig för att min M3D Micro gjort sitt. Det krävs för mycket jobb för att få den att överhuvudtaget skriva ut saker, och när man väl lyckas blir utskrifterna ändå inte speciellt bra. Så efter att ha gjort lite efterforskningar hittade jag skrivaren Weedo Tina2. Den finns att köpa på Clasohlson. Den är lagom stor för mig (får plats i en Kallax, skriver ut typ en kubikdecimeter) och ligger i rätt prisklass.

Så jag köper en. Sen när jag kommer hem med den ser jag på internets att det finns en skrivare som heter Monoprice Cadet, som i själva verket bara är en ommärkt Tina2 fast för 500 spänn mindre. Så jag lämnar tillbaka min Tina2 (otestad) och får pengarna tillbaka, och beställer hem en Cadet istället.

Problemet:

Här är en film på hur det ser ut när min nya fina Cadet ska skriva ut en kub.

Vad det ser ut som: Kadetten verkar oerhört förvirrad när det gäller sina koordinatsystem. Framför allt verkar den åka upp och ner väldigt mycket mer än den borde.

Vad jag kollat/testat:
  • Alla automat-kalibrerings-inställningar jag hittar i mjukvaran. Ingen effekt.
  • Bytt firmware till den senaste för Tina2. Ingen effekt.
  • Slicat saker själv, med Cadetens egna mjukvara. Ingen effekt.
  • Printat saker från det medföljande minneskortet. Ingen effekt.
  • Kollat displayen under utskrift. Den hävdar bestämt att den är på samma Z-värde kontinuerligt (medan den jobbar på samma lager), trots att jag kan se med mina ögon att så inte är fallet; att den åker upp och ner.
  • Använt de manuella kontrollerna för att kolla var huvudet hamnar när jag sätter Z till noll vid olika X- och Y-värden. Allt verkar stämma; Z-värdet på displayen verkar motsvara Z-värdet i verkligheten så länge jag inte håller på och skriver ut.
  • Testat både det medföljande filamentet och en rulle jag hade liggandes. Ingen effekt, såklart.
  • EDIT: Testat sätta tillbaka ett sånt där blad med "tejp" som satt på den magnetiska bädden när den levererades. Man fick två extra, nämligen. Jag tog bort det första för att det skadats lite under transporten och tänkte att det väl inte borde göra någon skillnad och att jag borde kunna använda BuildTak istället. Det visade sig att inget av det spelade någon roll alls, för samma problem uppträdde med originaltejp.
Så:
Är det någon som har några idéer innan jag hör av mig till Monoprices supportavdelning och får reda på att de inte tänker hjälpa mig alls pga att jag bytte till Tina-firmwaren? (Jag har letat efter Monoprices original-firmware men misslyckats kapitalt med att hitta den)
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag undrar om skrivaren kan ha skadats i frakten från tyskland? En av de 3d-printade stödbitarna och flera av frigolitbitarna som ska hålla saker på plats hade lossnat när jag öppnade lådan.

Jag kan inte undvika en svag känsla av att detta inte hänt om jag bara hade behållit min Clasan-köpta Tina2 istället.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Du kan inte inleda med att du tror att det är något fel med firmwaren och fråga om du kan ladda ner en ny version och pröva att installera? =D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Du kan inte inleda med att du tror att det är något fel med firmwaren och fråga om du kan ladda ner en ny version och pröva att installera? =D
Jag kan ju testa, men maskinen har en inbyggd uppdatera-firmware-över-internet-funktion som jag misstänker att de vill att man använder.

Jag lutar nog mot att helt enkelt vara ärlig. Jag vet hur drygt det kan vara att ge support åt folk som mörkar grejer…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag har nu också testat att slice:a via deras specialversion av Cura. Det påverkade inte heller nånting.
Utöver att testa att skriva ut i ett annat rum i lägenheten, kanske ställa skrivaren på ett annat bord, så börjar jag ärligt talat få slut på idéer…
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Ingen expert på 3D-skrivare, men av det du beskriver så känns det mer som ett mjukvaruproblem än ett hårdvaruproblem. Jag har väldigt svårt att se ett hårdvaruproblem som skulle ge det problem du beskriver.

Finns det någon möjlighet att se tool path i det verktyg du använder för att göra filen som styr den? För min laser så kan jag se precis hur lasern förväntas röra sig, vilket gör att det är lätt att se vilken ände av sladden felet sitter i. Ser tool path OK ut så sitter det i 3D-skrivaren (eller i mitt fall lasern), ser den ut som den faktiskt rör sig, då sitter problemet i programvaran eller 3D-modellen du jobbar med (typ att den inte är en korrekt manifold).
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Har du testat att kalibrera den utan att göra det automatiskt? Finns det ingen manuell kalibrering?
Vet inte om du köpte din i delar eller om den kom färdigmonterad men när jag monterade min höll jag på och kalibrera den i flera dagar för att få den att kalibrera rätt, speciellt 0-punkten mot z-axeln (alltså distansen från munstycket till XY-planet) tyckte jag var riktigt jobbig att få till bra men när det väl blev en bra nivå gjorde det väldigt stor skillnad på utskrifterna.
Det ser ju väldigt märkligt dock att den ska sticka upp i vädret sådär, det är inte så att det är någon kabel som sitter fel (om du monterade den själv) eller en kabel som hamnat fel hos tillverkaren? Jag tyckte inte det var tokenkelt att förstå var alla kablar skulle gå så jag var sjukt nervös i början och det känns ju som att givaren är rätt iom att den kan avläsa Z-axeln rätt men att styrkabeln får fel signaler (kanske vriden åt fel håll eller bara på fel plats)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Har du testat att kalibrera den utan att göra det automatiskt? Finns det ingen manuell kalibrering?
Jodå, den manuella kalibreringen visar att allt är OK. Alla hörnens noll-Z sitter där det ska.

Sedan skiter den i det när den ska skriva ut.

Det ser ju väldigt märkligt dock att den ska sticka upp i vädret sådär, det är inte så att det är någon kabel som sitter fel (om du monterade den själv) eller en kabel som hamnat fel hos tillverkaren? Jag tyckte inte det var tokenkelt att förstå var alla kablar skulle gå så jag var sjukt nervös i början och det känns ju som att givaren är rätt iom att den kan avläsa Z-axeln rätt men att styrkabeln får fel signaler (kanske vriden åt fel håll eller bara på fel plats)
Köpte färdigmonterad.

Men – det märkliga är alltså att när jag i mjukvaran manuellt flyttar huvudet till specifika koordinater så ser allting bra ut. Z0 är där det ska i alla fyra hörn.

Under utskriften så hävdar sedan displayen att huvudet kontinuerligt är på samma Z-värde – vilket det bevisligen inte är. Men problemet uppträder verkligen bara när man skriver ut.

Jag har t.om. kollat i GCODE-koden ifall det finns någon underlig Z-instruktion, men nope.



Jag kontaktade i slutänden Conrads kundsupport. Först mailade jag Monoprice, för det fanns det ett kort i förpackningen som sade att jag skulle göra, men de svarade inte på en vecka. Conrad var väldigt snabba på att skicka ut en UPS-fraktsedel och har åtminstone hittills inte krånglat ett endaste dugg. Så nu är skrivaren på väg till tyskland… Så får vi se ifall Conrad skickar mig en ny eller om de tänker sätta sig på tvären. Jag gillar dock att de svarade snabbt och inte tjafsat hittills…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Jag gillar dock att de svarade snabbt och inte tjafsat hittills…
Då har de ju helt klart blivit bättre. Minns när jag skulle beställa grejer från dem i jobbet och fick fel prylar. Det fanns inget telefonnummer och ingen svarade när man använde kontaktformuläret. Helt omöjligt att få tag på dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Då har de ju helt klart blivit bättre. Minns när jag skulle beställa grejer från dem i jobbet och fick fel prylar. Det fanns inget telefonnummer och ingen svarade när man använde kontaktformuläret. Helt omöjligt att få tag på dem.
Jag fuskade lite och mailade helt enkelt direkt till mailadressen som stod med på retursedeln jag fick med i paketet… Kontaktformulär är verkligen helt värdo, jag hatar ogillar dem starkt. Man vet inte vart meddelandet skickats, man kan inte dubbelkolla vad man skrev – har man tur kanske man får en bekräftelse till sin mail, men det kan också vara som att skicka flaskpost in i ett svart hål.
 
Top