Nekromanti 3D skrivare - Finns dom? Är dom bra?

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Har för mig att det fanns en diskussion om 3D skrivare i det gamla forumet. Kan dock inte komma på vad man kom fram till men jag har ett svagt minne av att det var något kickstarter projekt på gång som jag inte kan hitta igen när jag letar.

Min frågeställning är i alla fall om det finns eller i snar framtid kommer finnas 3D skrivare för privatpersoner med ett överkommligt pris. Längar efter att kunna skriva ut terräng till PF eller DnD. Hade behövt den möjligheten nu till helgen. Hehehe
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
För sex papp kan du få en på Kjell&Co. Som platt paket dock, så den måste monteras, och jag har ingen aning om dess kvalitet men misstänker att den inte tillhör toppnivån.
yokowermland said:
Jag antar att dina misstankar är korrekta. Ska kolla om det finns någon recension att vaska fram,
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det finns redan 3d-skrivare för privatpersoner till överkomligt pris. Har sett apparater för 3-4000:-. Haken är att de inte verkar vara så användarvänliga utan kräva en del jox och villighet att fippla med mekaniken en del.

Jag har funderat på en Printrbot Simple ett tag, men just nu känner jag att hellre väntar tills Buccaneer levererats till folk och fått några fler (fristående) omdömen, så man vågar beställa en. Om den är så lätt att använda och stabil som de lovar.
yokowermland said:
Tackar det var Buccaner jag tänkte mest på.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag har byggt en mendelmax 1.5+ (finns nyare modeller nu) och är rätt nöjd (>.35 mm precision).
Jag älskar att den gör så många olika andra projekt möjliga & ger en känslan av att kunna bygga ALLT.

Kan passa på att ge tipset som jag hittade för sent eller inte hade förstånd att lyda själv:
Börja med PLA, inte ABS.
Skit i den jävligt dyra kaptontape'n! Använd billig hårspray med "extra hold", det funkar lika bra...
(Om abs) Skaffa ventilation. Jag fick grav huvudvärk & kraftigt illamående efter första användningsdagarna.. (samt så finns ufp, det gör mig lite småskittish))
Om abs 2: Skaffa 2 heatbeds, en för skrivaren & en för en acetonförångare. Ger klockren finish.
Köp inte filament från kjell & co, de verkar inte vara helt rena.. Ger inte bra utskrifter.

Kan rekommendera att kolla in reprap för billiga modeller.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Någon som har förslag på vad man ska använda om man har behov av värmetåliga byggen? Jag antar att alla skrivare som använder plast är out of the fråga.
Wyldstorm said:
Hur värmetåligt?
ABS klarar 200C ungeför innan det kraftigt deformeras (beror lite på sort..)
Det går att göra 3dprinters för titan & kolfiber också, endera av dessa borde klara en del.
Där har jag ingen personlig erfarenhet än, men 1,5k C i runda slängar..
Troberg said:
Jag funderar på att lösa problemet att USA ligger före EU när det gäller utskrivningsbara skjutvapen. Problemet är dock att det är så mycket mer tekniskt komplext i Sverige, eftersom i USA så är det bara lower reciever som räknas som vapendel och därmed bara den som behöver göras, medan det i Sverige är i princip varenda del.

Jag räknar dock inte med att skriva ut alla delar, det blir inte en bra lösning tekniskt, utan målet är snarare något man kan göra med en 3D-skrivare och en svarv. Pipa och sånt blir alltså metall. De utskrivna delarna behöver kunna ligga mot metallen, och jag vet inte riktigt hur varm den blir.

Naturligtvis ska jag inte göra något olagligt. Om jag tolkar vapenlagen rätt (licens krävs för vapen som är tillverkade efter 1890 (lite osäker på årtalet) och som är avsedda för gastät enhetspatron), så torde vapen avsedda för caseless-ammunition funka fint. Med ett revolvermagasin slipper man matningsproblemen och värmeproblemen normalt förknippade med caseless.

En stor utmaning är dock kemin, ska de det funka så behövs ett drivmedel man kan koka ihop hemma, något i stil med en snabbare R-candy.
Wyldstorm said:
Det finns 4 rätt bra public projektgrupper som har bra beskrivningar.
Mer än så vettifaen om jag vill hjälpa till.. Då jag är lite emot att fler får skjutvapen.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Troberg;n7569 said:
Naturligtvis ska jag inte göra något olagligt. Om jag tolkar vapenlagen rätt (licens krävs för vapen som är tillverkade efter 1890 (lite osäker på årtalet) och som är avsedda för gastät enhetspatron), så torde vapen avsedda för caseless-ammunition funka fint. Med ett revolvermagasin slipper man matningsproblemen och värmeproblemen normalt förknippade med caseless.
Inte helt rätt. Skjutvapen är licensfria om de är tillverkade före år 1890-ish och inte kan använda gastäta patroner. Så en fungerande replika är licenspliktig, så också nytillverkade hylslösa vapen.
Troberg said:
Som lagen är formulerad så är det (citerat ur minnet): "licenspliktiga vapen är vapen som tillverkats efter 1890 och som är avsedda för gastät enhetspatron". Inte "licenspliktiga vapen är vapen som tillverkats efter 1890 och vapen som är avsedda för gastät enhetspatron", inte "licenspliktiga vapen är vapen som tillverkats efter 1890 eller som är avsedda för gastät enhetspatron". Formuleringen är tydlig, den avser enbart de vapen som både är tiverkade efter 1980 OCH som är avsedda för gastät enhetspatron.

I vilket fall, så finns det en andra paragraf att hänvisa till. Den enda definitionen av vapen som finns i lagen finns i knivlagen, och säger "anordning avsedd att åsamka smärta eller skada". Min bössa är inte avsedd för det, den är avsedd att upprätthålla demokratin genom att garantera att folket alltid är starkare än staten. Den är alltså inte ens avsedd att användas, bara att förse folket med kapaciteten att använda den.
Korpen said:
Nog lättast att länka till lagen: http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19960067.htm

"2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel."

"4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte
a) salutkanoner som inte kan laddas med gastäta enhetspatroner,
b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,
c) bultpistoler avsedda för byggnadsarbete,
d) andra arbetsverktyg avsedda för slakt eller för industriellt eller liknande bruk, och
e) skjutanordningar avsedda för livräddning eller liknande ändamål. Lag (2006:386)."
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Troberg;n7569 said:
I vilket fall, så finns det en andra paragraf att hänvisa till. Den enda definitionen av vapen som finns i lagen finns i knivlagen, och säger "anordning avsedd att åsamka smärta eller skada". Min bössa är inte avsedd för det, den är avsedd att upprätthålla demokratin genom att garantera att folket alltid är starkare än staten. Den är alltså inte ens avsedd att användas, bara att förse folket med kapaciteten att använda den.
Vapenlagen (som jag länka till i kommentaren) reglerar vad som är vapen, och i stort sett allt du tillverkar hemma som har en drivladdning av krut faller under vapenlagen.
Sen är det inte direkt svårt att t.ex göra ett hemmagjort hagelgevär som man nog kan påstå inte skulle falla för lagen förrän det användes.
https://www.youtube.com/watch?v=n1wV3lmbSv4
Troberg said:
Hmm, du har nog rätt.

Well, jag tänker inte bygga ett, jag är mer intresserad av att konstruera ett. Om tillräckligt många andra bygger ett så är effekten ändå uppnådd.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag ägde ett tag en printrbot men det var väääldigt mycket pyssel att få den att fungera. Den skrev ut ganska ok när den funkade men absolut inte för miniatyrer, eller rollspelsterräng. Så den är såld. Nu har jag en ultimaker 2 och den maskinen är en (dyr) dröm. In med modellen på ett minneskort, in i maskinen, tryck print, vänta, klar. Den har väldigt bra precision men man kan inte göra vilka overhangs som helst (som de flesta liknande skrivare). Overhang är tex om en gubbe siktar med ett gevär, pipan sticker rakt ut i luften. Man måste ha något slags stöd. Det går bra att göra bryggor. När jag printar stridsvagnar gör jag manuellt i 3D-modellen ett stöd för pipan som jag sen klipper av. Detaljrikedommen är inte så bra att man kan göra DnD-klass-miniatyrer men terräng borde den funka ypperligt till. Men att serietillverka terräng blir nog dyrt. Jag har printat ett 40-tal tanks och infanteri för ett sci-fi strategispel jag pular med. Infanteriet är ca 15mm-skala och är inte så detaljerade (se bilder) men man ligger ändå på gränsen för vad som är ok.
 

Attachments

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Jag var med och byggde en 3d-skrivare från Kjell & Co på jobbet (team-building aktivitet) och kan konstatera att jag aldrig hade klarat det på egen hand. Tyckte inte kvalitén på utskrifterna var så imponerande heller, men iof hade vi inte tid att finjustera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Någon som testat någon av alla de olika 3D-printers som aliexpress.com säljer? Som vanligt är kineserna billigast, så det kanske är ett alternativ?

(Förresten, hur i helsike kan de tillverka en CD-caddy (så att man kan ersätta CD-läsaren i en bärbar med en hårddisk till) för $8 och skeppa den till Sverige med fri frakt och göra vinst på det??? Det täcker för fanken inte ens materialet!)
 
Top