3D resin print

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hej.
Jag funderar på skaffa en 3D resin printer. Är det någon här på forumet som redan har en? Främst intresserad av att kunna printa miniatyrfigurer i 28-32mm skalan.
Så om jag ska köpa in mig är det en bra printer jag behöver. Vad rekommenderas?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,336
Jag har en Elegoo Mars (tror det är den första versionen). Väldigt kul och utskrifterna blir sjukt bra. Det är bra att ha en UV-kammare också för att härda figurerna, man kan göra det i solljus också men det är mer behändigt att härda dem snabbt och lätt direkt efter print.
Jag kör water washable resin och det har fungerat bra.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag har en Elegoo Mars (tror det är den första versionen). Väldigt kul och utskrifterna blir sjukt bra. Det är bra att ha en UV-kammare också för att härda figurerna, man kan göra det i solljus också men det är mer behändigt att härda dem snabbt och lätt direkt efter print.
Jag kör water washable resin och det har fungerat bra.
Så vilken printer skulle du välja att köpa idag?
Vad för program använder man för att ställa upp modellerna i för själva printingen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
När vi ändå är inne på 3D-printing (om PAX är OK med att jag kidnappar tråden lite), hur ser teknikstatusen ut nu? Senast jag tittade på den så var det fortfarande knappast konsumentteknik, man behöver fixa en hel del med dem.

Finns det några bra skrivare för en vettig peng, som är ganska "klicka print, vänta, klart"? Gärna med realtivt stor utskriftsvolym, typ minst 200 mm på alla ledder. Gärna med nätverksstöd, så att man slipper ha den precis bredvid datorn. Ska funka offline, de ska inte vara som tex GlowForge laserskärare som kräver att man använder deras onlinetjänst.

Jag är inte rädd för lite fix, men jag har en begränsad mängd tid, och lägger den hellre på annat.

Tips? Saker att tänka på?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,336
Så vilken printer skulle du välja att köpa idag?
Angående skrivare så vet jag faktiskt inte riktigt. Jag skulle satsa på en hyfsat billig att börja med, onödigt att lägga en förmögenhet om det inte är din grej. Denna ser exempelvis prisvärd ut, med resin blir det bra även om man inte har den dyraste.


Vad för program använder man för att ställa upp modellerna i för själva printingen?
Jag använder Chitubox och det fungarar väldigt bra för mig, men kan variera mellan olika skrivare. Dvs, vissa har sin egen programvara som är mer anpassad för just den skrivaren.



När vi ändå är inne på 3D-printing (om PAX är OK med att jag kidnappar tråden lite), hur ser teknikstatusen ut nu? Senast jag tittade på den så var det fortfarande knappast konsumentteknik, man behöver fixa en hel del med dem.

Finns det några bra skrivare för en vettig peng, som är ganska "klicka print, vänta, klart"? Gärna med realtivt stor utskriftsvolym, typ minst 200 mm på alla ledder. Gärna med nätverksstöd, så att man slipper ha den precis bredvid datorn. Ska funka offline, de ska inte vara som tex GlowForge laserskärare som kräver att man använder deras onlinetjänst.

Jag är inte rädd för lite fix, men jag har en begränsad mängd tid, och lägger den hellre på annat.

Tips? Saker att tänka på?
Med resin är det en hel del meck eftersom resinen är giftig och du måste ta hand om allt spill och sånt. Men annars är det hyfsat lätt, förutsatt att du har viss datorvana. Det finns printers med wifi men jag lägger filerna på en usb-sticka som jag sätter i skrivaren manuellt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Med resin är det en hel del meck eftersom resinen är giftig och du måste ta hand om allt spill och sånt. Men annars är det hyfsat lätt, förutsatt att du har viss datorvana. Det finns printers med wifi men jag lägger filerna på en usb-sticka som jag sätter i skrivaren manuellt.
Wifi är inte stabilt nog för något som ska gå i timmar. Riktigt, trådat nät är vad som gäller.

Jag siktar nog på någon som skriver ut med filament, det är inte figurer jag ska skriva ut.
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Finns det några bra skrivare för en vettig peng, som är ganska "klicka print, vänta, klart"? Gärna med realtivt stor utskriftsvolym, typ minst 200 mm på alla ledder. Gärna med nätverksstöd, så att man slipper ha den precis bredvid datorn. Ska funka offline, de ska inte vara som tex GlowForge laserskärare som kräver att man använder deras onlinetjänst.
Jag siktar nog på någon som skriver ut med filament, det är inte figurer jag ska skriva ut.
Både på jobbet och på mitt lokala makerspace så har vi flertalet Prusa i3-maskiner. Dessa kör många timmar per dag, året runt och bortsett från periodvist underhåll från slitage så är det allt som oftast bara att trycka på knappen och köra.

Både hårdvara och och mjukvara är dessutom opensource, så det finns ingen risk att bli inlåst i någon proprietär smörja med prenumerationstjänster osv.

Det finns självklart många andra tillverkara som också har bra rykte gällande tillförlitlighet och Prusa släppte nyligen också en nyare MK4, men jag har nästan uteslutande bara erfarenhet av i3:orna.
Wifi är inte stabilt nog för något som ska gå i timmar. Riktigt, trådat nät är vad som gäller.
Nu brukar jag ju bara ladda över utskrifter med SD-kort direkt till skrivaren, men min uppfattning är att när man skickar över Wifi så är det vanligtvis så att programvaran skicka över hela modellen till skrivaren innan den börjar skriva ut, just så man inte är beroende av tillförlitligheten på nätverket.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,745
Location
Stockholm
Jag tog inte alls hand om min Anycubic Mono men den höll ändå för utskrift av typ 400 modeller varav många var stora 40k-figurer. Printer, resin och kringgrejer kostade ca 6000 kr för 40k-grejer som kostat 30 000 i butik (två hela 2000pts-armeer och lite till).

Hade jag inte kört minimum effort så hade den gått längre, fick ganska få fail prints och figgarna ha hållit bra även om jag överhärdat dem i solen (ställt utomhus om sommaren några dygn, lat osv).

Enkelt, gratis 3d-modeller till det mesta och snabbt! Rekommenderar verkligen om du behöver många figurer (Tyranid swarm och infanteritung Imperial guard för mig :) )

...och då var det ändå några år sedan och grejerna har blivit både bättre och billigare sedan dess vad jag sett!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,745
Location
Stockholm
Jag ska köpa en ny vid tillfälle och då en sån wash and cure-grunka som tvättar och härdar för att slippa lite av slabbet. Jag har bodar och uthus att ha skrivaren i, skulle inte vilja ha den inomhus då alkoholen luktar en del och grejerna är giftiga.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,336
Jag ska köpa en ny vid tillfälle och då en sån wash and cure-grunka som tvättar och härdar för att slippa lite av slabbet. Jag har bodar och uthus att ha skrivaren i, skulle inte vilja ha den inomhus då alkoholen luktar en del och grejerna är giftiga.
Det finns water washable resin nu, den är också giftig, men man slipper hålla på med alkohol iaf.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,150
Resin KRÄVER att du kör med andningsmask, handskar och VÄL VENTILERAT utrymme. När jag började med 3d printing för ett par år sedan (i samma skala som du tänker på) så hade jag ingen reaktion alls på resin, nu får jag huvdvärk direkt jag känner lukten. Så tänk på det. I nuläget fins inget 'snällt' resin.

Mask mot organsiak lösningsmedel

Utsugsfläkt

Luftkvalitétsmätare

Jag rekomenderar även ett vattenlösligt resin, Ministry of Resin har ett skitbra, beställs via amazon.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Resin KRÄVER att du kör med andningsmask, handskar och VÄL VENTILERAT utrymme.
Då går resin fetbort, tror inte jag kan få på en mask på husdjuren.

Jag vet hur dålig jag blev när jag lasergraverade IKEA-speglar, som, tvärtemot vad de informerade om, hade vinylbaksida. Det ger en mycket ohälsosam gas.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,150
Då går resin fetbort, tror inte jag kan få på en mask på husdjuren.

Jag vet hur dålig jag blev när jag lasergraverade IKEA-speglar, som, tvärtemot vad de informerade om, hade vinylbaksida. Det ger en mycket ohälsosam gas.
En fdm skrivare har också användningsområden, speciellt för terräng. Mitt tips är att skaffa en modell med stor yta och kapacitet att använda två olika filamentspolar samtidigt. Då skriver du ut med PLA och gör alla stöden PVA, sedan slänger du bara utskriften i en hink vatten tills alla stöden lösts upp.
 
Top