3d-program

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Om man vill göra modeller för att skriva ut i 3D, vilka program finns det som är lätta att använda och vilka finns det som är bra?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Inte lätt, men det är gratis och finns mycket tillgängligt material att lära sig från; Blender. Man behöver installera en plugin (också gratis, och det handlar om att gå in under rätt flik och kryssa för).

Jag skapade en 3D-modell för rymdskeppet som rollpersonerna i min Traveller kampanj åker runt i med Blender och skrev ut. Här är den bredvid ett Traveller-skepp från 2nd Dynasty i samma skala (mitt är givetvis det detaljlösa till vänster :) ).

Traveller Game ship next to Beowulf_resize.jpg
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Blender har både stöd för att skapa med primitiva objekt och sculpting, och är väl hyfsad på det mesta (och därmed riktigt prisvärd). Men om man skall göra figurer kanske ett mer dedikerat sculpting program är mer av intresse, och är det byggnader så kanske Autodesk Fusion 360 är av intresse (privataanvänande är gratis). Men, jag skulle nog inte kalla någon av dem för lätt att använda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Blender känns spontant helt fel beroende på vad du vill göra. Vill du bygga modeller till Warhammer är det nog helt rätt. Vill du skriva ut praktiska prylar som kan användas i verkligheten så vill du ha ett CAD-program. Proffsprogrammen är hutlöst dyra, men jag har hört bra grejer om Fusion 360.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Rhino är väl också ett gratis CAD-program. Ingen aning om huruvida det är bra.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Fusion 360 som redan nämnts. ZBrush om du vill skapa människor, djur och andra organiska varelser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har hört bra om Fusion 360, men är själv nog mest hemma i OnShape. Men det är nog för att jag är van vid cadprogram (med specifikt är jag van vid SolidWorks, som OnShape liknar ganska mycket).

Mycket beror på vilken approach man vill ha när man modellerar och vilken sorts prylar man vill bygga. Måttsatta beslag och reservdelar? Cad-program alla dagar i veckan. Fusion360 och OnShape är gratis (eller ja, har gratisversioner). Vill man ha något enklare (och mer begränsat) finns Sketchup.

Rymdskepp och Warhammerfigurer? Jag skulle säga Blender. Mycket bättre gränssnitt än för några år sedan, och även för organiska grejer finns numera riktigt, riktigt bra skulpteringsverktyg som rivaliserar den dyra industristandarden zBrush. Och det finns väldigt, väldigt många bra tutorials.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Rhino är väl också ett gratis CAD-program. Ingen aning om huruvida det är bra.
Jag har varit sugen på både Rhino, men har iaf inte hittat någon gratisvariant. Men jag kanske kollat på fel ställen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Figurspelsmodeller? Ladda hem de tusentals som redan finns.

Vill du lära dig CAD/3D-modellering så bör du börja i den ände som lockar mest. Fusion 360, Sketchup etc.

Jag sitter i SolidWorks men det är alldeles för dyrt för hobbyutövande. Men i det kan du göra allt vettigt. Men inte orchgubbar. Då behöver du en ytmodellerare.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag har varit sugen på både Rhino, men har iaf inte hittat någon gratisvariant. Men jag kanske kollat på fel ställen.
Nä, så är det kanske inte. Jag hade för mig att Rhino var gratis, men det var nog på högskolan för 20 år sedan jag hörde det, så det är ju inte nödvändigtvis sant längre, om det ens var det på den tiden.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Blender (som är gratis) är mitt favorit-3d-program, och då jobbar jag frekvent med riktigt dyra program som 3ds Max, Houdini och Cinema 4D. Skulptering i blender börjar bli riktigt bra, inte riktigt ikapp zbrush ännu men det är nog en tidsfråga. Inlärningströskeln är såklart hög, med det kan nog sägas om alla 3d-program.
Det enklaste jag har testat är Cinema 4d.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag använder Cinema 4d sedan något år tillbaka och det är föredömligt användarvänligt.

Blender är ett bra allroundprogram. Hela 3d-världen är lite i gungning för att så många byter till det. Och det finns drösvis med tutorials och plugins. Men det är minst lika krångligt att använda som ogratis 3d-program.

Sketchup är enkelt att lära sig, men funkar bäst för fyrkantiga saker som hus. Retrorymdskepp borde också funka bra.

Rhino tror jag riktar sig mest till produkt- och möbeldesigners. Och några arkitekter som är lite experimentella kanske.

Om du vill testa att göra mer organiska former kan jag rekommendera Dust 3d. Det är som en väldigt avskalad version av Zbrush, men enklare att komma igång med. Zbrush finns i en gratisversion också - Zbrush Core Mini - men den har jag inte testat. (Zbrush borde för övrigt få pris för ett gränssnitt som är hopplöst svårt att fatta).
 
Top