Nekromanti 3D printer

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Eftersom mitt jobb gav mig en bunt med pengar som belöning för att jag inte tar ut någon semester, så är jag ganska sugen på att införskaffa en sån här 3D-printer, som verkar lagom komplicerad för att jag ska kunna ta den till mig.

Jag tycker 3D-skrivare är en skitcool teknologi med spännande potential för samhället, men vad gäller det här potentiella inköpet är jag lite reserverad för att det inte kommer bli mer än en väldigt dyr leksak/gimmick som jag kommer använda två-tre gånger.

Jag vet att 3D-skrivare har diskuterats här för så jag slänger ut frågan, om ni hade en sån här skrivare vad skulle ni använda den till, rollspelsrelaterat och otherwise?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag känner inte till den du länkar till, däremot så har jag hört mycket bra om Makerbot från en kollega som håller på mycket med sådant.

En sak jag spontant ogillar med den du länkar till är att man inte verkar kunna köpa billigt filament i bulk, utan den kräver egna kassetter. Nu verkar det inte vara rocket science att ladda dem själv, men ändå.

En skillnad till: Makerbot finns att köpa. Buccaneer gör det inte än.

Jag vet att 3D-skrivare har diskuterats här för så jag slänger ut frågan, om ni hade en sån här skrivare vad skulle ni använda den till, rollspelsrelaterat och otherwise?
Först och främst skulle jag skriva ut delar till en låda för att organisera Arkham Horror.

Olika smådelar för att reparera saker är också intressant.

Sedan skulle jag börjat titta på att skriva ut vapen. Inte för att jag egentligen behöver ett, utan för att det är en cool och viktig tillämpning av dem. Dessa skrivare som diskuterats här räcker dock nog inte för skjutvapen, men skulle mycket väl duga för oneshot-vapen som tex personminor. Med en bättre skrivare så skulle jag kunna tänka mig ett hagelgevär med revolvermagasin, mycket likt Pancor Jackhammer. Pipan och kamrarna i trumman skulle naturligtvis behöva vara av metall, men det är ju bara rör med ganska okritiska toleranser. Ammunitionen skulle jag gjort caseless, dels för att den känns enklare att tillverka, men framför allt för att innehavet skulle bli lagligt (licenspliktiga vapen, som jag förstått det, är vapen tillverkade efter 1900 som är avsedda för gastät enhetspatron, och ingen kan hävda att en caselesspatron är gastät). Caseless medger också elektrisk tändning, vilket förenklar konstruktionen rejält. Jag skulle också funderat lite på att byta ut haglen mot koncentriska, axiellt omväxlande delvis genomsågade rörstumpar, vilket jag tror skulle kunna ge en effekt liknande en continuous-rod warhead vid träff. Jag vet dock inte om något testat det än.

Sedan skulle jag vilja skriva ut några av mina raketer från Kerbal Space Program, men jag har ingen aning om hur man skulle exportera dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle vilja ha en så att jag kan skriva ut flygmaskiner till Blå Himmel. Sen är det inte så mycket som jag kommer på att jag skulle ha den till, men det kan ju vara en sån sak som man kommer på när man väl har en.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag skulle dels skriva ut olika miniatyrspelssaker - terräng och sådant. Sedan miniatyrer, även om detaljrikedomen på dessa kanske inte blir speciellt hög, men de skulle isåfall mest vara till för att testa nån brädspelsprototyp eller så.

Sedan har jag en del annat jag skulle vilja bygga - jag har t.ex. lite lust att designa en vettig låda till min Raspberry Pi, och en kabeldöljarlösning spelcialdesignad för just mitt vardagsrum.

Jag gillar Buccaneer's design som fan. Jag väntar dock lite; dels vet jag inte om jag har råd den här månaden, dels vill jag nog höra lite om vad folk tycker efter att ha köpt den. Jag skummade texten lite, och såg till exempel inget om hur pass bra den hanterar andra 3d-format än deras "smart objects"; jag vill ju kunna ladda ner grejer från nätet och printa ut, eller modellera själv i 3ds MAX eller så.

EDIT: Om inte annat kanske jag kan muta någon som köpt en Buccaneer att skriva ut delarna till en RepRap åt mig =)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
krank said:
Jag gillar Buccaneer's design som fan. Jag väntar dock lite; dels vet jag inte om jag har råd den här månaden, dels vill jag nog höra lite om vad folk tycker efter att ha köpt den. Jag skummade texten lite, och såg till exempel inget om hur pass bra den hanterar andra 3d-format än deras "smart objects"; jag vill ju kunna ladda ner grejer från nätet och printa ut, eller modellera själv i 3ds MAX eller så.
Enligt faq:en så står det att man kan använda vilken mjukvara man vill, och att den accepterar alla .stl filer. Men jag är inte så insatt, så jag vet inte om det är det du efterfrågar.

Och det är nog vettigast som du säger, att vänta tills det finns lite recensioner att läsa.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Troberg said:
Jag känner inte till den du länkar till, däremot så har jag hört mycket bra om Makerbot från en kollega som håller på mycket med sådant.

En sak jag spontant ogillar med den du länkar till är att man inte verkar kunna köpa billigt filament i bulk, utan den kräver egna kassetter. Nu verkar det inte vara rocket science att ladda dem själv, men ändå.

En skillnad till: Makerbot finns att köpa. Buccaneer gör det inte än.
Där är ju viss prisskillnad. En Makerbot kostar 2199 dollar, den här 397 (båda utan frakt). Och för en hobbypryl, med tveksam omfattning i användning, känns den lägre summan överkomlig, medan den högre inte gör det. Men det är ju iofs därför jag ställde frågan, vad man ska använda den till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
xyas said:
Enligt faq:en så står det att man kan använda vilken mjukvara man vill, och att den accepterar alla .stl filer. Men jag är inte så insatt, så jag vet inte om det är det du efterfrågar.
Ah, coolt. Precis det jag undrade =)

Ja, då får jag väl helt enkelt vela några dagar, då. För priset var ju helt sinnessjukt bra.

497 dollar (inkl frakt till europa då) = 3200:-...


Ävafan, jag pledgar. Kan ju avbryta innan payday om jag ändrar mig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
krank said:
xyas said:
Enligt faq:en så står det att man kan använda vilken mjukvara man vill, och att den accepterar alla .stl filer. Men jag är inte så insatt, så jag vet inte om det är det du efterfrågar.
Ah, coolt. Precis det jag undrade =)

Ja, då får jag väl helt enkelt vela några dagar, då. För priset var ju helt sinnessjukt bra.

497 dollar (inkl frakt till europa då) = 3200:-...


Ävafan, jag pledgar. Kan ju avbryta innan payday om jag ändrar mig.
Peer pressure :gremsmile: Nu blev det svårt att låta bli. Hur mycket material borde man köpa från start?

Fast jag vet fortfarande inte exakt vad jag ska använda den till :gremconfused:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
xyas said:
Hur mycket material borde man köpa från start?
Jag har inte lagt till något extra alls; tänkte att jag väl kan köpa nytt material i efterhand efter behov. Men vi får se, kanske lägger till en 2-3 kasetter for good measure.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
xyas said:
Troberg said:
Jag känner inte till den du länkar till, däremot så har jag hört mycket bra om Makerbot från en kollega som håller på mycket med sådant.

En sak jag spontant ogillar med den du länkar till är att man inte verkar kunna köpa billigt filament i bulk, utan den kräver egna kassetter. Nu verkar det inte vara rocket science att ladda dem själv, men ändå.

En skillnad till: Makerbot finns att köpa. Buccaneer gör det inte än.
Där är ju viss prisskillnad. En Makerbot kostar 2199 dollar, den här 397 (båda utan frakt). Och för en hobbypryl, med tveksam omfattning i användning, känns den lägre summan överkomlig, medan den högre inte gör det. Men det är ju iofs därför jag ställde frågan, vad man ska använda den till.
Jo, Makerbot är dyrare, men den är en produkt som finns idag som du kan beställa idag. Dessutom, eftersom du kan köpa filament i bulk, istället för speciella kassetter, så är den billigare i drift.

En stor fördel med Makerbot är också att den kan göra större grejor. Efter ett tag så vill man nog göra någon större pryl.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Troberg said:
Dessutom, eftersom du kan köpa filament i bulk, istället för speciella kassetter, så är den billigare i drift.
Det går att ladda om kassetterna på Buccaneeren också. Om man står ut med att eventuellt få göra egna värmeinställningar och så.

Själv ser jag helt klart fördelen med 1) pris och 2) tillgänglighet. Att de brytt sig om UX är en nästan lika stor selling point som priset, för mig.

Makerbot ligger bortom min ekonomi, realistiskt sett. Skulle säkert kunna spara några månader, men jag vet redan att det inte kommer att bli av. Alltså är inte valet "Makerbot eller Buccaneer" för min del, utan "ingenting eller Buccaneer"... =)

Sedan tror jag att jag klarar mig oerhört långt med den där storleken. Inte som att jag tänkt göra några typ vapen eller så =)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Max 15 cm känns som ett gränsfall för mig, och lite osäker på hur detaljerna blir med (max) 0,1 mm:s upplösning. Okej för terräng antar jag - Replicator 2 säger att det är ungefär lika tjockt som kopieringspapper.

Har oavsett inte råd egentligen, men kanske några av mina kompisar är intresserade. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hmm. Så "ångbad" är något man kan fundera över då. Alternativt sandpapprande (borde fungera), förstås.

Eller målande. Vissa hälsorisker man får se upp med. Ålrajt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Max Raven said:
Hmm. Så "ångbad" är något man kan fundera över då. Alternativt sandpapprande (borde fungera), förstås.

Eller målande. Vissa hälsorisker man får se upp med. Ålrajt.
Ja. Lite beroende på. Grejen är väl att 0.1mm blir ganska bra, men kanske inte nog för de mest detaljerade prylarna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Förresten; jag frågade om en lite mer "barebones"-video, och de hade tydligen redan postat en:

http://www.youtube.com/watch?v=5j6cfh_aE2g

Jag funderade också lite över det låga priset, men lite efterforskningar visade att t.ex. Solidoodle v2, som har ungefär samma specs, bara ligger nån hundradollarssedel högre i grundpris, även om det inte inkluderar en varm plattform. Så HELT orealistiskt känns det inte. Även om man naturligtvis antagligen får vad man betalar för.

Och de har nyligen visat hur man fyller på deras "cardridges" själv. De är ju bara en skål med genomskinligt lock och hål i botten...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Nu ser det dock ut som att jag får hoppa över den här ändå. Får betydligt mindre pengar i slutet av månaden än jag trodde, pga krångel med jobbet. Kommer nog få pengarna retroaktivt, men vad hjälper det?

Så jag tar tillbaks min pledge nu. Så nu finns inte längre någon peer pressure från mitt håll =) Skulle det lösa sig med lönen etc så kanske jag ändrar mig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
krank said:
Så nu finns inte längre någon peer pressure från mitt håll =)
Jo, verkligheten gjorde sig påmind här med :/ Får följa ditt första råd och köpa en sen när det finns recensioner att läsa.
 
Top