Nekromanti 3. Val av årsmötespresidium WRNU årsmöte 2011

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
poniz said:
Persson said:
Vill du jag beskriver skillnaden mellan att vara mötesordf. på nätet och att vara det IRL eller mötesordförandeskapet som sådant?
Mest vad det skulle innebära att vara mötesordförande här i forumet under årsmötet.
Mycket handlar om känsla. Kolla av mot anmälda ombud, hur många som fortfarande skriver i ämnet och när du känner att årsmötet är redo att gå till beslut så sätter du ett datum då omröstning börjar samt slutar.

Skulle det blossa upp världens debatt efter röstdatum är utsatt så far man fundera över ifall det behövs mer tid till debatten och att man flyttar på röstdatum.

En mötesordförande bör också uppmuntra och presentera lösningar och kompromisser när man upplever att det finns låsningar mellan två läger. Detta för att undvika att delar av föreningen blir överkörda. En kutym jag använder mig av. I övrigt rekommenderar jag styrelsemötesforumet vilket du borde kunna se (?) och att du studerar ordningsformen där samt det tidigare årsmötet.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
ALRAJT


Nu har vi väldigt många nominerade vilket är glädjande. Jag skulle vilja att de som är nominerade till något bekräftar sin vilja att ta sig an uppdraget senast torsdagen den 3 mars klockan 18:00 då vi kommer gå vidare för omröstning.

Vi kommer först rösta om mitt förslag alltså att vi använder:
Tre mötesordförande

Detta ställs mot ordningen en mötesordförande.

Min förhoppning är att omröstningen skall vara klar fredagen den 4 mars klockan 22:00. Därefter röstar vi beroende på utfallet fram lämpligt antal mötesordföranden. Jag ger röstningen tid fram till söndagen den 6 mars klockan 18:00. Detta eftersom det är helg.

Kan vi få en till som ställer upp som sekreterare så är det också glädjande. Detta så Pilzeman inte ska behöva skriva protokollet själv. Det är dock inte nödvändigt, jag har fullt förtroende för att Pilzeman ska kunna skriva protokollet själv.

Vi behöver däremot en till justerare! Än så länge har bara Solvebring outat en vilja att justera. Vi behöver minst en till för att kunna fortsätta årsmötet.

Några frågor kring ordningen? Föreligger inga frågor så behöver ni inte svara.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Persson said:
ALRAJT


Nu har vi väldigt många nominerade vilket är glädjande. Jag skulle vilja att de som är nominerade till något bekräftar sin vilja att ta sig an uppdraget senast torsdagen den 3 mars klockan 18:00 då vi kommer gå vidare för omröstning.

Vi kommer först rösta om mitt förslag alltså att vi använder:
Tre mötesordförande

Detta ställs mot ordningen en mötesordförande.

Min förhoppning är att omröstningen skall vara klar fredagen den 4 mars klockan 22:00. Därefter röstar vi beroende på utfallet fram lämpligt antal mötesordföranden. Jag ger röstningen tid fram till söndagen den 6 mars klockan 18:00. Detta eftersom det är helg.

Kan vi få en till som ställer upp som sekreterare så är det också glädjande. Detta så Pilzeman inte ska behöva skriva protokollet själv. Det är dock inte nödvändigt, jag har fullt förtroende för att Pilzeman ska kunna skriva protokollet själv.

Vi behöver däremot en till justerare! Än så länge har bara Solvebring outat en vilja att justera. Vi behöver minst en till för att kunna fortsätta årsmötet.

Några frågor kring ordningen? Föreligger inga frågor så behöver ni inte svara.
Varför krävs en omröstning om det bara ligger ett förslag? Ge istället mötet lite tid (12 timmar, kanske) att föreslå ett alternativt förslag till presidium - då går mötet vidare till votering - i annat fall så föreslår jag att mötet väljer presidium per tyst acklamation (dvs. att beslutet klubbas så till vida att ingen bestrider detta innan en utsatt deadline). Jag tycker inte votering behöver ödslas på punkter där liggande förslag inte bestridits - votering bör istället användas när någon begär det.

Jag ställer nu förbehållslöst upp som mötesordförande.

Mitt förslag är att Persson väljs till mötesordförande och att jag och ytterligare en person väljs till bisittande mötesordförande.

Detta är i överensstämmelse med vad Simon föreslog, alltså att Persson väljs till "överordnad" mötesordförande. Under dessa förutsättningar, när överläggning lätt kan ta lite tid för presidiet, kan det vara en poäng att en person har ensamt förtroende att agera.

I den sista rollen som bisittande mötesordförande ser jag gärna en person som inte nödvändigtvis har prövat på detta förut, men som gärna vill få chansen att lära sig. Föreningen håller långsamt på att skaffa sig förenings- och mötesvana, vilket gör oss bättre som organisation, och det vore bra om de erfarenheter vi drar kunde spridas på flera händer. :gremsmile:
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Bunny said:
I den sista rollen som bisittande mötesordförande ser jag gärna en person som inte nödvändigtvis har prövat på detta förut, men som gärna vill få chansen att lära sig. Föreningen håller långsamt på att skaffa sig förenings- och mötesvana, vilket gör oss bättre som organisation, och det vore bra om de erfarenheter vi drar kunde spridas på flera händer. :gremsmile:
Det här tror jag är en bra poäng, som kan få gå före behovet av en mer rutinerad föreningsperson som den tredje ordföranden. Alltså, ni som är tillfrågade! Brist på erfarenhet är ingen orsak att tacka nej! :gremlaugh:

(I samma veva så passar jag på att tacka för nomineringen men säga nej till uppdraget.)

Ska jag ta på mig att höra av mig till dem jag nominerat och som inte synts i tråden ännu? Är inte det en bra praxis i det här läget, att den som lägger fram en nominering får fram ett svar på om personen är intresserad?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
OKEJ så här går det till

Bunny said:
Varför krävs en omröstning om det bara ligger ett förslag? Ge istället mötet lite tid (12 timmar, kanske) att föreslå ett alternativt förslag till presidium - då går mötet vidare till votering - i annat fall så föreslår jag att mötet väljer presidium per tyst acklamation (dvs. att beslutet klubbas så till vida att ingen bestrider detta innan en utsatt deadline). Jag tycker inte votering behöver ödslas på punkter där liggande förslag inte bestridits - votering bör istället användas när någon begär det.

Jag ställer nu förbehållslöst upp som mötesordförande.

Mitt förslag är att Persson väljs till mötesordförande och att jag och ytterligare en person väljs till bisittande mötesordförande.

Detta är i överensstämmelse med vad Simon föreslog, alltså att Persson väljs till "överordnad" mötesordförande. Under dessa förutsättningar, när överläggning lätt kan ta lite tid för presidiet, kan det vara en poäng att en person har ensamt förtroende att agera.

I den sista rollen som bisittande mötesordförande ser jag gärna en person som inte nödvändigtvis har prövat på detta förut, men som gärna vill få chansen att lära sig. Föreningen håller långsamt på att skaffa sig förenings- och mötesvana, vilket gör oss bättre som organisation, och det vore bra om de erfarenheter vi drar kunde spridas på flera händer. :gremsmile:
Hmm du tar helt klart upp viktiga poänger. Jag tolkade Solvebrings opponerande som att han presenterade ett motförslag (dvs att vi ska använda en mötesordförande). Men när jag läser inläggen tidigare så har inget sådant förslag presenterats.

Jag visar därför mitt medhåll till Bunnys förslag och lägger samtidigt till Poniz att ingå i mötesordförandekåren.

Vi får då alltså:
Mig som Mötesordförande primus samt Bunny och Poniz som mötesordförande secundi.

Vill någon se ett annat förslag i någon form så bör denne ha presenterat detta innan torsdagen den 3 mars klockan 18:00. Namnen som föreslås ska också ha accepterat att bli föreslagen i denna tråd.

Om inget motförslag presenteras så tolkar jag det som en tyst acklamation.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: OKEJ så här går det till

Also,

Jag föreslår att mötet väljer Pilzeman till mötessekreterare.

Jag tror att det är bättre med en än med två, eftersom arbetet inte blir så mycket mindre på två, medan risken att det faller mellan stolar blir större. Eller alltså, jag tror att det kostar mer i arbete att organisera uppgiften på två personer, än man vinner för den det berör.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: OKEJ så här går det till

Simon jag nominerar dig som justeringsperson. Accepterar du nomineringen? :gremdrink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Medhåll

Hjälper man till om man skriver »Låter bra«?

Nåja. Jag stödjer alla nomineringar hitintills.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Re: OKEJ så här går det till

Jag kan faktiskt hålla med, när jag tänkt på det här. Att göra något tillsammans med någon över nätet är liksom ingen större poäng om inte arbetet går att dela upp i tydliga delbitar.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: OKEJ så här går det till

Pilzeman said:
Jag kan faktiskt hålla med, när jag tänkt på det här. Att göra något tillsammans med någon över nätet är liksom ingen större poäng om inte arbetet går att dela upp i tydliga delbitar.
OK. Då tar jag tillbaka min önskan om att vi väljer två mötessekreterare.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: OKEJ så här går det till

-klubbadish-

Årsmötet har fattat sitt första beslut, vi har nu ett presidie:

Persson som mötesordförande. Bunny och Poniz som vice ordförande.

Pilzeman sekreterare.

Solvebring och Simon justerar.
 
Top