Nu pratar du inte om möjlighet och utrymme för kreativitet utan om möjligheter att sälja det eller livnära sig på det. En väsentlig skillnad.
Jag skulle till och med vara beredd att säga att vinstintresset är ett mycket större problem för konstens kreativitet än vad AI är.
Jag ser mer kreativt värde i en bok skriven av en författare med AI som redaktör/korr än vad jag ser i Random Marvel-film nummer 388.
Det är nog helt rätt att känna en viss nivå av oro. Det finns alltid risker med stora förändringar. Hur mycket oro man känner är personligt, det beror på hur man bedömer situationen. Jag ser ingen pågående demontering av samhälle och kultur av LLM'er, men jag ser en förändring och påverkan. Förstår inte riktigt hur LLM'er ens skulle kunna demontera samhälle och kultur.
Nyckelordet här är "personligt". Det är upp till var och en att bedöma. Ingen är tvingen att gilla AI, men ingen ska heller hindras från att använda det. Det är ett personligt val.
Alla verktyg vi någonsin uppfunnit på mänsklig kunskap och erfarenhet. LLM'er skiljer sig inte på den punkten. Jag tycker det är märkligt när man vill att vi ska göra ett undantag för LLM'er och inte använda den tillgängliga mänskliga kunskapen när vi tränar dem.
Exakt. Ta ett så enkelt verktyg som, säg, en kniv. Det typ enklaste och mest ödmjuka verktyget av alla. Det ligger en otrolig mängd erfarenhet i konstruktionen. Allt från olika former på bladet, slipningsvinklar/typer, greppets utformning, materialval, funktionella detaljer (parerstång/halkskydd, fällbar, gimping, bankbart handtag, tjocklek, genombrytning för att inte ost ska fastna osv).
Sure, en del förstår inte det och använder brödkniven som skruvmejsel, men allt vi gör bygger på att vi står på axlarna på de som gått före. Hade varje knivmakare börjat med att banka stenar mot varandra så hade jag inte haft min Gerber Remix i min verktygslåda.
Kultur är inte olika här. Om inte allt byggde på vad som kommit tidigare, så skulle vi inte haft musikgenrer. Då skulle varje verk varit unikt, och antagligen bestått i att man bankade stenar mot varandra. Nu har vi istället rock, country, metal, hula-hula, gladpunk osv, för att någon lyssnat på vad andra gjort och tänkt "Det var ballt, jag vill göra något liknande!".
Edit: Sorry, modereringen kom medan jag skrev. Såg den i efterhand.
Eller programmerare, fast där har jag förstått att åtminstone några företag börjat inse idiotin i att göra så att ens bransch inte har några juniorer.
Detta är då baserat på att det finns en begränsad mängd problem att lösa. Jag tror inte det. Det finns alltid ett problem till. AI gör utvecklarna mer produktiva, så att de kan lösa fler problem. Vi kommer inte att behöva färre utvecklare, men vi kommer att få fler problem lösta.
Detsamma gäller kultur. Jag tror inte att det finns ett begränsat kulturbehov. Mer kultur är bra.
Om något, så tror jag att AI är en utjämnare där, på samma sätt som internet har varit. Internet tog bort behovet av skivbolag och förlag och sånt för mindre aktörer, och sänkte tröskeln mycket för att producera. AI har gjort samma sak. Den gör att man kan driva sådant som tidigare var ett projekt för 4-5 pers ensam, och snabbare.
Är en del AI-producerat material skräp? Sure, men det gäller mycket av vad människoproducerat material är också.