Nekromanti 3 favvo-vapen

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Här kommer en helt hjärndöd men rolig tråd (att liva upp lördagskvällen med). :gremsmile:

Vilka 3 favoritvapen har du (alla rollspel, alla kategorier).

Mina är. .

1. Down the Bunker (eldkastare och autohagel-kombo till Mutant 2, fanns med i en tidig Sinkadus)
2. Heavy blastpistol (WEG - Star Wars, så mycket coolare än "laserpistol")
3. M41A? Carbine (Den där bössan som alla marines i Aliens springer runt med, och i Alien-rollspelet. Det finns inget tuffare, period!)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
1. Kriger Kommissariepistol-4 (Noir)
Den är stor, tuff och grym! Illustrationen på den är underbar.
2. Pendelyxa (DoDT)
Lite för att den ser cool ut, mycket för att man inte vet om man ska skratta eller gråta.
3. Sådant där nekro-tjohej demonbesatt vapen som det fanns en bild på i Chronopias grundregler. (Chronopia)
Demonbesatt vapen. Jag har inte kvar reglerna så jag minns inte mycket mer än känslan när jag läste om dem (men framför allt kollade på bilden). Den var cool.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
1. Stora svärd! Fallussymboler ftw! (i stort sett alla spel)
2. Hagelgevär (i stort sett alla spel)
3. Eldgisslet (Eon), inget är coolare än ett brinnande stridsgissel som slår ner fiender av sig själv. Inte ens Chuck Norris!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
M42-A1 från Bubblegum Crisis - stilig automatkarbin med 66-skotsmagasin, en eldhastighet på 850 kulor i minuten och lasersikte. Förevisas exemplariskt i första avsnittet av spinoffserien AD Police Files. Om jag minns rätt så ger den 7D6 skada, använder AP-ammo och ger +1 i WA. :gremcrazy:

Hasta från Engel. En mycket kraftig svärdsklinga försett med ett handtag av nästan samma längd som klingan. Kanske inte så konstigt då "hasta" är latin för spjut. Awesome. Och ett tungt argument för varför det borde finnas vapenbilder i rollspel. :gremwink:

Långsvärd. Nej, inte D&D- eller DoD-långsvärd där det bara innebär "bredsvärd fast lite längre och smalare". Riktiga jäkla långsvärd. Om jag säger bastardsvärd kanske ni hajjar bättre. Fast säkert inget alls ändå. Här kan jag inte peka på nåt spel för jag känner inte till nåt som gett dem den kärleksfulla hyllning de är värda. Jäkla rollspelsmakare, ni suger! :gremfrown:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
1. Improviserade klubbor, i stil med bordsben, dörrar, ljusstakar och klädeshängare.

2. Snaror och lasson, som man kan strypa med, binda, fälla eller snara fast och hänga upp eller köra iväg med.

3. Saker i miljön som man kan kasta folk på. Pålningar är alltid coolt (upp- och nedvända stolar, isstalagmiter, fackelhållare) och bord är ju bara ett måste att krossa genom att slänga sin motståndare på det.

/Han som föredrar spelarinflytande i strider
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: 3 favvo-vapen (OT)

Är spelarinflytande synonymt med improviserade vapen?

/Andy som gillar ett rejält skjutjärn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: 3 favvo-vapen (OT)

Oftast, ja. När det är spelarinflytande så spelar vilket vapen man använder sällan så stor roll, utan bara hur man tillfogar skadan. Vissa vill se coola ut med ett automatgevär i händerna. Jag är mer Jackie Chanig och vill överraska med (förvisso fåniga men vad jag åtminstone tycker är) idésprutande attacker.

Om spelledaren beskriver alla saker, så kommer jag som spelare bli hindrad i min fantasi. Jag vill hitta på att det finns ett bord att kasta någon på. Jag vill hitta på att ett av benen gick sönder när jag kastade någon på bordet och jag använder det för att slå på någon. Sedan får gärna spelledaren ge förslag på saker som jag kan bli inspirerad till att använda, men man ska aldrig bli begränsad till att det är det enda som finns att använda.

Ergo: jag föredrar spelarinflytande i strider.

/Han som endast gillar vapen om man gör en grej över att ha just det vapnet
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
1. primitiv pistol typ flint/hjullås
2. Le Mat western
3. Stickvärja

Ingen som nämner dubbelyxan eller dubbelsvärdet från D&D 3.x? :gremtongue:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Aah! La Mat, att jag missad den, den är grym. Varför finns inte den med i Noir. Kanske när supplementet Noir - Skjutjärn & levrat blod kommer. :gremsmile:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: 3 favvo-vapen (OT)

Yes, jag ser poängen. Men jag är en spelare som gillar automatkarbinen men hoppas unna använda spelainflytande över striden iallafall.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
HJK said:
1. primitiv pistol typ flint/hjullås
2. Le Mat western
3. Stickvärja

Ingen som nämner dubbelyxan eller dubbelsvärdet från D&D 3.x? :gremtongue:
I nån jeppes kampanj till... Space 1889, tror jag, kom de på att deras rollpersoner avverkat *fler Le Mat än som tillverkades* - vilket sannolikt var en överdrift, men det var tydligen inte så många. :gremlaugh:

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vilket skönt ämne!

1. Stridshammare av det fullständigt orealistiska slaget, typ WoW och Warhammer Fantasy Battle. Ni vet de som ser ut som en gigantoslägga. De gör min inre kobold lycklig
2. Ankfotspistoler - ett gammaldags svartkrutvapen som bestod av en knippe pipor man avfyrade samtidigt. Fullständigt värdelöst om man inte var typ en meter från motståndaren, men hade fördelen att ingen motståndare inom ett par meter var riktigt säker på om han skulle bli träffad eller inte. Bra vapen för rånare, de som ska slåss i underläge och folk som inte kan träffa en lada inifrån.
3. Vapen som kan skjuta olika sorters ammo. Judge Dredds pistol är ju ett exempel.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I stigande ordning:

3: Ljusvärja. Det är något magiskt med dess ljus och ljud, även om det bara är specialeffekter alltihop. "Not as clumsy or as random as a blaster. An elegant weapon for a more civilized age."

2: Snayperskaya Vintovka Dragunova. Förutom att det är ett coolt prickskyttegevär så är det en paradox - precisionsmaskineri och rysk tillverkning känns som en självmotsägelse.

1: Daikyū. Världens coolaste pilbåge. Punkt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Får man välja WH40K-vapen?

1. Holy Bolter
2. Holy Bolter
3. Holy Bolter
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Utan inbördes ordning:

1. Hornbåge, mongol style.

2. Naturliga vapen såsom nävar, huggtänder, klor etc.

3. Avslitna kroppsdelar från motståndaren. "Stop hitting yourself! Stop hitting yourself!" :gremgrin:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
1. Dirty Harrys handkanon
2. Mzp-15 (inne i atmosfären)
3. Heavy bolter (väldigt manlig)

Nära men ingen cigarr: Motorsåg att monteras på avhuggen hand.
 
Top