WRNU 2MB för bilder är för lite

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nä, då måste man ha ett betalkonto på Miro, och det kostar hundratals kronor i månaden, så det har jag ingen lust med. :gremeek:
Är filerna skapade på Miro från början? Och exporterade? Går det att exportera som SVG?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Så vad exporteras de i nu? PNG? Hur hög upplösning? Hur stor blir filen?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Så vad exporteras de i nu? PNG? Hur hög upplösning? Hur stor blir filen?
Upplösningen är min skärmupplösning. Det är alltså skärmdumpar. Det enda man kan exportera till från Miro utan att betala är en extremt lågupplöst PDF, tror jag.

EDIT: Filen är 7,8 Mb för Prosopopée, men jag insåg just att om jag istället för att bara kopiera bilden rakt av sparar ned den som JPEG så får jag ned den under 2 Mb utan att göra texten oläslig, så med ytterligare lite jobb så går det ju faktiskt att få till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Så vad exporteras de i nu? PNG? Hur hög upplösning? Hur stor blir filen?
Skärmdump, men problemet var att komprimeringen gjorde att texten blev oläslig, inte att man inte kan exportera korrekt format, storlek eller hur man exporterar.

Man kan inte lägga till vektorgrafik i inlägg idag, så vad du pratar om är ändå en icke-lösning.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
När forumet inte accepterar framgooglade bilder med upplösning mindre än skärmen på en 5 år gammal (olyxig)smartphone så vet jag inte om miros olika exportfunktioner är den första flaskhalsen/problemet man ska fokusera på :D
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
EDIT: Filen är 7,8 Mb för Prosopopée, men jag insåg just att om jag istället för att bara kopiera bilden rakt av sparar ned den som JPEG så får jag ned den under 2 Mb utan att göra texten oläslig, så med ytterligare lite jobb så går det ju faktiskt att få till.
Falskt! Jag fick ned filstorleken till 1,4 Mb, men den accepterades ändå inte av forumet. Gissar att det finns en begränsning i upplösning också?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tycker också att argumenten ”mot” är konstiga ”gör mer saker” argument.
Varför ska jag göra mer saker?

Hela grejen var ju att Chrull INTE ville göra fler saker + att bilder nuförtiden ÄR större än forumets gräns.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Falskt! Jag fick ned filstorleken till 1,4 Mb, men den accepterades ändå inte av forumet. Gissar att det finns en begränsning i upplösning också?
Det går heller inte att lägga in den som bilaga till en post. Är gränsen lägre än 2 Mb? Nedan är en DropBoxlänk till min bild. Min dator säger att den är 1,4 Mb, men jag får inte bifoga den i ett inlägg eller lägga in den som en bild. Vad pågår här?

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det går heller inte att lägga in den som bilaga till en post. Är gränsen lägre än 2 Mb? Nedan är en DropBoxlänk till min bild. Min dator säger att den är 1,4 Mb, men jag får inte bifoga den i ett inlägg eller lägga in den som en bild. Vad pågår här?

1,4MB här med. Jag tror också det är något annat som är konstigt eftersom jag vill minnas att någon fil jag sparade ner var på typ 200kb och ändå inte fick postas här.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag tycker också att argumenten ”mot” är konstiga ”gör mer saker” argument.
Varför ska jag göra mer saker?

Hela grejen var ju att Chrull INTE ville göra fler saker + att bilder nuförtiden ÄR större än forumets gräns.
Ja, problemet är absolut inte att jag (och antar jag, de flesta andra användare) inte vet att det finns andra tjänster att ladda upp bilder på. Problemet är att det känns som en lösning för millenieskiftet, inte 2021.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Verkar som forummjukvaran har verktyg för att automatiskt re-size:a bilder:

Kanske nån @admin kan kolla upp det där?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Verkar som forummjukvaran har verktyg för att automatiskt re-size:a bilder:

Kanske nån @admin kan kolla upp det där?
Om man tror den där tråden så fattar jag det såhär:

Vi har tre inställningar (min förkortning i parentes): Max pixelstorlek (MP), max omskalningsstorlek (i pixlar, MO), max lagringsstorlek (i Mb, ML).

Om bilden är större än MO så vägras den av forumet.
Om den är mindre än MO men större än MP så skalas den om till MP. Om resultatet är mindre än ML så postas den, annars avvisas den.
Om bilden är mindre än MP kollas lagringsstorleken. Är den mindre än ML så postas den, annars avvisas den.

Eftersom min testbild är mindre än 2 Mb så antar jag att den avvisas för att den är för stor i pixlar. Eftersom den hade funkat om forumet skalar om den så antar jag att det betyder att MO är max 5 megapixel. Det är det enda sättet jag kan förklara varför min bild avvisas, om vår ML-inställning är 2 Mb och trådens förklaringar stämmer.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
De skriver ju i tråden hur man kan ändra inställningarna
 
Top