Nekromanti 2frågor, Rollspela slag? och WFRP

Khorne

Veteran
Joined
19 May 2001
Messages
3
Hejsan,
Nu när pollenbanditerna slagit till och lamslagit mig inför morgondagens sista prov innan studenten (jag kommer nog skriva men inte med en frisk hjärna) vill jag höra lite vad ni har att säga om 2 frågor.

1:
Hur rollspelar man smidigast ett stort slag?
Detta undrar jag särskilt då rollpersonerna är med som simpla soldater mitt i smeten. Att spela 20 olika strider där man börjar varje fras med "Suck, den här snubben har 1 svärd och en sköld, han tittar argt på dig och anfaller", är ganska tråkigt. Hur brukar ni rollspela slag? Själv har jag kört Warhammer fantasy Battle - gamesworkshop och i WFRP boken finns regler för hur man översätter värden mellan de olika spelen. Att då få en rollperson som kan dö på ett slag på 3 eller uppåt med en t6 är inte särskilt roligt :gremsmile: - Fastän väldigt spännande. Jag undrar då om det finns några smidiga regler (antagligen hemmagjorda).

Och sen fråga nummer 2:

Varför spelar så få personer Warhammer Fantasy Rolpelay? Personligen gillar jag det starkt och spelar fortfarande då och då med de gamla veteranerna. Världen är fantastiskt och reglerna är detaljrika men smidiga.

Tackar för mig! Nu ska jag försöka lära mig lite mer om differentialekvationer och volymberäkning... :(
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Varför spelar så få personer Warhammer Fantasy Rolpelay? Personligen gillar jag det starkt och spelar fortfarande då och då med de gamla veteranerna. Världen är fantastiskt och reglerna är detaljrika men smidiga.

Själv tycker jag att det finns så många små saker jag inte gillar med Warhammer! Fantasy - skjutvapen, Skavens mm.

Men som du säger världen är välbeskriven och Enemy within rankar jag som den bästa fantasykampanjen någonsin.

/Wille
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Hur rollspelar man smidigast ett stort slag?

Du kan ju börja med att ta en titt på Västmark. Även om inte alla dina frågor besvaras där finns det i alla fall en bra sektion om hur spelledare kan lägga upp ett fältslag.

Ridijeck
fältslagare (?)
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Hur rollspelar man smidigast ett stort slag?
Sist jag gjorde det, (det var djävligt längesen), så hade jag utgången bestämd i förväg. Sedan slängde jag lite olika händelser på RP:na, från en tabell jag hade gjort.


Varför spelar så få personer Warhammer Fantasy Rolpelay? Personligen gillar jag det starkt och spelar fortfarande då och då med de gamla veteranerna. Världen är fantastiskt och reglerna är detaljrika men smidiga.
Jag spelar iaf. Håller fullständigt med dig.

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Kolla in Västmark på Rollspelssmedjan. Det spelet har det bästa och lättaste metoden för att hantera fältslag.

_öRn
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Ah, lite av en hjärtefråga det där, fältslag under rollspel. Det första man bör ta ställning till är hur detaljerat man vill göra det. Självfallet kan du ta strid på strid på strid på strid på strid (du förstår poängen...) enligt grundreglerna, men såvida du inte vet med dig att du kan göra detta genomgående intressant så blir det nog inte så lyckat. Jag har kört en hel hög med varianter under årens lopp (och någon dag tänker jag utveckla dem i artiklar i Drakens Tand förstås) som jag listar nedan, väldigt ytligt. Om inte annat kanske du kan få lite idéer.

Typen av slag
Beroende på vad för typ av fältslag som utspelas så bör man behandla det lite annorlunda. Är det ett stort, maffigt episkt slag i en episk miljö så lär det sätta sina spår på stämningen och ditt sätt att beskriva det. Är det däremot två byar som bråkar, tja...

Tabeller
Att använda händelsetabeller är en variant. Med tabeller kan du kasta rollpersonerna in i olika händelser och på så sätt möjligen få den kaotiska känslan som är lämplig under ett fältslag. Jag ser dem dock som ett möjligt hjälpmedel snarare än ett måste.

Dikterat slag
Om du i förväg bestämmer dig för vad rollpersonerna kommer råka ut under slagets gång så kan du göra din uppgift mycket lättare. Låt spelarna rulla lite tärningar och tro att de är delaktiga, samtidigt som du beskriver "vad som händer". Då och då blir det intressantare och du slår ned på en händelse med detaljerad strid som vanligt. Lämpar sig utmärkt för episka slag.

Tennfigurer
Underskatta inte dessas värde! Har du nog med tennfigurer så fyll bordet med dem för att beskriva rollpersonens närmaste omgivning (man ser inte vidare långt i stridens hetta...). Eller strunta i dem. Bland de roligaste fältslag jag rollspelat har involverat ett hundratal figurer. Lika många gånger har vi lämnat dem liggande.

Asch, telefonen ringer förstås... Får fortsätta en annan dag! :)

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 
Top