Nekromanti 2300AD

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
På 90-talet hade en kompis till mig 2300AD. Minns att jag bläddrade i böckerna och tyckte att det verkade märkligt. Det såg gammalt ut och inte så där actionfyllt som rollspel skulle vara enligt mitt tonåriga jag. Vi spelade det aldrig.

I helgen råkade jag köpa första utgåvan av 2300AD plus ett par äventyr. Jag är peppad på att läsa och kanske testspela men vet samtidigt inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Så, om någon sitter på kunskaper: Vilka styrkor och svagheter har 2300AD? Vilka tillbehör och äventyr är bra? Vad är det för skillnader mellan utgåvorna?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Jag har inte spelat så mycket och det var väldigt länge sedan, men en sak minns jag tydligt:

Skarpskytten said:
För väldigt, väldigt länge sedan hade jag och ett par kompisar väldigt, väldigt kul med Starship Cruiser. Det är ett brädspel med regler för skeppsdesign och för rymdstrid som går att köra tillsammans med GDWs Traveller 2300 AD. Om jag minns rätt så var min gubbe chef för den svenska rymdflottan och min kompis spelade en fransman. Tyvärr minns jag inte mycket av det, annat än att det var kul att bygga egna skepp samt att sensorer och hastighet (det är svårt att bromsa i rymden) var viktigt i striderna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag spelade det en gång på universitetet, reglerna var udda. Dock minns jag inte om det var första eller andra utgåvan vi spelade.

Därefter köpte jag spelet för att läsa fluffet, det är en mysig sci-fi setting.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag har faktiskt möjlighet att köpa Starship Cruiser också. Borde kanske ge det en chans.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
luddwig;n224685 said:
Jag har faktiskt möjlighet att köpa Starship Cruiser också. Borde kanske ge det en chans.
Alltså, det har ju ett rätt kasst betyg på BGG. Jag var typ 18 år när jag spelade det och hade inte så höga krav. Det kan nog vara så att det krävs lite husregeler för att få det att flyga. Men å andra sidan minns jag långt ifrån allt jag spelade år 1990, så det gjorde bevisligen ett stort intryck på mig.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Det jag tycker om i 2300AD är tanken på ett relativt gritty scifi spel (både att rymdskeppen är lite skitiga och att olika personers moral är det), och att olika nationer utforskat varsitt "pärlband" av vårt hörn av galaxen (American, French & Chinese arm).

Vad jag ogillar är tyvärr resten, pretty much. Spelet känns överlag föråldrat (vilket ju inte är så konstigt - jag försöker inte sparka liggande häst här, bara förklara varför jag inte kan med det).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
CapnZapp;n224697 said:
Spelet känns överlag föråldrat...
På vilka sätt menar du att det känns föråldrat? Spelsystem? Världsbygge? Stil på äventyren? Layout? Annat?
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Jag har flera goda minnen av spelet men jag bara spelade det under 80-talet. Det såg jätteroligt ut eftersom det var skapade samtidigt som filmen Aliens och hade samma utseende. Bilderna i böcker är definitivt inspirerade av utrustningar från filmen.

Det var också den första spelet jag hittade vilken försökte att vara hård scifi. Som en nörd som levde i 80-talet, det var väl älskade av mig.

Jag minns stridssystemet som dödliga. Man måste använder rustning för att överleva striderna.

Utomjordingarna var intressant till mig. Varje ras hade olika historier, kultur och biologi.

Historien är redan fel. Jag skrattar lite om hur spelets historien beror på ett stort krig mellan Tyskland och andra land för att förena öst och väst tyskland. Också, år 2000 har redan hänt och vi har inte hade ett kärnskrig.

Kanske, idéer om utrustning är lite gammal, men jag är inte säkert om det. Jag måste kolla upp böckerna.

Jag spelade som lastrymdskeppet ägare, cyberpunk och krigare mot utomjordingar som heter Kafer såväl som Sudamerikanska knarkkungar. Det var roligt, men jag vet inte om det var bättre i 80-talet eller om det fungerar för nutiden.

Starship Cruiser gav mig många roliga timmar eftersom jag gillade att skapa rymdskepp.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
En av mina mest minnesvärda rollspelskampanjer var i 2300AD - kampanjen spelades under 5 års tid (7 år i spelet) och det var de officiella äventyren i följd, med SL-instick. Det hela andades "V", Aliens och WW2-krigsfilmer, när vi människor var under attack av Kafer-hotet (spelets "onda aliens", vilka hade en säregen, skrämmande och för sin tid, cool backstory och twist). Det var grus-i-rymddräkten-känsla, strid var farligt, och vi var motståndsmän, frihetskämpar, spioner bakom aliens gränsdragningar, soldater i krig där städer atombombades, och en scen där spelledaren beskriver oss människor, under någon form av högttid, ser franska flottans stolthet, kryssaren Richelieu i skyn plötslig explodera mitt under firandet och Kafers landstiger på planetes ytan minuterna efteråt, under kaos, terror och invasionsskräck, och vi inser att vi gick från fest till krig på mindre än en timme, är fortfarande en scen som finns kvar starkt i mig - 30 år senare.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Som GDW fanboy så handlade jag Traveller 2300 när det kom ut. Det namngavs senare till 2300AD. Jag har för mig att det var för att folk trodde det var en ny iteration på Traveller eller nått. Har nog kvar det i mina gömmor någonstans.

/H
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Det jag köpt är alltså den första boxen, den som heter Traveller 2300 och kom 1986. Om någon testat just den utgåvan av reglerna: Är den spelbar? Vad skiljer mot den utgåva som kom 1988, dvs. den första att heta 2300AD? Vad jag kunnat läsa mig till så är det främst namnet och illustrationerna som är annorlunda. Regelmässigt verkar version ett och två kompatibla.
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
luddwig;n224746 said:
Det jag köpt är alltså den första boxen, den som heter Traveller 2300 och kom 1986. Om någon testat just den utgåvan av reglerna: Är den spelbar? Vad skiljer mot den utgåva som kom 1988, dvs. den första att heta 2300AD? Vad jag kunnat läsa mig till så är det främst namnet och illustrationerna som är annorlunda. Regelmässigt verkar version ett och två kompatibla.
Jag var bara spelare med Traveler 2300, inte SL, men jag minns att man kan inte avancera sina egenskaper och färdigheter med Traveler 2300. Kanske jag har fel. Det var nästan 30 år sen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Vänta lite - de onda utomjordingarnà kallas Kafer? Och detta under apartheideran?
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Lite off topic kanske. Men det 2300 AD som Mongoose Publishing ger ut, är det en reprint av GDW´s gamla version? Eller är det en ny version av spelet?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Bolongo;n224793 said:
Enligt wikipedia: "the game writers coined this name based on the German word Käfer, meaning "beetle", not on the Afrikaans ethnic slur "kaffir"."
Yes, dessutom såg varelsen ut som en upprättstående skalbagge så förklaringen verkar rimlig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Torbjörn;n224829 said:
Lite off topic kanske. Men det 2300 AD som Mongoose Publishing ger ut, är det en reprint av GDW´s gamla version? Eller är det en ny version av spelet?
Det lär vara en ny version som använder reglerna från Mongoose Traveller.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
För att förvirra, så verkar Mongoose hänvisa till det ursprungliga Traveller 2300 som 2300AD.

Mongoose Traveller 2300AD said:
2300 AD AND MONGOOSE 2300AD
Mongoose 2300AD is an adaptation of the original 2300AD game originally published by Game Designers’ Workshop in 1988. Mongoose 2300AD is a sourcebook for use with Mongoose
Traveller and requires the Mongoose Traveller Core Rulebook. Supplement 5: Vehicles and Supplement 6: High Guard would also be useful.

As an adaptation, this version of 2300AD departs from the original in several ways, including the addition of DNA modifications and a slightly different background.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Lupus Maximus;n224871 said:
För att förvirra, så verkar Mongoose hänvisa till det ursprungliga Traveller 2300 som 2300AD.
Men det ursprungliga Traveller 2300 kom -86. Original 2300AD, alltså det första spelet med det namnet, kom -88. Så Mongoose har alltså rätt på ett vis.
 
Top