Nekromanti 2300AD

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
För att svara på ursprungsfrågan. Jag har tyvärr aldrig haft möjligheten att spela eller spelleda 2300, men använt den som inspiration i andra sammanhang. Jag kommer dock ihåg att jag inte gillade stridsreglerna, men kommer för närvarande inte ihåg vad jag hade för problem med det. Men jag gillar att "artificiell gravitation" kommer från att snurra saker, samt att en Bean Stalk Elevator på jorden är 35.000 km lång och att det tar 5 dagar att åka med hissen (vilket blir knappt 300km/h).

Reglerna för att skapa planeter och månar gav, i alla fall vad jag då uppfattade som, rimliga resultat. :)
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Många verkar ju ha tyckt att stridsreglerna i 2300 AD var kassa. Men var det något som D20-reglerna i 2320 AD rådde bot på? Blev det nån förbättring där?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Från vad jag läst blev 2320AD en flopp. Om det hade med stridsreglerna att göra kan jag inte uttala mig om. Vore intressant att höra vad någon som faktiskt läst och/eller spelat spelet tycker.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Stridsreglerna var helt ok. Det enda som gjorde det matematiskt lite svårt var att skador (och skydd?) hade decimaler, vilket försvårade snabb huvudräkning. Typ en pistol kunde ha Damage 0,3. Vid träff slogs en d10 och multiplicerade Damage med slaget. Så slog man 6 hade pistolen Final Damage på 1,8, från vilket rustning drogs av. Sedan, beroende på träffområde så gav restsumman olika effekter. Har tex för mig om man fick netto Damage 2+ i huvudet så insta-dog man.

Allt ovan taget ur ett rostigt minne.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag vet inte varför men trots inlägg om meckiga beräkningar är jag sugen på att köra 2300AD exakt som det är skrivet.
 
Top