Nekromanti 200-ords-RPG-utmaningen 2017

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Detta spel heter… … "Gallergrindsspelet!" Ja det är spelets namn. Version 0.2 ovan.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
2097;n243467 said:
Detta spel heter… … "Gallergrindsspelet!" Ja det är spelets namn. Version 0.2 ovan.
Mycket bra och nybörjarvänligt som du sa.

Nu när vi inne på tarotkort funderar jag på att skapa en alternativ version av STILLA, men att man utgår från korten när huvudpersonen ska presentera en plats, person, projekt etc.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
2097;n243438 said:
Aha men du skrev “Inga av dessa spel är bra.”
Ja, det gjorde jag visst. Det var dumt. Jag tänkte "Inget av de spelen jag läst", men det är inte vad jag sade. Jag tar tillbaka det!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
2097;n243467 said:
Detta spel heter… … "Gallergrindsspelet!" Ja det är spelets namn. Version 0.2 ovan.
Det är en bra början! Spelet förklarar många koncept som vana rollspelare är bekväma med, vilket gör det lämpligt för nybörjare. Samtidigt tror jag att det är väldigt svårt för de två spelledarna att veta vad de ska göra, i vilken riktning de ska gå. Det behöver nog ännu fler ord! :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
P.eLL.e;n243442 said:
https://stillarollspel.files.wordpress.com/2016/10/stillarpg.pdf Vet inte om du 2097 sett detta, tror Genesis spanat in det (där jag utvecklade efter feedback); ett fåordigt spel som är fler än 200 ord men utvecklats ur sådana, med inslag av Archipelago och The Quiet Year-mekanismer. Tror detta är det jag är mest nöjd med av dem alla tillsammans med O. Örtmästare.
STILLA är ett betydligt bättre och mer genomarbetat spel än de bidrag i tävlingen jag läste! :)

Wildlings är ett annat riktigt vasst litet spel. Enda spel jag spelat som kan få till en riktigt bra spelomgång på 15 minuters spel.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja det här spelet kommer nog växa lite. Kom på lite förtydliganden jag ville göra. Ffa att spelet kan spelas över flera möten.

Ska också uttrycka deltagarnas roller både positivt och negativt. Vad dom vill uppnå (i föremålsspelarens fall, ett spel där mkt har hänt) och vad dom vill undvika (i föremålsspelarens fall, att folk vill sluta spela — vilket är ju en regel, spelet tar slut när någon vill det).

Att det är en utmaning att lyckas med sin rolls mål gör ju spelet genast delicious och som du säger, väldigt svårt. Hmm…
Kan ju lägga in tips att föremålsspelaren och bifigursspelaren kan ta setups från andra spel, romaner, serietidningar etc som inspiration.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det faktum att målen är så yxskaft från verktygen som den spelaren har är också kul. Jag ska få folk att vilja spela länge… genom att gestalta grusgångar och sommarstugor? Eller rymdskepp och galaxer? Eller lummiga midgårdsskogar?
 
Top