Nekromanti 2 viktiga saker

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
1. vad gör man om spelarna blir ovänner och försöker slå ihjäll varandra? jag försöker lösa det bara genom att hota att dra in deras förbättringslag (det funkar alltid) och spola tillbaka
har ni någgon bättre ide?

2. mina spelare liksom droping like flies jag tror jag gjort fel någonstans i dödslags reglerna

jag kör med man tar en träff låt oss säga 14 skada då för man 7 poäng chock och 7 poäng trauma sen ska man slå ett dödslag på ob 4t6

jag hoppas att jag gjort fel för mina spelare bara dör hela tiden förutom en Daak Tempelriddare med riddarustning han är nästan odödlig. Det är inte att jag skriver för krigiska ävrentyr för mina inehåller knappt strid det är dom neogames skrivna äventyren som bringar död till mina spelare.

snart tar nog alla in budskapet är man en riddare i tung rustning så går det bra för en. Det är en sådan sak man inte vill att spelarna ska ta lärdom av

har jag gjort fel med döslag är grunden mindre än 3t6?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
shit grabben :gremsmile:
Mjo 7 trauma och 7 smärta brukar inte resultera i 3t6 Dödslag, bara trauma och blödning ger dödslags tärningar står ju på formuläret! och slå bara när du ökar en tärning...
vist man kan dö av låga skador beroende på vart de träffar, och det är ju de sköna med spelet :gremwink:

att dina vänner bråkar hehe, jo de kan vara jobbigt.. men du får komma på intriger så de måste gadda ihop sig så himla nära att de blir så jädra bra bundisar, så att de till slut räddar ivet på varandra, typ att de hamnar i ett rum där taket sakta sjunker och en gåta som står skrivet på väggen är den ända lösningen på problemet, ta tid med klockan och säg ni har två minuter på er, och jävlar vad folk sammarbetar i sådana situationer :gremwink:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Grunden är Ob0T6 för Dödsslag. Så, sju trauma gör att Dödsslaget blir Ob1T6 om ens kroppsbyggnad är Normal eller lägre.

-Hjalle, kortfattad.
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
fan jag har gjort fel då fattar jag varför det totalt död

1 alv tjuv 1 tempel riddare 1 alv läkare 1 lönmördare 1 alv svärdsdansare

hoppas mina spelare förlåter mig dom gillade sina tidiga karaktärer väldigt mycket

dom har alla rätt att vara arga på mig det är jag som har gjort fel

(hatar det men det är saningen)
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
hehe, mjo du får vara snäll tebax :gremwink: skona dem kanske ibland, de gör jag, ibland råkar man få cp träffen i hjärtat av den lille buffeln och de kommer att dö alla om han just dör, då kan man vara lite snäll och ge den i lungan elelr någon annanstans :gremsmile: eller när du vill köra fairplay låt alla se vad u slår hehehe då blir de rikligt nervösa :gremwink:

Sköna yrken, själv kör vi sällan alver, tycker de e svår spelade, de e sköna och så ska de framföras tycker jag...

Dvärgar är ju bland de ballaste släkten, själv har jag en dvärg som e pygmeisk han fick kort på nackdelar och är numera 104 cm stor :gremsmile: fet rustning fet yxa och heter Tor son av Ihnor hehe
 

Mumfie

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
53
Re: ALV TJUV

En alv som tjuv....

Du har tydligen inte läst Eon böckerna särskilt noga va??
En alv skulle aldrig få för sig att snå någonting, med undantag learam som i kris skulle kunna sno mat för att överleva. Du borde nog tänka om lite på yrkena,
Sen undrar jag vilket skade system du kör efter??
För 14 i skada burkar ju ge en extra skada och inte 7 i trauma och smärta.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: ALV TJUV

var inte så hård mot honom shit altså!
hehe du har inte läst reglerna helelr, 1 regeln är väl, det finns inge regler bara sätt att hjälpa! du får hitta på skapa och använda fantasin så de blir för det bästa för de som spelar och spel ledaren! vist borde man kunna få sju trauma utav en skada på 14 inte helt omöjligt, allt beroende på vart extra skadan tar!

vist alv tjuv hmmm jag tillåter inte alver som tjuvar men han kan ju vara något liknande åt det hållet, finns ju tränade i det skuggiga bara för att kunna göra hjälte dåd i det dålda, allt hör till vad sl säger och spelaren kan spela... :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Hm...

För det första - häng inte upp dig på allt som står i böckerna. Det vore skvatt galet om alla alver var helt laglydiga vad det gäller stöld av naturen. Visst, de flesta alver skulle inte kunna tänka sig att stjäla, men det kan inte gälla alla. Och omständigheterna?

En historia om varför en alv blev tjuv skulle jag kunna komma på på två röda.

En liknande situation har uppstått i samband med att Kanturi hade en sjöresande lönnmördardvärg i något äventyr, och fick en massa skit för det. Här spyr jag ur mig lite om detta.


Du har tydligen inte läst Eon böckerna särskilt noga va??
Läs igenom skadekapitlet i Eon III en extra gång så kanske du lägger märke till rutan Förenklat skadesystem.

-Hjalle, hatar din typ av inlägg.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Re: Hm...

Prexis! Håller med dig.. Läs bara i Svärdsspel i Hadarlon så visas det ju där att alverna är inte de mest hederliga som finns... Faktiskt ganska bra exempel på en alv tjuv där.. :gremlaugh:

// Mäster Atrion helt inne i Svärdspel i Hadarlon
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Hm...

Kan man inte också tänka sig att alverna inte har mycket till skrupler kvar när det gäller sådana de inte tycker om?
En alv skulle säkert mycket väl kunna stjäla ifrån en tirak utan att få dåligt samvete.
Eller?

/Mori - Metallicaninjan
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
1. Om SPELARNA är ovänner och försöker slå ihjäl varandra? Tja, det kan vara knepigt. Jag antar att det beror lite på situationen.
a. Om spelarna slåss UNDER spelets gång så kan du säga "Kom igen grabbar, om ni inte slutar nu kan vi inte spela..."
b. Om spelarna bråkar utanför spelet, och om dom är dina vänner. Så tycker jag du ska plocka upp en påse popcorn och titta på. :gremlaugh:

Men varför bråkar dom då? Bråkar dom om regler och sånt? För om det är deras karaktärer som bråkar så borde det ju inte vara några problem? Mina spelare bråkar hela tiden med sina karaktärer... Precis som jag gör som spelare. (Minns en 1 timme lång hetsdisskuition om vilken färg vi skulle måla vår haven i förra spelträffen i VtR)...

2. Jag är inte helt säker på det förenklade skadesystemet, jag har aldrig kört med det... Men jag kan dra fram boken och bläddra lite...
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Ortodoxa Eonister

En alv som tjuv... Jag kan inte tänka mig att det inte finns NÅGON alv som inte är ohederlig innom alvernas landsgränser också. Och dessutom har jag svårt att tänka mig att tex Sanarialverna har fått allt dom äger och all sin kunskap genom att bara be snällt om den...

Du skrev själv att learam snor för att överleva... det går väl för vem som helst. Tänk en pyar som växer upp i ett fattig del av en stad. Han måste väl också stjäla för att överleva? Och den HÄR kommentaren säger jag så fruktansvärt ofta. Eon's grundbok är inte en bibel som ska tolkas ordagrant... om jag VILL kan jag göra alver till det mest tjuvaktiga folket i Mundana.

*mummlar nått om Ortodoxa Eonspelare*
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Ortodoxa Eonister

Helt rätt. Bara det att det heter Eonanister. :gremsmirk:

-Hjalle, fri eonanist.
 

Wanda

Veteran
Joined
10 Jun 2005
Messages
30
Re: Ortodoxa Eonister

Dessutom är beskrivningarna av Alver och andra folkslag en generell beskrivning, det finns undantag. Det finns det bland alla folkslag. Däremot kanske det är betydligt mer vanligt att en Pyaralv blir tjuv än en Sanarialv. Men det beror nog mer på livssättet osv.

// Wanda
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
dom brukar bli ovänner när det gäller att lösa saker på egen hand en vill testa en lösning och den andre vill testa en annan
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Men få dom att låta deras KARAKTÄRER bråka om saken.

Ex:

Riddar Harald Grönskägg har kommit på hur dom äntligen ska ta sig in i den onde nekromantikern Görgens torn. Dom ska slå upp dörren med sin nyinförskaffade magiska hammare "Bankus Dörrum". Egentligen är det spelaren Nisse som har kommit på det, men han tycker han är väldigt smart.

Samtdigt har den unge tjuven (alvtjuven faktiskt) Bleh síol Hoppsan kommit på att dom kan KLÄTTRA upp i tornet istället, för det finns ett öppnat fönster på femtonde våningen. (Även nekromantiker måste vädra mattorna ibland.) Detta är spelare Matte som har kommit på, och han tycker att han är ännu smartare än Nisse.

Istället för att Nisse och Matte ska bråka om saken (båda sätten kan ju funka ändå). Påpeka för dom att deras KARAKTÄRER faktiskt är oense. SÅ istället för att Nisse och Matte börjar kasta popkorn på varandra kan ju Riddaren och tjuven stå och bråka om saken. Dom är ju faktiskt oense om vem som är smartast... då blir det ju till och med rollspel av alltihopa.

Vips har man vänt ett problem till något positivt. Jag brukar bli glad när mina spelares karaktärer bråkar (Det gör dom hela tiden...).

Lycka till... och om dom vägrar lyssna på dig. Kan du alltid låta nekromantikern titta ut genom fönstret och be dom sluta väsnas. :gremsmile:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Droger

En alv som tjuv....
Hemma hoss mig har många alvbefolkade områden stor andel drogberoende. Att röka alvgräs förofta leder ibland till tjuvaktiga alver och andra former av utslagenhet. De extrema fallen blir ibland utsparkade ur sunari och vips har du en landsförvisad, tjuvaktig, alvisk, narkoman på vandring utan mål i Asharien.

/Ceram, coz I got high...
 
Top