Nekromanti 2 ST KLOSTER!!!

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Angående den nya modulen "Av Blod Komna" (som jag tycker verkar jävligt lovande) har det smugit sig en del fel som, JA!... jag vet har diskuterats redan en heldel här. -Men jag har ögnat igenom alla trådar och har inte hittat något om den klonade byggnadsritningen som återfinns på sidan 15 respektive 35. Jag kan sluta mig till att den verkligen föreställer Sebaeliterordens kloster, däremot blir det värre med Vägkapellet. Det finns visserligen en bild som föreställer kapellet och man kan därav gissa sig till hur det ser ut där inne, men om neogames sitter på en ritning kan den väl läggas ut på hemsidan??? Gärna tillsammans med en "tom" Targus karta som spelare kan få nyttja. Tack på förhand...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ja, jag håller med om att det är lite konstigt... På sidan 35 finns ju bara rum beskrivna upp till e, så rum f vet ingen vad det är om det skulle vara vägkyrkan... Det roligaste är väl att bilden på sidan 35 är vänd 1/4 varv motsols, och att man skrivit in bokstäverna på rätt håll i bilden... :p

Sedan funderade jag på om det inte är så att c och d på sidan 15 ska byta plats... Jag ser inte riktigt hur c är en sal och d är celler... :gremtongue:
Antar att a, klostergården, är en innergård...


Tycker dock det är synd att så mycket kraft läggs på att diskutera korrekturen... Känns som allt för stort fokus på det... Ibland känns nästan som om jag är den enda som läst äventyret eftersom ingen här på forumet har synpunkter på äventyret i sig...Men jag håller med dig, en karta över vägkyrkan och en "tom" över Targus att dela ut till spelarna hade inte vart fel att ha på hemsidan...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Sedan funderade jag på om det inte är så att c och d på sidan 15 ska byta plats... Jag ser inte riktigt hur c är en sal och d är celler...
Ja! faktiskt, jag såg inte detta första gången jag läste det :gremwink:

Ibland känns nästan som om jag är den enda som läst äventyret eftersom ingen här på forumet har synpunkter på äventyret i sig
Du har rätt här med, antagligen är alla nöjda med själva äventyret då! Själv har jag bara läst igenom lite mer än halva boken och har därför inte kommit att fördjupa mig i de föreslagna scenarierna. Dock märker jag redan nu att det lär bli en hel del extra arbete från min sida med tanke på våra rollpersoner. För det första har vi en urgammal magiker född och upp vuxen i Targus som dessutom är medlem i den "skimrande vägen" som enligt magikerns bakgrund finns representerad i Staden. Detta kan dock komma att fungera fint då rollpersonerna kanske redan från början har nånstans att luta sig tillbaka på och dessutom automatiskt har en ciceron med i gänget.
Vidare är en Soldisk baron tillfångatagen av Commersium Lamia i Damarien, och dessutom broder med en av rollpersonerna. Detta kommer antagligen leda till att denne försöker finna sitt syskon och vidare försöka reda ut hans gamla tvister med vampyr-kulten.

Men det var ju fortfarande ingen kritik för ABK. Egentligen har jag lite att klaga och desto mer att lov orda. För det första är det härligt att skåda Vässmars och Öbergs bilder respektive kartor (Skönt att slippa de data ritade som föregås i eon). Texten är rik och flyter (trots visst slarv) och jag har snabbt fattat ur Targus alla makt fraktioner håller sig gentemot varann, vilket kan vara nog så svårt att förmedla så man slipper läsa texten fram och tillbaka 17 ggr.
För min egen del tänker jag tona mer Vampyr klichéerna så mycket som möjligt. Stryka ordet 'vampyr', fila med tänderna på lamiorna och låta Cleastrate bjuda på helstekt fågel, färska stekta tomater garnerat med vitlöksås. Istället vill jag få spelarna att långsamt komma underfund med att Lamiorna först och främst är odöda varelser och senare sätta 'lika-med tecknet' till Vampyr.

GOD JUL till alla rollspelare där ute!!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: 2 ST KLOSTER!!! (spoiler)

God Jul själv... :gremwink:

Ja, man får väl anta att alla är nöjda. Själv har jag läst äventyret i sin helhet nu och håller med dig på den punkten att det finns en del modifierande att göra för att få det att passa min spelgrupp... Å andra sidan kan inte alla äventyr passa alla spelgrupper... Speciellt när min grupp har hållt på och spelas ettpar år och över en 60 speltillfällen i ryggen... Dock tror jag inte det är svårt att göra mindre anpassningar för att få det att fungera...

För övrigt håller jag med dig, kartorna e snyggare... Bort med datorritat och fram för den "nya" sortens kartor... Texten flyter som du säger genom hela modulen... Det är trevligt, lättläst och trots att det finns fel är det inga problem att förstå allt...

Vad det gäller lamior... Jag personligen tänkte tona ner blekheten hos lamiorna, är det inte så att de ser mänskliga ut när de är fulla av blod? Det vill jag minnas, men eftersom jag är hemma hos familjen över jul har jag inte tillgång till V&N. Jag gillar inte att alla lamior är bleka, så alla direkt kan säga "Lamia" (min spelgrupp har stött på dessa vandöda tidigare i sina äventyr runt om i mundana)... Vad det gäller tänderna gillar jag varianten från World of Darkness, där vampyrernas tänder går att fälla in/ut.

Jag tror man kan göra äventyret mycket spännande, har du spelat de två första delarna med din spelgrupp?

Ha de gött i jul!

(förrästen, du kanske ska sätta spoiler på ditt andra inlägg, det är med en hel del om lamior som kan förstöra för spelare)
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: 2 ST KLOSTER!+ABK (spoiler)

...det finns en del modifierande att göra för att få det att passa min spelgrupp... Å andra sidan kan inte alla äventyr passa alla spelgrupper... Speciellt när min grupp har hållt på och spelas ett par år och över en 60 speltillfällen i ryggen... Dock tror jag inte det är svårt att göra mindre anpassningar för att få det att fungera...
Vi har inte haft dessa karaktärerna längre än Sylfens vrede pågått däremot har en blivit dödad av paddmumier och en försvunnit in i Damarien (låååång historia). Och så kom det sig av en slump :gremsmirk: när rollpersonerna hamnat i klorna på Hans van Marie i pålborgen (KG) att Maries "rådgivare" fick syn på 'skallen'. Tursamt nog för rollpersonerna var rådgivaren egentligen medlem i Den Skimrande Vägen och fattade snabbt att skallen var alltför viktig (farlig) för att hamna i klorna på Greven. Med hans hjälp lyckades de också fly från borgen och fortsätta mot klostret.
Nu är det så att magikern är ganska djupt insyltad i politiken i Damarien och känner till en del saker. T.ex är inte Vitfjäder regent i Damarien ännu på grund utav en förskjuten tidslinje som vi brukar spela med. Därför är det politiska läget väldigt instabilt i landet och Ariandra söker ännu efter någon att äkta. Kanske kan det stunda kungabröllop i Targus när RP:n anländer! Kanske försöker rollpersonerna få Den Skimrande Vägen att sluta upp med Magiker orden i Targus (kommer inte ihåg vad den hette nu). Ja jag tror det blir ett mångfasetterat äventyr detta.

Jag personligen tänkte tona ner blekheten hos lamiorna, är det inte så att de ser mänskliga ut när de är fulla av blod? ...Jag gillar inte att alla lamior är bleka, så alla direkt kan säga "Lamia" ... Vad det gäller tänderna gillar jag varianten från World of Darkness, där vampyrernas tänder går att fälla in/ut.
I N&V står det mycket riktigt att lamiorna är bleka och endast får tillbaka sin färg då de druckit blod. Det nämns inget om hur länge effekten sitter i. Då de behöver dricka 20 blodpoäng per 24 timmar vilket motsvarar 1,64 liter (en poäng är en jungfru 8,18 cl). Om man vill kan man ju låta blekhet utebli under denna period.
Vidare står det också "När det skall dricka blod från ett ofer växer sig hörntänderna i överkäken långa och vassa." -precis som i World of Darkness :gremlaugh:
Vi har fördelen med att inte spelat mot dessa varelser förut (i alla fall är det vad mina spelare tror). Jag tänker nog ge lamiorna mer magiska förmågor och besvärjelser, det känns också ganska logiskt med tanke på att de blir extremt gamla. Hmm, kanske har neogames redan gjort detta har inte läst SLP:nas speldata... :gremconfused:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: 2 ST KLOSTER!+ABK (spoiler)

Jo, om man måste dricka 20 blodpoäng per dygn kan man anta att deras "matsmältningssystem" (eller blodsmältningssystem kanske?) gör åt en 20 blodpoäng per dygn...

Men frågan är, räcker det att dricka 1-2 blodpoäng för att sluta vara blek, eller måste man ha ett relativt fullt med blod i kroppen?

Skulle man avrunda lite grovt kan man säga att det går åt 1 blodpoäng i timmen och att de börjar bli onaturligt bleka när de bara har säg 10 av dessa 20 blodpoäng i kroppen... Det skulle betyda att en "full" lamia ganska enkelt kan tas för människa åtminstånde de första 5-8 timmarna efter att de druckit... Sedan är det väl inget som säger att de 20 poängen måste drickas samtidigt... Så då blir det lite mer klurande... Nåja, jag antar att det iallafall är ettpar timmar efter att de fyllt på...

Härligt med hörntänderna, hade för mig att de även i Eon kunde fällas in/ut... Smidigt...

Vad det gäller besvärjelser så har lamiorna i ABK en del, fast det verkar som det är ganska fritt för spelledaren att lägga till fler, på en av lamiorna står det t.ex.
Besvärjelser: Magipaket för svart häxa (spelarens bok, sidan 81) med flera.
Det där "med flera" tyder ju på att det är ganska mycket upp till SL...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: 2 ST KLOSTER!+ABK (spoiler)

Egentligen är det lite konstigt att blodet just skulle få huden mindre blek, lamior saknar ju puls! Jag tänker mig därför att det är blodet som omvandlas till nekrotropiska filament och dessa i sin tur skänker styrka och färg åt den odödes kropp. Regeltekniskt tycker jag man kan låta hudblekning utebli ända upp till 24 timmar då även attributen börjar sänkas. Detta om man tycker att det är ett problem med för kort tid med typ 5 timmar.
Jag tänker mig att lamians utseende förändras i takt med att denna sänkning. Till exempel förtydligas ådror, huden vanfläckas, ögonen gulnar, köttet tycks tyna bort så skallen framträder i ansiktet och skinet torkar etc.

Annars kan man ju undkomma blekheten med att vampyrer gillar att sminka sig då de skall ut på stan :gremlaugh:

Att tänka på också är att väldigt få miljöer är väl upplysta eller än måttligt upplysta, detta leder ju till att man kanske inte uppfattar deras bleka hud som man skulle i dagsljus.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: 2 ST KLOSTER!+ABK+KG (spoiler)

Jag vill minnas (återigen har jag inte V&N här) att lamior inte kan få blödningstakt... Det har jag funderat över både en och två gånger... De dricker ju skiten... Gäller det att punktera magsäcken, så kommer det blod? Eller är det som du föreslog, att blodet förvandlas till något annat när de dricker det (som ditt exempel nekrotropiska filament) och därför kan de inte blöda ut det...

Jag personligen kommer nog köra på att en lamia med mindre än 10 blod i kroppen kommer se blek ut... Det är enklast så tror jag...
Sminkning är ju helt klart ett alternativ, fungerar alltid lika bra... Eller bära mask, eller kåpa eller något annat diskret (mask kanske inte är så diskret, snarare uppseendeväckande, men man döljer blekheten)... :p

Ja, natten förtar ju en hel del av färgseendet så det är klart att man kommer ha svårare att se att någon är blek när det är mörkt och sådär... Dock tenderar det synas tydligt att något är blekt om man lyser upp det när allt annat är mörkt...

Hur långt har du kommit i läsandet av äventyret? Hade du spellett klart Katres Gåtor? Jag ska snart börja spelleda det, stötte du på några problem, något man bör tänka på som spelledare? Jag har ju läst äventyret, men det är inte förrän man spelar det som man vet allt om hur det går... :gremwink:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Hur långt har du kommit i läsandet av äventyret? Hade du spellett klart Katres Gåtor? Jag ska snart börja spelleda det, stötte du på några problem, något man bör tänka på som spelledare? Jag har ju läst äventyret, men det är inte förrän man spelar det som man vet allt om hur det går...
Vi har tagit oss igenom nästan hela äventyret och skall "bara" finna Koch Katres kammare och besegra tirakstamen.
Efter som du har läst äventyret har du också lagt märke till att det är in delat en spårvagn och senare mer av ett spindelnät. Jag valde att dela in det hela i Fyra delar:
1:a delen består av jakten på Tjuvarna.
2:a delen är skattjakten i "Vazago"
3:e är resan till himmelsbrödernas kloster.
och 4:e är intrigen och sökandet i Klostet.

Första delen är inga var inga problem, tillräckligt med information och tips finns i boken för att göra detektivjakten intressant, -Möjligen var rollpersonerna lite oviliga att nöja sig med att diamanten skulle gått till botten och jakten var över. Detta är inte så konstigt efter som de har gått igenom en hel del för att finna den till att börja med. De Gamlas kontakt person (stön! glömt hans namn nu!) räddade dock upp situationen och avstyrde vissa planer på att hyra skepp och segla till Melorion i alla fall...
-Om du vill kan jag skicka min Detaljerade Karta över huvudstaden (då den i boken är väl övergripande), men då får du snällt vänta tills jag kommer hem, är hos morsan över julhelgen.

Sedan är det "Varzago" som väntar, där beskrivningarna visade sig, i eftersnack, ha tolkats väldigt olika. Om jag fick göra om scenen, skulle jag kanske göra en längre monolog i stil med: Ni har sedan en halv fjärdningsväg skymtat ett dussintal smala rökpelare som letar sig mot det järngrå himmelsvalvet. Det är dock inte förren nu, när ni släppat era genomsura fötter upp för en långdragen gräsbevuxen kulle, som in ser källan till röken. Framför er breder ett brunt-gråt lapptäcke ut sig över ett långdraget fält. Det är hundratalet (kanske ännu fler) tält och vindskydd som slagits upp. etc etc
Rollpersonerna vandrar genom arbetslägret och får en bild av missären och fattigdomen, kanske skall de prata med någon som kan förklara läget eller tigger om almosor.
Vidare gäller själva utgrävningen som jag antagligen skulle ha skissat upp innan. Vet inte riktigt vad som hände men jag antar att jag helt enkelt "slarvade" igenom detta avsnittet.
Inne i pyramiden fick vi dock mer känsla, ex beskrev jag (när portarna slogs upp framför RP:na) ingången som ett mörkt hål som väntat på er i tusen om tusen år. En obekväm rysning går genom era kroppar upp till nacken då ni stirrar in i helvetes porten. Som en viskand kallelse från underjordens djupaste reva hör ni en susande vind inifrån den begravda stenbesten. Som andetag Efter detta var det bara till att hålla spänningen på plats och leda dem ner i djupet.

"The Horror, the Horror!" -Heart of Darkness

...fortsättning följer...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Låter bra, ska ha det i huvudet när jag läser om äventyret nu i mellandagarna... Dags att frächa upp minnet och läsa det i ljuset som kastats av ABK... Dessutom börjar det (kanske) närma sig ett tillfälle när man kan börja spelleda Katres Gåtor...

Mina spelare är ganska vilda och gör lite av varje så... :gremwink:
Det är länge sedan vi spelade diamantäpplet, men de vill fortfarande få tag på den förbannade misslan och kraggbarbaren som snuvade dem på den stora diamanten...
Så jag tror vi kanske kommer igång med Katres Gåtor i Januari... Det är planen iallafall, om nu inte mina spelare kommer på något annat "kul" att ta sig för... Dom är väldigt bra på det och jag låter dom vara fria att göra det de vill och sådär. Så det är väl lite mitt fel antar jag... :gremtongue:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Det är väl inga problem egntligen, låt dem bara "råka" höra att ett samtal mellan några som pratar om en uppkäftig missla och en kraggbarbar. Snart lär väl jakten vara i full gång :gremwink:

-Lycka till!!!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Nejdå, jag har redan en ingång på äventyret... Utan missla och kraggis... :gremwink: Så det löser sig, mina spelare har hållit god kontakt med De Gamla under hela tiden vi spelat efter diamantäpplet, så det är nog inga problem... De har fått hjälp med lite smått och gott så de har nog inget emot att göra de gamla en liten tjänst och samtidigt tjäna lite själva... :gremwink:

Nåja, vi börjar väl driva lite OT nu...
Men ha de bra... God Jul och Gott Nytt år...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Det är länge sedan vi spelade diamantäpplet, men de vill fortfarande få tag på den förbannade misslan och kraggbarbaren som snuvade dem på den stora diamanten... Haha. Mina spelare blev rosenrasande när de blev bestulna och hade grymt flyt med sina tärningsslag så de hann göra slarvsylta av både Nattros och Krole i slutet av Diamantäpplet. Jag fick ha några andra som stal äpplet från de galma och inleda Katres gåtor med... :gremsmile:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Med nattros osynlighetsring och allt? Lycklig grupp du hade då... Hur lyckades dom med det egentligen? Mina spelare/rollpersoner hann knappt fatta vad som hänt innan de var instängda med paddmunierna... :gremtongue:

Nåja, när spelare är involverade kan allt hända... Så enkelt är det bara, och det är väl den största charmen med rollspel... :gremwink:
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Spelleda Katres Gåtor (spoiler)

Med nattros osynlighetsring och allt? Lycklig grupp du hade då... Hur lyckades dom med det egentligen? Mina spelare/rollpersoner hann knappt fatta vad som hänt innan de var instängda med paddmunierna...
Jag har för mig de gjorde ner Krole per omgående på nåt sätt, lyckades sätta en hammare mellan dörrarna innan de stängdes och kutade upp och spärrade av utgången. Sedan vattenfyllde de hela plejset. Haha, ett av få tillfällen de agerade med full beslutsamhet... Det kvittade vilka svårigheter jag presenterade, de hade spån sabla flyt. Nåja, det var iofs bara roligt.
 
Top