Nekromanti 2 spelledare

Y Tvetunga

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
34
Location
Sö!Tälje!
Hej.
Jag och en polare hade en idé om att turas om att leda en kampanj, varannan gång eller nåt.
Nån som prövat detta? Är det möjligt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag och en polare hade en idé om att turas om att leda en kampanj, varannan gång eller nåt. Nån som prövat detta? Är det möjligt?"

Jodå, det funkar. Det krävs bara att ni för det första accepterar den andres spelledarskap när denne spelleder, och för det andra pratar samman er mycket och ofta. Någon form av kampanjplan hjälper också.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nån som prövat detta? Är det möjligt?
Ja, jag har varit med omm deta som spealre ja !
& det funkar aldelses utmärkt måste jag säga ! Det var ett bättre flyt i det hela, speciellt då när gruppen delades. Då var det ruskit smidigt att 1 sl tog ena gruppen & den andere tog den andra.
Så det är helt klart möjligt, det krävs bara att bägge sl:arna är samkörda på äventyret.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag har varit med och kört en flerårig kampanj där vi var tre fasta deltagare, varav en var spelledare i taget och de andra två var spelare. Då och då var andra spelare med också, som gästinhopp, liksom.

Det hela fungerade väldigt bra, även om man fick hålla tungan rätt i mun. Varje spelledare fick ju ta vid där en annan hade slutat (även om var och en oftast körde färdigt varje story). Lösa trådar var mer eller mindre fria för andra spelledare att ta upp, särskilt sådana som inte var planerade eller inskrivna i metaplotten utan improviserades under spelets gång, såsom intressanta slpar och oväntade konflikter eller andra relationer.

Men, undrar ni då, blev det inte problem att någon annan kunde hijacka ens noggrant utlagda komponenter i ens egen delmetaplot? Nja, det skulle kunna ha blivit så, och blev väl det ibland, men oftast så förstod man vad man som spelledare skulle låta bli att tafsa på, eller också tafsade man ändå, och så fick den andra spelledaren helt enkelt lösa problemen. Och ni vet, lite problem kan vara väldigt nyttigt för kreativiteten.

För oss hjälpte det nog att vi alla tre var tämligen oplanerade i vårt spelledande. Åtminstone jag har oftast en väldigt lös idé om hur storyn kommer arta sig, och har bara fragmentariska detaljidéer.

Jag gjorde också så ett par gånger att jag la in soloepisoder som fokuserade på den ena rollpersonen i taget, och lät den andra lattja loss med en löst beskriven slp som rollperson. Den som på så sätt blivna medspelledaren fick specifika instruktioner kring vissa detaljer som var viktiga för storyn, och var fri att leka som han ville i övrigt. Det var väldigt stor behållning av den sortens spelande.

Vi gjorde en del liknande fast ännu mer out grejer också, men det orkar jag inte berätta om om ni inte frågar efter det...

/Simon
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Några vänner till mig berättade om en spelsession de haft när de hade fyra SL och en spelare. En hade visst hand om själva storyn, en om smådetaljer, en om slumpade möten med olika personer och en beskrev känslor av olika slag. Den ska visst ha varit ganska rolig även om de trampade på varandras tår emellanåt. Så varför ska man alltid ha fler spelare än spelledare???
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Har testat det en gång på konvent. Funkade utmärkt när vi var på en marknad, och de två spelledarna agerade olika köpmän som konkurrerade. Vi kom dock egentligen ingenstans på äventuret vill jag minnas.

"Kom och köp, prima yxor..."

/Ulfgeir
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag har provat det en gång, då hade vi delat upp ansvarsområden. Det funkade si sådär, vart mycket mer spelledande för den andre.

/Honken
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Har testat att flippa mellan två spelledare, både som spelare och som spelledare. Funkar bra för det mesta. Viktigt med att spelledarna respekterar varandra som någon annan redan sagt.

Har dock inte prövat två spelledare samtidigt på samma möte. Kan bli spännande. Något att prova i framtiden...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har för mig att GURPS nämner något om att det kan vara bra att ha en hjälpspelledare. Dock så avser de en "Adversary", vars roll det är att spela "motståndet" i äventyret, vilket då gör huvudspelledaren till mer av en opartisk domare än en aktiv, öh, aktör.

Samma idé fast på mer av ett "downtime"-plan dyker upp i Oraklets Fyra Ögon, där det rekommenderas att SL rekryterar två personer som inte är med och spelar äventyret för att styra två SLPer och avgöra var de lägger sina resurser.Spoiler:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] SLPerna ifråga är den onde meganekromantikern Shagul, som har tillgång till mesigare kloner av sig själv samt en lönnmördarorganisation, samt Praanz da Kaelve som är chef för Trakoriens säkerhetstjänst. </font></td></tr></table>
 
Top