Nekromanti 2 Magiska frågor

Yraen

Veteran
Jag har 2 små frågor om besvärjelser i strid.
1) Om man är tex en magiker som möter en krigare i en fight. Så vill man använda en besvärjelse som kräver beröring. Magikern kanske vill använda "De tusen blödande såren" som ger Ob2T6 i blödningstakt. Först slår man väl mot färdigheterna som krävs för att kunna lyckas med besvärjelsen, men sedan krävs ju beröring av offret, det kan väl bli lite knepigt i en strid. Vilken färdighet ska man slå mot för att se om magiker lyckas med att vidröra motståndaren. Ska man kanske inte använda besvärjelser som kräver beröring i strid.

2) Om magikern lyckas med att kasta en besvärjelse på motsåndaren, kan han då försvara sig mot effekten från magikerns besvärjelse(motståndaren kan ej någon form av magi)?

Yraen

IndraTisteltagg

Veteran
inte vet jag, men berör du hans rustning så är det hans rustning som börjar blöda(hehe... bara skämta(men vem vet, kanske det e så))

den försvarade kan vel försöka slå undan magikerns hand eller liknande??

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.

Morollan

Veteran
1) Att lyckas ta i sin motståndare torde inte vara så svårt, lätt slag mot slagsmål eller normalt slag mot rörlighet kanske...
Det svåra blir att undvika det som motståndaren gör för om du försöker röra vid honom och har VINIT så gör han garanterat motanfall och träffar han så får du minst en smärta och då fizzlar din besvärjelse. Du blir således tvungen (som jag ser det) att utföra tre handlingar denna runda, kasta besvärjelsen, ta på offret samt undvika motståndarens motåtgärd. Detta gör att varje handling blir ob2T6 svårare. Mitt förslag är att du gör om besvärjelsen till avstånd gömmer dig bakom en stor krigare och sedan kastar besvärjelsen på honom.

2)Nej det kan han inte iaf inte mot denna besvärjelse, ska ett motståndsslag slås så står det under besvärjelsens beskrivning.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

krazhnaya

Veteran
1: hmmm... jag tror att problemet inte är att beröra fienden utan att hinna lägga besvärjelsen, det tar ju en viss tid att alstra osv... men om man istället "rycker" fillament och försöker väva besvärjelsen snabbt så kan man ju hinna under en runda. kan iofs inte riktigt reglerna för att rycka filament, men jag har för mig att filamenten alltid dissiperar okontrollerat så det kan ju oxå bli ett problem, det blir ju givetvis svårare att göra det snabbt, så att hinna lägga en besvärjelse och beröra fienden i närstrid kan nog bli lite för svårt för den normale magikern

2: att slå ett slag för att försvara sig mot magi gäller nog bara psykotropi, om det inte gäller att undvika magikerns hand eller dyligt

Grillmästaren

Veteran
1. Det skulle nog bli klurigt att först köra besvärjelsen och röra motståndaren under en tur, men det skulle väll vara om magikern "rycker" filamenten, klurig fråga =)

2. Det finns nog inte något sätt att stoppa besvärjelsen.....eventuellt skada honom, men det kan han ju inte eftersom det inte är hans tur, men om besvärjelsen skulle ta mer än 1 runda att genomföra så skulle det väll gå..

Man ska hoppa innan man landar - SiGGy