Nekromanti 2 karaktärer per spelare.

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Hur funkar detta? Är det någon som testat?

Jag ska spela en väldigt seriös kampanj och klurar på hur jag ska göra detta på bästa sätt, vill liksom inte starta igång utan att ha bra riktilinjer för hur det ska gå :p
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Wow, varannan per spelmöte eller växla hej vilt?
Jag tror att det kan vara svårt att spela två karaktärer då man lätt kan få en släng av den ena in i den andra men jag har aldrig provat så ajg kan inget säga säkert.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Om du menar 2 samtidigt så var det ett bra tag sedan jag senast, men på den tiden det begav sig var det inga större problem. Det blev oftast så att en av gubbarna blev lite mer framträdande än den andra. Ibland var detta inbyggt: den ena kunde vara tjänare eller så till den andra.

Jag spelledde en kampanj en gång där de 2 spelarna hade 4 rollpersoner var. Det var i mesta laget. Men i de flesta icke-stridslägen var det rätt naturligt vilken rollperson som skulle få mest utrymme i varje given situation. Pratades det magi var det magikern. Skulle det spioneras var det tjyven eller utbygdsjägaren. Var det riddarsaker blev det riddaren. När viktigare beslut skulle tas fick man helt enkelt ha en rundfrågning.

Men det är nog bra att man tänker igenom varför man vill ha 2 gubbar/pers. För få spelare är en anledning, men egentligen bara giltig om den relateras till att spelgruppen måste ha en viss bredd för att klara äventyren.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Nu när våra vampyrer har spelat ett tag så har vi två rollpersoner per spelare. En vampyr, och så vampyrens ghoul (gast?). Vampyren är huvudkaraktären, men man fattar ändå beslut för sin ghouls räkning, och när ghoulen är med men inte rollpersonen så spelar man den istället. Måste säga att det funkar bra.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
I min oseriösa ungdom har jag spelat ett par Mutant-äventyr med flera rollpersoner, mest på grund av att vi egentligen var för få spelare. Man jag hade gärna prövat på att göra på det sätt som Wilper berättar om eller så som man gör i Ars Magica. Där har man nämligen en huvudkaraktär, men eftersom han är en struntviktig magiker som måste lägga ner en massa tid på magisk forskning så kan han knappast vara ute och äventyra konstant. Så då har man även tillgång till ett antal mer eller mindre odugliga hantlangare som man kan spela som rollpersoner, till exempel en vaktkapten, magikerns jägmästare, den puckelryggige tjänaren och så vidare.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Hejsan!

Som andra har sagt så vore det bra att veta om du menar att man växlar mellan dem per scen, eller om man spelar två samtidigt i samma scen.

Om du menar att man växlar så har jag spellett Prometheus Misstag, ett friformsscenario från ASF. Varje spelare har två rollpersoner, en nutida forskare som söker efter Atlantis på Grönland och en person på Atlantis för många tusen år sedan, innan undergången. Man spelar varannan scen i nutid och varannan i dåtid, och spelarna kommer hela tiden närmare "sanningen" bakom hela scenariot.

Ett annat växlingsspel som jag ska spelleda om två veckor är Fireborn. Spelarna styr dels en nutida människa, en Ättling, som får en massa märkliga visioner om en fjärran tid. Faktum är att de alla, utan att själva veta om det, har en själ av en drake. Ibland triggas flashbacks till den mytiska tiden, och då spelar man istället drakarna när de levde och flög runt. Genom sina flashbacks får man kunskap om saker som kan vara till nytta i framtiden, kanske var man som drake grävde ner sin skatt så att man kan hämta den i nutid.

Capes är ett resurshanteringsspel där man har en massa poängpluppar som man kan köpa extra rollpersoner för. När ens rollpersoner förlorar i konflikter mot andra rollpersoner får man "storypluppar" som man betala för att spela flera rollpersoner i varje scen. Det är ett superhjältespel, så man kan spela sin superhjälte och hans sidekick, man kan spela en superhjälte och dessutom skurken som alla slåss mot, på samma gång. Man kan också spela superhjälten och hans hemliga identitet i olika scener om man vill. (Sen kan man spela föremål, som en bomb eller en brand, eller ha företeelser som ett mysterium eller ett bråk som rollperson och... ja, fast det har ju inte med det här att göra.)

Vilket spel är det du ska spela och vad är det du har för planer?
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Det är oftast inget problem att spela två rollpersoner. Som det sagt tidigare i tråden är det ganska naturligt att se vilken som ska vara framträdande.

Det gäller att tänka på att spela varje person från dennes perspektiv. Man ska inte göra något bara för att det gynnar ens andra karaktär. Det är också lättare om ens rollpersoner är någorlunda olika eller motsatta så de inte alltid håller ihop och kör samma grej.

A.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Tillägg: Wraith

Hur kunde jag glömma Wraith? Här spelar varje rollperson ett spöke, och spelar samtidigt den mörka skuggan av en annan spelares spöke. I de scener där deras spöke inte är med kan de vara den viskande rösten som försöker få den andre att agera självdestruktivt.

Skuggspelandet var något som fick många att anse att Wraith var för komplicerat för att vara spelbart, så om det är något åt det hållet du tänkt dig kanske du ska fråga någon som spelat det?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,786
Wraith [OT]

Skuggspelandet var något som fick många att anse att Wraith var för komplicerat för att vara spelbart
Det finns dock en del coola tekniker folk har kommit på som tydligen ska göra det hela lite mer spelbart. Det pågår just nu en Wraith-tråd på rpg.net där ett av tipsen var att låta en med-spelledare sköta allas skuggor, och gå runt och viska i folks öron/skriva lappar. Det låter rätt coolt faktiskt.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Vi testade att spela med två rp per spelare ett tag för länge sedan. Vi spelade DoD Expert och anledningen till 2 rp/spelare var att spelgruppen bara bestod av två spelare och det skulle vara för klent med bara två rp i de äventyr vi lirade. Det var alltså en nödlösning, inget jag skulle göra om det gick att undvika. Min erfarenhet är att spelarna inte utvecklar "den andra" rollpersonen i lika hög grad, den blir en medhjälpare till huvudpersonen. Då kan jag som SL lika gärna sköta den rollpersonen så att de iaf agerar lite självständigt.

Nu lirar vi D&D 3,5 och jag skulle inte komma på tanken att spela med flera rollpersoner om inte halva spelgruppen plötsligt kastade in pennan o tröttnade på spel.

Om jag inte minns helt fel tror jag dock att CoC faktiskt uppmuntrar till spel med flera investigators, detta för att dödligheten bland dem är HÖG i vissa äventyr (de som inte dör tenderar ju att bli galna). När vi spelade detta hade vi som plan att alltid ha en investigator i beredskap, alltså en till vilken man skickade brev, fotografier, journale o.dyl. så att han snabbt skulle kunna hoppa in om den första dog i fält.

Högst personliga åsikter av Torbjörn.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Ars Magica har en brovinkel på flera karaktärer.

Magiker : Huvudkaraktär
Companion: Hjältepilt med lite mera framtoning
Grogs: Din ordinäre kusk, kock, jägare, spejare, livvakt mm

Man spelar en magiker en till två companions och en hel bunt med grogs.

Låt dina spelare göra en huvudkaraktär som får vara med lite nu och då för att de har så mycket annat att göra (hovliv, resor, diplomatiska uppdrag mm) medans companions är hjältarna junior som är med som halvchefer och bossar över grogsen som är kanonmaten (youre expendible).

Dvs att under ett äventyr i din kampanj så kan endast en huvudkaraktär följa med men han måste ju ha en eller två serganter/companions som har han om allt löst folk/grogs och slp's

Se till att de gör sina huvudkaraktärer utförligt med stort Ö, companions lite mindre och grogs är mera lite noteringar på ett pappar med lite halvarketypiska drag (så att du lätt kan ta över dem om det skulle behövas, dvs en viktigare person kommer att spelas av den som just nu spelar kocken i sällskapet)

Ber om ursäkt om det blev rörigt med svengelska och mina tankar sådär lite improviserat.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Det brukar funka bra, enda som kan krångla är om samma spelare har flera karaktärer i samma scen, men även det kan funka med rutinerade spelare. I så fall rekomenderar jag att man arbetar på att etablera tydliga sätt att prata på för alla karaktärer, eller nått annat som gör att de lätt går att särskilja.
 
Top