Nekromanti 2 frågor

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Varför har alverna inga hjälmar? Anväder dom inte några?

På tekniken uppföljnig står det att det bara funkar på närstrids vapen men på det alviska bågskyttet Ovadi leome finns tekniken med. Är det en tabbe eller är det ett undantag för alver?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
2 svar

"Varför har alverna inga hjälmar? Anväder dom inte några?"

De enda alviska hjälmar som finns är den som ingår i yelani. Illustration och data finns i Alver sidan 72.

"På tekniken uppföljnig står det att det bara funkar på närstrids vapen men på det alviska bågskyttet Ovadi leome finns tekniken med. Är det en tabbe eller är det ett undantag för alver?"

Det är en tabbe. Kolla erratan på Neogames hemsida för mer information.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Re: 2 svar

De enda alviska hjälmar som finns är den som ingår i yelani. Illustration och data finns i Alver sidan 72.

Yelani täcker 3-26, 3 är hals och det räknar inte jag som hjälm.

Varför funkar inte uppföljning till båge? Det borde vara möjligt att skjuta två pilar på en runda, eller har jag helt fel?

En annan fråga... Varför finns inte Mitrill i Eon?
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Re: 2 svar

En annan fråga... Varför finns inte Mitrill i Eon Hmm... Kanske för att Eon inte är Tolkiens fantasyvärld? Mithril (/images/icons/wink.gif) är specifikt för dvärgarna i Tolkiens värld Midgård, vilket gör att den inte nödvändigvis existerar i Eons värld Mundana, eftersom Mundana inte är detsamma som Midgård. Däremot tycks ju titan existera i Mundana, så om du vill ha någon Speciell Metall, så kan du ju ta den istället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: 2 svar

"Yelani täcker 3-26, 3 är hals och det räknar inte jag som hjälm."

Lägg på 2 då, så är problemet löst.

"Varför finns inte Mitrill i Eon?"

Mithril är copyright och <sup>TM</sup> 1937, 1954 Tolkien Enterprises. Att använda det hade varit ett upphovsrättsintrång. Iofs så är jag tveksam till att Tolkien Enterprises hade upptäckt det eller verkat mot det, men det är dumt att sno något som helt uppenbart har sitt ursprung i Tolkiens Midgård. Och eftersom Mundana inte är Midgård så kom aldrig mithril med.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: 2 svar

Mithril är copyright och TM 1937, 1954 Tolkien Enterprises. Att använda det hade varit ett upphovsrättsintrång. Iofs så är jag tveksam till att Tolkien Enterprises hade upptäckt det eller verkat mot det, men det är dumt att sno något som helt uppenbart har sitt ursprung i Tolkiens Midgård. Och eftersom Mundana inte är Midgård så kom aldrig mithril med.

Många fantasyrollspel, däribland DoD, har ju mithril. Har dessa köpt licens eller är det helt enkelt ett upphovsrättsintrång.

/Emil
 

Jag

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Västerås
Re: 2 svar

Varför ha mithril när det finns somdia mycket hårdare och bättre och framför allt tyngre!

A Dwarf Never Have To Recover....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: 2 svar

"Många fantasyrollspel, däribland DoD, har ju mithril. Har dessa köpt licens eller är det helt enkelt ett upphovsrättsintrång."

Det är upphovsrättsintrång så det skriker om det.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: 2 svar

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Mithril är copyright och TM 1937, 1954 Tolkien Enterprises. Att använda det hade varit ett upphovsrättsintrång.

<hr></blockquote>



Fan vet. Mig veterligen kan man inte ha copyright på ett namn, och trademark gäller bara om man ska sälja något, och då bara inom samma affärsområde (t ex finns det både ett vitmakt-band och en serie glasmojar som heter Ultima Thule). Angående trademark så hittade jag två trademarks på ordet Mithril i amerikanska patentverkets databas, och ingendera hade med Tolkien att göra. Hos det brittiska patentverket hittade jag ingen referens alls till mithril.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och eftersom Mundana inte är Midgård så kom aldrig mithril med.

<hr></blockquote>



Detta kan jag däremot hålla med om och stödja. Alla världar behöver inte vara Midgård.
 

Tedd

Veteran
Joined
18 Sep 2001
Messages
56
Location
Kalmar, Småland, Sverige
Re: 2 svar

Varför finns inte Mitrill i Eon?

För att Mithril är tolkiens verk.
Men om du vill ha med Mithril kan du ju spela med det ändå. världen går väl inte under för det? /images/icons/wink.gif
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: 2 svar

"Fan vet. Mig veterligen kan man inte ha copyright på ett namn, och trademark gäller bara om man ska sälja något, och då bara inom samma affärsområde (t ex finns det både ett vitmakt-band och en serie glasmojar som heter Ultima Thule)."

Nu är det väl så att Ultima Thule var vad skandinvien kallades för väldigt väldigt länge sedan (på gamla grekiska kartor och liknande). Det betyder "Yttersta Norden" om jag minns rätt. Det skulle vara konstigt om det inte vore fritt att använda namnet Ultima Thule. Mithril är uppfunnet av Tolkien, så det är en stor skillnad.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: 2 svar

Mithril är uppfunnet av Tolkien, så det är en stor skillnad.

Är det inte samma sak med Orch?
(Gillar för övrigt Ultima Thule --- glasmojarna och den geografiska platsen alltså.) /images/icons/wink.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: 2 svar

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nu är det väl så att Ultima Thule var vad skandinvien kallades för väldigt väldigt länge sedan (på gamla grekiska kartor och liknande). Det betyder "Yttersta Norden" om jag minns rätt. Det skulle vara konstigt om det inte vore fritt att använda namnet Ultima Thule. Mithril är uppfunnet av Tolkien, så det är en stor skillnad.

<hr></blockquote>



Namnet Eon är också ett "riktigt" ord. Trots detta så får jag inte göra ett rollspel, eller eventuellt inte ett spel överhuvudtaget, som heter Eon eftersom detta är ett varumärke som Neogames hävdar (men inte har registrerat hos PRV). Dock så gäller inte Neogames varumärke "eon" för allting, utan andra kan göra saker som heter "eon" inom andra områden. Hos PRV hittade jag två registrerade varumärken som hette "eon", och hos den europeiska motsvarigheten fanns det tio stycken (fast jag tror att något hade dragits tillbaka och några var osäkra om de höll).

Det är viktigt att komma ihåg att varken varumärken eller copyright ger ett hundraprocentigt skydd. Om inte Tolkien (eller hans efterlevande) har registrerat "mithril" som varumärke (vilket de uppenbarligen inte har), eller säljer saker under namnet "mithril" (vilket de uppenbarligen inte gör) så äger de inte varumärket "mithril". De har inte heller copyright på vare sig idén mithril (eftersom man inte kan ha copyright på en idé) eller på namnet mithril (eftersom man inte kan ha copyright på ett namn). Vad man däremot inte får göra är att kopiera ett stycke ur Tolkiens böcker som beskriver mithril, eftersom Tolkien har copyright på just den texten.
 
Top