1992 in Swedish gaming?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Kristalltjuren är ett mästerverk!
Jag sa inte att det inte är ett mästerverk. Det suger ändå.

Vad det faktiskt är, är att det är intressant. Så en bra modul att läsa. För det säger nog väldigt mkt om den svenska rollspelsscenen både 1992 och 2022 att det är så hyllat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag sa inte att det inte är ett mästerverk. Det suger ändå.

Vad det faktiskt är, är att det är intressant. Så en bra modul att läsa. För det säger nog väldigt mkt om den svenska rollspelsscenen både 1992 och 2022 att det är så hyllat.
Det säger »ingen minns en fegis«. Vem bryr sig idag om Djupets fasor eller Dödens väg? Det är det surrealistiska äventyret i en hafsigt tillverkad fickdimension som folk kommer ihåg.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ja, trots alla mina försök att förtränga det minns jag det fortfarande.
Skarpskytten satte sig rakt upp i sängen. Sängkläderna dröp av kallsvett. Hans blånande läppar famlade och hans tomma blick tycktes stirra ut i dimensioner bortom vett och reson. Ett enda förträngt ord väste ur en förtorkade strupe: "Bythos!". Det tog hans oroade familj flera timmar, laudanum och kanelbullar att göra honom talbar igen
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Skarpskytten satte sig rakt upp i sängen. Sängkläderna dröp av kallsvett. Hans blånande läppar famlade och hans tomma blick tycktes stirra ut i dimensioner bortom vett och reson. Ett enda förträngt ord väste ur en förtorkade strupe: "Bythos!". Det tog hans oroade familj flera timmar, laudanum och kanelbullar att göra honom talbar igen
Alltså, givet hur Kristalltjuren är skrivet är det väl Granström som ska anklagas för att vara opiumätare …
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Alltså, givet hur Kristalltjuren är skriver är det väl Granström som ska anklagas för att vara opiumätare …
Jag har på riktigt spelare som bara skulle reagera "det här är ju helt generisk gnosticism".

(Och plocka det hela så fort de hörde det första namnet på någon.)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Vad var det med gnosticism i rollspelssverige just där -91/-92? Kult 1991 och Kristalltjuren 1992? Var Kristalltjuren en respons till/parodi på Kult?

(Invisibles kom 1994 också, för den delen. Det måste ha varit något i vattnet.)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Jag gillar ju Kristalltjuren! Men jag har faktiskt aldrig spellett det så jag borde nog lägga band på min iver.

Sedan vill jag minnas att i mina kretsar var det DoD91 och Kult som dominerade.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
I obviously want to read some gaming books too, so what is new and hot (say 90-92) on the Swedish scene? I know the 91 Drakar och Demoner rules are out, what else? Whats the status of Mutant? Is Sagan om Ringen still going? What else is out there?
Vid den här tidpunkten var Äventyrsspel i fritt fall. Alla seriösa rollspelare hade bytt till engelskspråkiga spel. I januari -93 var Sinkadus bara en plansch. Det som var nytt och hett var datorspelen (Eye of the beholder / Wolfenstein)

//EvilSpook
 
Top