<big>[color:blue]1990's</font color=blue></big>
- den glömda tidsperioden?
- Just det. I Call of Chthulhu är väl 1920 den "mest använda" tidsperioden, förmodligen den med mest tillbehör och defenitivt den mest rekommenderade. Kort efter i rekommendationerna följer 1890's, eller "Chthulhu by Gaslight", inte heller en dålig tidsperiod.
Men hur är det egentligen med 1990's?
Det finns visserligen en del (små) äventyrssamlingar till "modern days" (då, ja...), med skiftande kvalitet, men det jag är ute efter är mer periodens spelbarhet, inte det publicerade materialets spelbarhet.
När vi fortfarande befann oss i 90-talet var det kanske inte lika aktuellt att spela i tidsperioden - CoC gör sig inte riktigt som nutidsspel (tja, förutom i Delta Green, kanske - IMHO i alla fall). Men nu när vi är i 2000-talet känns 1990 mer distanserat och det är lättare att kunna se tillbaks, generalisera och lyfta ut lite av den känsla som fanns i skiftet 80/90 och därefter.
Det jag kanske främst är ute efter här är dels;
* Har ni spelat i 1990-talet (inte "nutid", alltså) och i så fall - hur upplevde ni det?
* Hur ska man bäst skapa ett CoC i 90-tal? (anektotvarning bland de äldre på forumet /images/icons/wink.gif)
* Vad är det man kan lyfta fram ur 90-talet, som kan vara relevant mythosmässigt? (Desert Storm - en uppvaknande Old One?)
Och sen... kommer jag med lite mer frågor... /images/icons/wink.gif
I övrigt: [color:red]§era</font color=red> försöker göra en Rising. Öhm. /images/icons/crazy.gif
[color:red]- §eraphim.</font color=red>
I remember a feeling coming over me
The soldier turned, then looked away
I remember hating you for loving me
- den glömda tidsperioden?
- Just det. I Call of Chthulhu är väl 1920 den "mest använda" tidsperioden, förmodligen den med mest tillbehör och defenitivt den mest rekommenderade. Kort efter i rekommendationerna följer 1890's, eller "Chthulhu by Gaslight", inte heller en dålig tidsperiod.
Men hur är det egentligen med 1990's?
Det finns visserligen en del (små) äventyrssamlingar till "modern days" (då, ja...), med skiftande kvalitet, men det jag är ute efter är mer periodens spelbarhet, inte det publicerade materialets spelbarhet.
När vi fortfarande befann oss i 90-talet var det kanske inte lika aktuellt att spela i tidsperioden - CoC gör sig inte riktigt som nutidsspel (tja, förutom i Delta Green, kanske - IMHO i alla fall). Men nu när vi är i 2000-talet känns 1990 mer distanserat och det är lättare att kunna se tillbaks, generalisera och lyfta ut lite av den känsla som fanns i skiftet 80/90 och därefter.
Det jag kanske främst är ute efter här är dels;
* Har ni spelat i 1990-talet (inte "nutid", alltså) och i så fall - hur upplevde ni det?
* Hur ska man bäst skapa ett CoC i 90-tal? (anektotvarning bland de äldre på forumet /images/icons/wink.gif)
* Vad är det man kan lyfta fram ur 90-talet, som kan vara relevant mythosmässigt? (Desert Storm - en uppvaknande Old One?)
Och sen... kommer jag med lite mer frågor... /images/icons/wink.gif
I övrigt: [color:red]§era</font color=red> försöker göra en Rising. Öhm. /images/icons/crazy.gif
[color:red]- §eraphim.</font color=red>
I remember a feeling coming over me
The soldier turned, then looked away
I remember hating you for loving me