Nekromanti 1990's, anyone?

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
<big>[color:blue]1990's</font color=blue></big>
- den glömda tidsperioden?

- Just det. I Call of Chthulhu är väl 1920 den "mest använda" tidsperioden, förmodligen den med mest tillbehör och defenitivt den mest rekommenderade. Kort efter i rekommendationerna följer 1890's, eller "Chthulhu by Gaslight", inte heller en dålig tidsperiod.
Men hur är det egentligen med 1990's?

Det finns visserligen en del (små) äventyrssamlingar till "modern days" (då, ja...), med skiftande kvalitet, men det jag är ute efter är mer periodens spelbarhet, inte det publicerade materialets spelbarhet.
När vi fortfarande befann oss i 90-talet var det kanske inte lika aktuellt att spela i tidsperioden - CoC gör sig inte riktigt som nutidsspel (tja, förutom i Delta Green, kanske - IMHO i alla fall). Men nu när vi är i 2000-talet känns 1990 mer distanserat och det är lättare att kunna se tillbaks, generalisera och lyfta ut lite av den känsla som fanns i skiftet 80/90 och därefter.

Det jag kanske främst är ute efter här är dels;
* Har ni spelat i 1990-talet (inte "nutid", alltså) och i så fall - hur upplevde ni det?
* Hur ska man bäst skapa ett CoC i 90-tal? (anektotvarning bland de äldre på forumet /images/icons/wink.gif)
* Vad är det man kan lyfta fram ur 90-talet, som kan vara relevant mythosmässigt? (Desert Storm - en uppvaknande Old One?)

Och sen... kommer jag med lite mer frågor... /images/icons/wink.gif

I övrigt: [color:red]§era</font color=red> försöker göra en Rising. Öhm. /images/icons/crazy.gif

[color:red]- §eraphim.</font color=red>

I remember a feeling coming over me
The soldier turned, then looked away
I remember hating you for loving me
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
1990's!

Ok, det här kanske inte är ett riktigt svar, men i alla fall.

1990's är ju faktiskt en riktigt bra idé och till skillnad från 1920's eller 1890's så har ju de flesta rollspelare minnen från de åren. Man har en bättre känsla för hur det var och på så sätt får man det bra mycket lättare att beskriva fenomen, platser, människor och händelser.

Ännu så länge har vi aldrig spelat, hur skall man säga, "retro-90" utan bara en allmän "nutid" som kanske var mer 199x men som inte uttryckligen skulle vara det. Jag kan dock se många fina möjligheter med CoC 1990's.

Mythos-mässigt då? Tja, ta bara de uppenbara inspirationskällorna X-files och Millenium. Sedan kan ju flera världshändelser, så som Gulf-kriget och CoC-klassikern Naturkatastrofer användas. Vi har ju inte bara tillgång till relativt färska minnen utan också gott om foto- och filmmaterial att använda oss av.

Jag tror starkt på CoC 1990's som användbar kampanjmiljö och även utan Delta Green kan det bli riktigt bra.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
So 90's!

"Ok, det här kanske inte är ett riktigt svar, men i alla fall."

- Äh, vaffan - respons som respons! /images/icons/laugh.gif

"1990's är ju faktiskt en riktigt bra idé och till skillnad från 1920's eller 1890's så har ju de flesta rollspelare minnen från de åren."

- Precis. Tiden och världen känns närmre och mer aktuell, samtidigt som man kan få känslan "tänk om..." betydligt lättare. Dessutom kan man använda sig betydligt bättre av "tidsenliga" föremål, tankesätt och karaktärer, utan att hamna i anakronismfällan, som man lätt gör i 1920 och 1890. Den enda uppenbara risken beträffande händelser jag kan tänka mig är att det bli strid om vad som kom exakt när, särskilt på specialområden som datorer och liknande.

"Ännu så länge har vi aldrig spelat, hur skall man säga, "retro-90" utan bara en allmän "nutid" som kanske var mer 199x men som inte uttryckligen skulle vara det."

- Förstår precis vad du menar, och det är bra att poängtera: frågeställningen rör inte spel i 1990-tal, utan specifikt i 1990-tal. Ehh, det lät inte riktigt klokt, men jag hoppas ni fattar ändå. /images/icons/crazy.gif

"Tja, ta bara de uppenbara inspirationskällorna X-files och Millenium."

- Definitivt. Det finns många trådar att ta upp om 1990 som spelmiljö, inte minst framstegen som gjordes och som känns mer intressanta för oss som "var där" än olika skillnader i teknologi mellan åren 1922-1923. Återigen en aktualitetskänsla. Dessutom finns många trådar som kanske inte är lika uppenbara; framstegen och beprövningen av profilering av seriemördare, tillexempel, efter våldsperioden med de mer "kända" seriemördarna under 70-, och 80-talen.

Viktigt att tänka på är också att det inte nödvändigtvis behöver röra sig om CoC i 1990-tal; Kult, tillexempel, skulle ju göra sig utmärkt i den tidsperioden.

[color:red]- §era</font color=red>, som får en sjuhelvetes massa ideér till 1990-talsskräck. Det blir nog ett (till) konventsäventyr. Måste hitta ett konvent att spela det på!
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Kult 1990

När vi spelade Kult utgick vi från just 1990. Vi använde oss dock inte så mycket av större händelser i världen (fantasilös Spelledare kanske, hur man nu kan vara det i Kult) utan försökte mer fånga den generella tidsandan.

Det du skriver om att det kan höras upprörda röster om när den och det upptäcktes/började produceras/kom ut på marknaden i Svedala kan det bli en del av. Det finns alltid någon som "hört att det var såhär" eller har en annan uppfattning.

Det var i alla fall väldigt roligt att spela 1990, så prova på det för tusan.

Mattias
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
1990's är faktiskt en rätt juste setting in retrospect. Det vi talar om är ett årtionde fyllt av pessimism, uppgivenhet, cynism, polarisering (i samhället och globalt), en extrem kutlurell utveckling (konst, musik och allt möjligt utvecklas i en rasande fart - hur många olika "rockvågor" kom det inte?) och därtill även en smärre teknisk revolution. Kort och gott - fantastiskt. Jag kommer att tänka på barocken som en tidsålder som kanske kan användas som måttstock för att beskriva 90-talet. Ett bra tips är att se filmen "The Big Lebowski" som inte abar är rolig utan även på något sätt utgör en juste stämningsbild av det tidiga 90-talets Amerika. Jag ahr tidigare diskuterat mina funderingar kring att bygga äventyr/scenarion kring James Ellroys 80-talsverk. Frågan är dock om inte 90-talet är en bättre idé. Med tidstypisk musik skulle det kunna bli underbart. Det bästa jag kan tänka mig vore att sno en idé från en tjej jag snackade med i spelledarforumet på Lunarstorm: ett gäng amerikanska black metal kids som hänger på ett polskt black metalband på turné i USA... till CoC! Med äkta black metal på soundtracket skulle det kunna bli succé.

För att återgå till mer seriösa tankar: 90-talets oro, undergångsprofetior och kaotiska komplexitet och förvirring måste egentligen vara den perfekta bakgrunden för skräckrollspel. Kolla på vilka rollspel som producerades under tidsperioden: vampyrer, verklighetstvivel och ständiga gråzoner. Nihilism och regn. 1890's bygger på en döende imperieepok och är en förvarning om en kommande katastrof (första världskriget) - i det närmaste en apokalyps. Det påminner ganska mycket om 1990's fast den senare epoken innehåller ännu fler element av förebud om världens ände. 1920's bygger på en fasansfull insikt - armageddon har kommit och gått. Ingen har några illusioner om människans godhet kvar efter Flandern. Konsten och kulturen visar tydligt på vilken nivå moralen och tron slitits i stycken och hur något nytt kämpar för att födas. Hedonismen och de trasiga själsliven dominerar "the jazz age". 1990-talet innehåller allt från bägge epokerna och lite till. Egentligen gör det hela grejen till en bättre epok än jag någonsin anat. Damn. Nu måste jag bara skriva scenarion själv.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Mmm...

"För att återgå till mer seriösa tankar: 90-talets oro, undergångsprofetior och kaotiska komplexitet och förvirring måste egentligen vara den perfekta bakgrunden för skräckrollspel.

- Håller helt klart med. Det är ju förståss bara en vinkel av 90-talet, men en vinkel som jag kan tänka mig att spela i, då den håller mycket hög spelbarhetsnivå för skräckrollspel, IMHO.

"Nihilism och regn"

- Ja, tack!

"Det påminner ganska mycket om 1990's fast den senare epoken innehåller ännu fler element av förebud om världens ände."

- En god portion Millennium i 90-tal skulle inte vara helt fel. Jag föredrar faktiskt ett "Millennium-90-tal" framför ett "X-files-90-tal" i skräckmiljö. Just nihilismen och regnet. Hopplösheten och det stundande slutet.

"Egentligen gör det hela grejen till en bättre epok än jag någonsin anat. Damn. Nu måste jag bara skriva scenarion själv."

- Liten shameless plug: skrev det här inlägget främst för att ta temperaturen på ett 90-tal i skräckmiljö, då jag funderar starkt på att låta ett av mina rollspelsprojekt - Oroubous - vara satt i "min" version av 90-talet. Det skulle göra spelet mer "värdebeständigt" än ett "nutidsrollspel", tror jag.

[color:red]- §eraphim.</font color=red>

All I knew and all I believed
are crumbling images
that no longer comfort me.
I scramble to reach higher ground,
some order and sanity,
or something to comfort me.

- Tool, Undetow/Flood, 1993.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Mmm...

Millenium är faktiskt mycket bättre än Arkiv X. Bättre story, intressantare karaktärer och metaplot och framförallt mycket mer problematiserat och komplext. Fast jag skulle gärna spela 70-talsinspirerad skräck. Ni vet, det där speciella ljuset i italiensk skräck, men även i filmer som Omen. Lite Black Sabbath och Led Zeppelin - ond drogkultur med ockutla böjelser (var det inte Robert Plant som köpte Aleister Crowleys Bolleskin?). Vore coolt...

Hur som helst, tillbaka till 90-talet. har det egentligen funnits ett "ondare" decennium. modeväxlingar, uppspeedad utveckling, alienation, extrema underhållningsformer, en andra sexuell revolution (porren gör på allvar intåg i massamhället) - allt pekar på sedernas förfall och ena llvarlig uppgörelse på väg. perfekt bakgrund för narcissistiskt och osäkert rollspelande. Jag tror just kaoset märks väl i de spel som producerades under 90-talet. kolla på Vampire och kult och läs mellan raderna för att finna gemensamma drag och hitta teman. Till skillnad från Call of Cthulhu (som väl egentlgien måste klassas som "konservativ skräck") innehåller de obehagliga gråzoner där faktiskt spelarna själva är skurkarna. Det går förstås att köra Millenium-style med "goda" huvudpersoner med allvarliga personliga problem. Men det blir mycket itnressantare om man ger rollpersonerna en mörk sida och inte helt rena önskningar. Kanske kan man få inspiration till detta genom helt vanliga filmer och böcker. jag nämnde ju Big Lebowski i mitt förra meddelande, och det är även en skojfrisk film som jag rekommenderar varmt. Frågan är dock inte om inte en film som Short Cuts (som är seriöst drama) faktiskt inte ännu bättre illustrerar teman som är intressanta i ett 90talsspel. Folk är utsatta och ensamma mitt den urbana djungeln. Grand canyon var en mindre lyckad film från samma era som ändå innehåller ett par bra teman - t.ex. actionregissören som blir skottskadad vid ett rån och börjar fundera kring vilka filmer han egentlgin skapar. Det slutar med att han anturligtvis fortsätter med de filmer han ett tag uppfattar som en del av det tilltagande våldet. hans individuella handlande spelar liksom ingen roll. Rambling again. Ledsen för det.

Vad jag vill ha sagt är nog egentligen att just 1990's är en utmärkt fond för moraliska frågeställningar av allvarligare karaktär. Ondskan blir i den här epoken går att spåra i allt eftersom det mesta är grått med svarta stråk. Även rollpersonerna själva är skitiga och ahr problem. Just det borde vara tilltalande för vilken skräckspelledare som helst. Bristen på hjältar. Hopplösheten och det väntande slutet, som du säger. fast kanske kan det bli ändå bättre utan den mroaliska kraften som Frank Black ändå inte kan sluta tro på... armageddon kommer inte helt enkelt. Allt mänskligt lidande och förfall är utan mening. Ingenting blir bättre eller sämre och våra handlingar har ingen som heslt mening. Döden är inget mer än slutet på en kemisk process som ingen faktiskt sätter sig till doms över. Det är 90's. Det är element i den skräck jag efterlyser. Är inte dne typen av existensiell skräck vad vi allra mest blir skrämda av? Kräver sina spelare och spelledare.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Kult 1990

hrrrmmph!...... om inte jag minns helt fel så finns det ett CoC som utspelar sig i nutid....."Cthulhu now" dvs. om jag inte minns helt fel alltså.../images/icons/thinks.gif
 
Top