1985: Fantasy Hero och Hârn är jättebra

mrund

Kummelgast
När jag började sjuan 1984 kom jag till en skola som hade både högstadiet och gymnasiet. Det innebar bland annat att de stora killarna som mobbat mig i mellanstadiet nu var minst i byggnaden: bra. Och att i skolbiblioteket träffades nördar i åldrarna 12 till 20, eftersom en del börjat skolan tidigt och andra hade gjort ett år i USA. En av 19-20-åringarna, Åke, fick ett enormt inflytande på mig på sikt genom att han lånade mig en hel bärkasse med fantasypocketar. Det var så jag började nöjesläsa på engelska. Men så hade han även ett par åsikter om rollspel som jag aldrig senare har stött på, nämligen att Fantasy Hero var ett jättebra regelsystem och Hârn var en jättebra kampanjvärld.

Vad har forumiterna för åsikter om Fantasy Hero 1.0 (1985) och Hârn (1983 framåt)?

Jag köpte en hel del Hârn när det kom. Regelsystemet var inget vidare (en enda strid, som inte ens var särskilt stor, minns jag tog en hel kväll att ta sig igenom via tabeller slag, beräkningar etc). Men världen! Kartorna var magiskt bra, och platsbeskrivningarna utmärkta. Vi spelade även ett par äventyr (med andra regler än deras egna), där Staff av Fanon fortfarande är ett jag minns var riktigt kul att spela.

Jag har aldrig haft något direkt förhållande till Hârn som setting men har senaste åren plankat en del bitar ur olika böcker därifrån, fr a lokalitetsbeskrivningar och liknande. Allt tenderar att vara väldigt detaljerat och konkret beskrivet vilket är hjälpsamt för att se hur det faktiskt funkar.

Jag minns att vi kollade på böckerna till Hârn med stor förtjusning. De var ju rules-neutral, så vi stal flitigt från dem till våra egna kampanjer. När sedan Härnmaster dök upp 1986 och Columbia gick över till att göra prylar för de reglerna, tappade vi sakta intresset för Härn.

Fantasy Hero fångade oss inte. Det var ju bara Champions utan superkrafter.

Fantasy Hero fångade oss inte. Det var ju bara Champions utan superkrafter.
En egenhet med med FH 1.0 är att det finns regler för hur man skapar besvärjelser, men (nästan?) inga färdiga besvärjelser. Först fyra år efter grundregelboken gav man ut en magibok.

1753860020454.png

Last edited:
Gillar bägge skarpt, speciellt Harn. Inte så brydd om detaljerna i världen (gillar boxen jag har plus någon bok utöver den, men mer kommer jag inte orka läsa), detaljerna i sig är inte så mycket grejen som jag tycker att världen överlag + reglerna skapar inspirerande karaktärer och ger upphov till intressanta situationer.

FH har jag bara skummat som pdf men skulle lätt köpa en bok och läst om jag ramlade över, något med tonen i det som jag gillar och diggar skarpt hur Champions slänger ut sig karaktärer som känns intressanta på många sätt, så skulle vilja se lite närmare om FH gör något liknande. Sen kanske dra i lite grejer från Champions Now för att fräscha upp tankarna kring FH rakt av också…

Edit: dvs sitter någon med Fantasy Hero i första utgåvan och vill bli av med den så skrik till!

Last edited:
Under många år i min barndom trånade jag (av oklar anledning) efter äventyret 100 bushes of Rye men lyckades aldrig lägga vantarna på det. Utöver det har jag ingen relation till Hârn, men misstänker att jag i en inte alltför avlägsen framtid kommer att spela det med Christoffer... :)

Under många år i min barndom trånade jag (av oklar anledning) efter äventyret 100 bushes of Rye men lyckades aldrig lägga vantarna på det. Utöver det har jag ingen relation till Hârn, men misstänker att jag i en inte alltför avlägsen framtid kommer att spela det med Christoffer... :)
Det dyker upp ungefär ett ex i månaden på Tradera av 100BR.

Harn har jag nog mest hört lovord om. Alternativt att det är ”så mycket” som sämsta omdöme.

Harn användes mest för att sno bra saker ifrån, som jag minns det. Men det gällde i och för sig allt köpt material. Alla med lite värdighet skrev sina världar och äventyr själv, men snodde friskt …[/SPOILER]

Last edited:

Inte alls omöjligt om intresse finns! ;)

Utan jämförelser i övrigt har Hârnmaster som regelsystem IMO det gemensamt med GURPS att båda är crunchiga, väldigt simulationistiska och inte påfallande eleganta, men just detta gör dem till utmärkta benchmarks att jämföra regellösningar med när man bygger egna regler. Man kan titta på deras regler för en viss sak och konstatera att OK, detta är den mer eller mindre optimala krunchiga simulationistlösningen på X. Gillar jag det, eller vill jag förenkla det, eller göra på nåt helt annat sätt? Det finns en konkretion som gör dem tilltalande att mäta mot iaf för mig.

Back