Nekromanti ?

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
:gremconfused: är det bara jag som tycker att gemini är ofantligt tråkigt? jag tycker att rollspel ska utspelas i fantasy miljö, inte nån jävla medeltid!! :gremmad:
 

netr0m

Veteran
Joined
8 May 2002
Messages
26
Location
Kalmar
Gemini utspelar sig väl knappast i en strikt historisk miljö, spelat har ju fantasy inslag som t ex magi...

..dessutom så har ju spel som DoD också historiska inslag.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag kan inte tänka mej något tristare...

...än att alla rollspel skulle utspela sej i "fantasymiljö". Och att tycka att Gemini varierar för mycket från standardfantasy för att kunna kallas fantasy, vilket du antyder på, tycker jag är lite väl trångsynt. I Gemini finns alver, dvärgar, magi, slott, hemska monster och nästan alla andra fantasyklichéer man kan tänka sej. Fast några är, tack och lov, ändrade lite, vilket gör spelet betydligt intressantare än om det varit ytterligare en kopia av D&D eller DoD eller liknande.

Uppskattas inte variation, eller vad är problemet? Stör ett spel dej bara för att det existerar? Annars så kan du ju bara hålla dej till dina 100%-iga fantasyrollspel och låta oss andra, som faktiskt vill ha variation, spela våra spel. Deal?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fantasy + Medelt = Sant ?

Nu hänger jag inte med....
Som det känns så är ju för min del fantasy SARKT förknippat med medeltida vanor.... Några av liketherna är ju att det finns riddare, att det inte finns moderna smatriel, lika "taskig" läkekonst(frånräknat magin då) osv...
Som sagt, förstår inte skillnaden melaln fantasy & medeltid
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Ok

Ok du har rätt... det är faktiskt skoj med andra sorters rollspel också, jag tycker t.ex. att Call of Cathul (eller något liknande) är väldigt roligt och det är ett nutids rollspel.
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Vet inte...

... Kanske för att det finns massa olika raser av humanoider och magi, massor av monster och lite medeltida beteende men det ska inte vara medeltid. Det finns magi och monster i Gemini men de säger att det är medeltid, fast att det finns alver och dyligt. knasigt :gremcrazy:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Se där.

Så bra. Lite variation skadar aldrig. Att sedan spela en liten variant på ordinär fantasy, som Gemini, kan väl inte heller skada då?

För övrigt så brukar man kalla genren som Gemini placeras i för Dark Fantasy, och utifrån den indelningen så kan man få fram att skillnaden jämt emot vanlig standard fantasy inte borde vara allt för stor då de i grund och botten tillhör samma genre.
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
Re: Vet inte...

ja i gemini så finns det mycket som har med fantasy att göra så att man kallar det "medeltid" är väll bara för att man spelar i ett relativt modernt samhälle om man kollar på tex DoD
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Vet inte...

Gemeni är väldigt roligt säger jag bara, men miljön håller jag med om, den är lite för konstig.
Jag spelar inte i gemenins värld utan har gjort en egen, jag bara använder gemeni reglerna.
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: =)

Jag ska läsa igenom boken precis när den kommer sedan så ska jag hårdplugga reglerna sedan så blir det äventyr skrivande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Kyrkan

till och med kyrkan är ond i gemini.....
Och det skiljer den från den katolska kyrkan under medeltiden på vilket sätt? :gremcool:
Korståg, inkvisition, häxbränning, horeri, tortyr och andra heliga saker. Visserligen menade de säkert väl ibland, men resultatet blev det lite si och så med...

/cyniska tobias
 
Top