Nekromanti 1800-talets mystiker

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Jaa! Forumet är uppe igen!
Antar att det här är rätt ställe för min fråga:
I mitt (eller snarare vårt, vi är två skribenter nu) rollspel (steampunk/fantasy) är "magin" i världen uppdelad i två olika traditioner, den "Gamla" och "Nya" Läran. Den Gamla Läran är ett samlingsnamn på äldre tiders magi, och utövas av trollkarlar, schamaner och en och annan druid. Både "akademisk" och mer primitiv magi finns. Denna tradition utövas inte i den moderna nationen Hadarth (dit spelet är koncentrerat), utan mer av andra folk.

Den Nya Lärans utövare ser sig inte alls som magiker, och har inget som helst att göra med den Gamla Läran att göra. Läran består i stället av olika individer och sällskap som studerar grenar av vetenskapen som knappast ses som "seriösa" av andra forskare eller vanligt folk. De olika sällskapen är oftast varken särskilt samverkande eller erkända av samhället. Vissa av sällskapen är inspirerade av verkliga rörelser under 1800-talet.

Några av de olika grenarna inom den Nya Läran är:
Elektromantikerna (namnet är diskuterbart) som ägnar sig åt studier av den i övrigt nästan helt bortglömda "elektriciteten", vilken enligt dem kan användas till en hel del. Elektricitetsforskningen i övrigt avslutades för över 100 år sedan då en serie våldsamma dödsolyckor i stort sett övertygade opinionen om att elektriciteten inte gick att styra. Endast de elektromantiska sällskapen fortsatte studierna, och snart förbjöds forskning i elektricitet av alla utanför deras gille. [Förf. anm: Dessa händelser ledde till att (de "seriösa") ingenjörerna övergav elektriciteten och i stället forskade vidare i en annan energikälla - just det - ånga.]
Elektromantikerna ses av de flesta andra som tämligen utflippade mystiker, vilka knappast utför något nödvändigt arbete.

Magnetisörerna som anser att magnetismen som genomströmmar universum kan användas inom ett vitt och brett område. De ägnar sig än så länge mest åt helning, hypnos o dyl. (a la Mesmer). Magnetisörer har en ganska stor "kundkrets" bland folk som behöver hela svåra åkommor, men många människor är också skeptiska mot dem och misstänker att de är bedragare.

Spiritisterna som sysslar med seanser som har att göra med olika andar, speciellt inkomstbringande är det såklart att låta folk ta kontakt med sina döda vänner och släktingar.

Okej... nu till min fråga. Är det nån som har några idéer, från verkligheten eller eget huvud, om vilka fler olika sorters "vetenskapsmän" som skulle kunna ingå i Läran? Tänk på att de olika grenarna varken är
1) samstämmiga, det elektromantikerna anser i en viss fråga struntar magnetisörerna fullständigt i. De olika sällskapen har uppkommit på skilda håll, har skilda idéer och är inte samlade i något gemensamt "gille".
2) realistiska, deras tankar (vilka ofta funkar i detta rollspel, till skillnad från i verkligheten) är en blandning av vad vissa människor trodde på under 1800-talet, och lite egna idéer.

En fotnot: Varken den Gamla eller Nya Läran kallar sig själva vid dessa namn, eftersom de inte ser sig släkt med varandra. De anser tvärtom att "de andra" är ute på helt fel spår och att deras aktiviteter aldrig kommer att leda till någonting.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Intressanta idéer.. De tankar jag kan bistå med kanske inte följer dina två "regler" - samstämmighet och realism.. Det jag kommer på är mest blandningar mellan olika saker..

Elektromantikerna (namnet duger helt klart, men föreslår ändå elektrostatiker). Vilka effekter hade du tänkt att de skulle frambringa, för det låter rätt mycket som "boltmagiker"?

Spiritister borde även (gammal klyscha, jag vet) kunna tolka och forma drömmar, kanske á la Freuds tankebanor.. Spiritister brukar även kunna åkalla andar till att göra tjänster, typ straffa den som snott någons cykel och så vidare.. Allt spriritisterna gör brukar (enligt vad jag läst) kunna slå fel och drabba dem själva tredubbelt om de inte är varsamma..

Jag brukar läsa lite allmänt om svensk folktro, men jag kommer inte på något som är specifikt 1800-tal..

En lämplig fråga kan vara "Vad som uppfanns på 1800-talet?" och spåna fram Läror från det.. Kameran kom väl då (jag borde egentligen veta som spelleder västern)? En idé jag har spånat på och som man skulle kunna tänka sig av är att man kan ta bilder på folk eller områden och använda typ voodoomagi för att manipulera dessa.. Det blir lagom balanserat då det tar tid att ta ett bra foto på någonting (har dock inte fått bra fram uppgifter på exponeringstid under 1800-talet).. Saker man kan göra är göra människor sjuka, kasta otur över dem, förstöra landskap och egendom, kliva in i landskap eller varelser, etc.

Alkemisterna höll på att dö ut under 1800-talet i och med att det periodiska systemet infördes/utvecklades då..

Ledsen för att jag inte kan hjälpa dig mer..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte kunde somna
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
framkallning av film? har för mig att det talades om en halv dag. Inga specifika timmar då det begav sig.. alternativt under natten.
Men fotton var ju besvärliga saker att ta.. man var tvungen att stå still väldigt länge och därmed vara hemskt frivillig att genomföra det hela för att man ska kunna få något ut av det.

Vidare har jag en tanke på lärdom som du kanske vill se närmare på.. och det är HP lovecrafts favorit käpphäst.
som han tar upp i gengångaren. Kyrkian hade ju från medeltiden och in på 1700-talets början stort inflytande över vad som kunde anses vara rätt av guds nåde, att forska på.. men då vi talar om små grupper som har sin egen forskning kan man aknske ta med Anatomisterna.. som har kroppen, dess funktioner och inre organ som specialitet. De kan påverka sina egna kroppar exceptionelt samt är mycket framstående kirrurger och läkare. De har en instinktiv känsla för ballans mellan salter och kost etc. för hur kroppen ska kunna klara sig på bästa sätt.
iof är namnet ganksa töntigt.. Sangvenisterna kanske?
(sangveis=blod) eller en förkortning? Corpus habitatum abstraktum Fysikalis= C.H.A.F vilket är helt nonsensnamn.. men ändå kan vara kul.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Alkemisterna

Alkemisterna höll på att dö ut under 1800-talet i och med att det periodiska systemet infördes/utvecklades då.
Ja, det är väl inte hela sanningen direkt, för mer information om alkemins död så rekommenderar jag 'Alkemins skam' av Carl-Michael Edenborg.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Vilka effekter hade du tänkt att de skulle frambringa, för det låter rätt mycket som "boltmagiker"?
Jo, "boltmagi" är en av sakerna man kan använda elektriciteten till. Inom elektrotropin (eller vad den nu ska heta) handlar mycket av färdigheten om rätt dosering av energin. Den kan både användas för att vålla skada, men man kan även driva olika apparater med den samt även, om man är riktigt skicklig, återuppliva en varelse med hjälp av en kraftig stöt. För detta krävs ytterst exakt dosering. Denna talang är baserad på viss forskning under 1800-talet, då vissa vetenskapsmän trodde att liksom man kunde få ett lik att röra på sig med hjälp av elektricitet, kunde man även väcka det till liv. På den tekniska fronten har elektromanikerna/-statikerna en del idéer om apparater man skulle kunna driva med hjälp av deras kraft, till exempel glödlampor.

Hoppas alla förstod mitt inpass om "regler", krafterna behöver alltså inte alls vara varken realistiska eller samstämmiga.
 
Top