Nekromanti 17 skäl att ta dåligt betalt

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Surfade runt och hittade följande på en hemsida för frilansare:

17 skäl att ta dåligt betalt

1. Den här artikeln blev inte så bra som den borde ha blivit. Men om de får den billigt så blir de säkert glada ändå på redaktionen.

2. Jag jobbar ju så långsamt. Säkert mycket långsammare än alla andra.

3. Min man/fru/pappa försörjer mig, så jag behöver inte ta så högt arvode.

4. Jag gör ju det här för att det är så himla kul. Om man har kul ska man inte ha så mycket betalt, tycker jag.

5. Jag får i alla fall möjlighet att göra research. Så kan jag skriva en ny artikel till en annan tidning som betalar jättemycket. Sen.

6. Jag är ju så oerfaren. Inte ska väl lilla jag ligga på minimirekommendationen.

7. Det handlar om att få in en fot. Nästa gång som Blanka Magasinet köper en artikel så betalar de säkert jättemycket.

8. Om Blanka Magasinet tar in min artikel så får jag kanske ett frilanskontrakt hos dem. Därför ger jag dem mängdrabatt, kan man säga. Redan från början, liksom.

9. Jag jobbar alltid dubbelt så mycket som jag får betalt för. Då blir ju artiklarna mycket bättre och då får jag ett bra rykte och då får jag betalt för hela jobbet sen, senare i livet.

10. Jag är väl ingen begagnad bilhandlare heller! Hellre svälter jag än håller på att tjata om mera pengar.

11. Jag känner redaktören. Han är så himla schysst. Vi brukar käka lunch ihop ibland, faktiskt.

12. Jag är egentligen inte journalist. Jag är mikrobiolog. Det här är inte mitt yrke, liksom. Rekommendationen, hette det så?

13. Jag måste. Jag har ju inga pengar till hyran. Inte den här månaden heller.

14. Jag är så dålig på att förhandla. Jag bara är det. Har alltid varit.

15. Det här ämnet var så himla viktigt och angeläget att skriva om, för mänskligheten. Och sånt ska man ju inte ha så mycket betalt för.

16. Ja, honoraret var litet. Men det var svart.

17. Äsch, det där var väl ingenting. Alla människor kan ju skriva nu för tiden.

(Roland Cox)


Ja, woll. Tyckte att den var tillräckligt bra för att dela med sig.

- daniel



"The force will be with you. Always."
 
Top