Nekromanti 1600-tal

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Borde inte ett rollspel som utspelar sig på 1600-talet vara intressant?

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Beror på vad det skulle handla om, om det ska vara fantasy, historiskt, systemet med mera. AD&D har settings i den tiden och en del andra företags spel ligger i den här perioden så förutom just tidsperioden bör man ha någon krok för att locka folk.

Daniel Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Håller med föregående. Men finner man något sådant så är jag intresserad av att skapa något. Är mycket kunnig i Svensk historia under 1500-1800-talen. Bl.a. genom min hobby som släktforskare. Är inte yrkesforskare, men har lämnat amatörstadiet. Har också en hel del kunskaper om Europa under samma tid.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag tänkte mig historiskt.

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jo släktforskning med dess bivetenskaper som tex heradik är ju mycket intressant! (1500-1800 är också en mycket intressant tidsperiod)
Men, jag hade tänkt mig nåt i stil med "Svenskt 1600-tal, på bondenivå, borgarnivå, prästnivå eller adelsnivå".

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det går nog att ordna...den historiska biten är inte så svår att skriva ihop för mig...har exempelvis hela Svenska arméns struktur och hur systemet funkade m.m. Även vad befälen fick för lön (dock gäller lönen år 1855), men ändå...

Ett intressant äventyrsuppslag är religionssplittringen, mellan protestanter (svenskarna) och kalvinisterna (en annan variant av kristendomen) som många valloner, främst norra Frankrike hörde till. Vallonsläkten Allard är en typiskt troende kalvinistisk troende släkt. Valloninvandringen ligger ju under den tidsperiod vi pratar om, som inleddes vid sekelskiftet 1600, och drevs främst av Wellam de Beeche från Nyköping till år 1617 då han började sammarbeta med den mer kände Louis de Geer och då flyttade kärnan i bruksnäringen till Finspång. Den stora invandringen skedde under 1620- och 1630-talen.

Ett annat intressant senario är synen på resandesläkter (s.k. tattare)

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tja, En Garde ligger väl i den perioden nånstans. Men efter vad jag har förstått så är det lite väl glättigt.

Hela stormaktstiden plus/minus lite är ju ball.

Skulle vilja ha nått spel där man kan spela i "Göinge Hövdingen" liknande miljö (ni missade väl inte den danska tv-serien som gick för några år sedan på tv? Den rockade hårt.)

Annars var ju svenskar ute och härjade ganska friskt i Polen, Tyskland och Ryssland runt den där tiden, borde gå att få riktigt tunga äventyr med svält, vargar och sönderfrusna fötter. Eller spännande "rädda konungariket" varianten där man tar roller som adelsmän. Massor av potential är det iaf.




Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Hela stormaktstiden plus/minus lite är ju ball."

Japp...Sverige (inkl. Finland) och Danmark (inkl. Norge) var ju inte direkt de bästa vännerna på den tiden ;-)

Sedan kan nämnas att Karl XII är den enda svenska kungen som föds till diktator, även om andra varit det (främst Gustav III). Karl XII hade dessutom aldrig fred från år 1700.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Glöm inte den religösa splittringen mellan katolikerna och vi. Ett 30-årigt långt krig även om orsakerna inte endast bestod av de religösa sakerna så var det ändå av en stor betydelse.

Själv så är jag rätt så insatt i den strategiska biten under 30-åriga kriget och skulle gärna kunna bidra med lite fakta om det... (Bland annat så hade svenskarna en nyskapande strategi som bla gav dom segern vid Breitenfeld.)

Blackstorm
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nejdå...även om det kriget du nämner slutade som rent politiskt så var grunden religiöst. Det jag nämnde var de inhemska delarna.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Visst men varför bara hålla sig inom Sverige. Tänk på alla politiska intriger som hela Europa har att erbjuda under den här tiden. Furstar som skapar hemliga allianser med varandra (kanske med protestanterna för att slippa den dyra avlatshandeln) och för att inte tala om alla rykten och profetior som cirkulerade runt bland alla människor vid den här tiden.

"Det är jag som är lejonet från midnattslandet!"

Blackstorm
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Visst men varför bara hålla sig inom Sverige. Tänk på alla politiska intriger som hela Europa har att erbjuda under den här tiden. Furstar som skapar hemliga allianser med varandra (kanske med protestanterna för att slippa den dyra avlatshandeln) och för att inte tala om alla rykten och profetior som cirkulerade runt bland alla människor vid den här tiden."

Visst...men just nu var det tal om Sverige... Men om vi skall se på det internationella så är det få Svenskar som någonsin lämnade sin hemförsamling under sin livstid, om de gjorde det så var det till någon grannförsamling (givetvis finns det en stor del undantag). Ännu mindre lämnade landet. Det är främst kontakter på det politiska planet (dvs adeln), forskare samt svenska krigsmakten som hamnade utomlands i större utstreckning.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Om man vill kan man ju säga att detta är scenariot för den vanlige fantasy/medeltids invånaren också...
Dom reser ingen vart utan lever sitt eget liv i sin lilla hemby.
Jag tycker man ska ha hela världen USA vid den här tiden kan ju betäcknas som hög intresant (med en hel del strider mot indianer och england vs. frankrike) och sen har man Asien med all den intresanta kultur som finns där, och inte att glömma Afrika och kolonisatörerna,
låter jätte intressant tycker jag

Jag är gud
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Tja, En Garde ligger väl i den perioden nånstans. Men efter vad jag har förstått så är det lite väl glättigt.

Hela stormaktstiden plus/minus lite är ju ball.


Jag tycker att Warhammer Fantasy Roleplaying Game har lite den kännslan I sig. Sedan att det utspelar sig i något som liknar europa där imperiet kan liknas med Tyskland och Bretonia kan liknas vid Frankrike... Det är coolt!

/Honken - Som verkligen gillar Warhammer spelvärlden!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Om man vill kan man ju säga att detta är scenariot för den vanlige fantasy/medeltids invånaren också...
Dom reser ingen vart utan lever sitt eget liv i sin lilla hemby.
Jag tycker man ska ha hela världen USA vid den här tiden kan ju betäcknas som hög intresant (med en hel del strider mot indianer och england vs. frankrike) och sen har man Asien med all den intresanta kultur som finns där, och inte att glömma Afrika och kolonisatörerna,
låter jätte intressant tycker jag"


Visst kan man ta det i framtiden...men nu ligger man ganska nära Western (rollspelet) i tiden. Dock pratar vi nu även om de tre århundranden före. Men ändå... Utvecklar man det ner ytterliggare något hamnar du i tiden då det blev stridigheter i högkulturerna i Centralamerika och Sydamerika. Maya, Azteker, Inka m.m.

Detta ligger ju i 1500-talets första hälft.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Visst finns det spännande äventyr och intriger om tattarna och adeln i Sverige. Men att skriva ett rollspel som bara sträcker sig inom de svenska murarna tror jag kommer att bli lite trist i längden.

Blackstorm
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Visst blir det det...men någonstans måste man ju börja....för att sedan utvidga.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fett OT.

Jag har också tänkt på det, och man kan koppla nästan allt till olika länder.

Empire : Storbrittanien, Tyskland...
Brettonia : Frankrike
Dvärgar : Vikingar
Wood elves : Kelter
High elves : Antlanter (Naturligtvis..)
Dark elves : Tycker jag är lite ryska...
Kislev : Oxå ryssar
Chaos dwarves : Babyloner
Lizardmen : Inka, Aztec.
Dogs of war : Italienare
Undead : Arabien och Rumänien
Chaos : Öhhh...
Skaven : Tja...


Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jepp, men det finns ju rejäla undantag om man räknar med hur många svenska soldater som var med uder tex. trettioåriga kriget.

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jovisst...men tänk också på att under det kriget hade Sverige många legoförband...dvs förband med värvade soldater främst från utlandet. Men det är klart att det fanns många Svenska soldater också.

Det fanns ganska många Svenska regementen som var inblandade.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
Top