Nekromanti 15 min of Fame

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
(Nä inte TV-serien.)

I fredags intervjuades jag för en svensk lokaltidning, och artikeln kom i tryck idag. Jag var sjukt trött och bakfull, så det är ett under att skribenten fick ihop en någorlunda vettig artikel. Det var dock omöjligt att beskriva vad man håller på med och varför för en icke insatt person så det blev en del konstigheter, men men jag kan inte klaga.

Vad vill jag säga med det här? Eh, inget särskilt. Fast följer ni länken får ni se hur jag ser ut iaf... Och har ni frågor kring LHC står jag till ert förfogande i mån av tid.

/Grog - för mycket kaffe
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Seriöst? Du jobbar med Världens Största Maskin som ska skapa Svarta Hål och Förinta Världen? Faaaaen vad dödscoolt!

Hur var det egentlige med de där hackarna som tog sig in i systemen och kallade sysadmin för skolpojk, tror ni det finns nån risk för att de förhindrar jordens undergång, eller var det bara för att retas?

//Krank, som tycker att "dessutom skulle det krävas att det finns andra dimensioner" är ett AWESOME svar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
förrestan-- the Grid lät ju väldigt intressant också... Och ni lär väl ha en egen linux-distribution också?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Grog said:
sjukt trött och bakfull
Skönt att du har en egen partikelaccelerator... Världen känns på något sätt lite mindre trygg nu... :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
Om små svarta hål

Och har ni frågor kring LHC står jag till ert förfogande i mån av tid.
Jag undrar om LHC kommer att vinna Elitserien i år, eller om de kommer att få stryk i finalen igen? :gremwink:

Fast det jag egentligen vill fråga någon fysikkunnig handlar om svarta hål. De svarta hål som teoretiskt skulle kunna uppstå när man krockar partiklar i LHC lär ju bara bestå ev några enstaka partiklar som blivit superförtätade. Om vi nu antar att Hawkings bara är en gaggande gubbe i en rullstol och att det mikroskopiska svarta hålet inte upplöses efter ett par ögonblick så talar vi fortfarande om något som inte har större dragningskraft än ett par partiklar. Jag har svårt att föreställa mig exakt hur ett sådant svart hål skulle bete sig, men min gissning är att det skulle falla rakt igenom jorden och sedan gunga fram och tillbaka under extremt lång tid, men knappt öka sin massa alls eftersom det har så liten dragningskraft att det bara klarar av att suga i sig de partiklar som det flyger rätt in i.

Rätta mig gärna om jag har fullständigt fel.

Sedan bidrar jag med den här länken som jag tycker är helt fantastisk:

Länk till webbkameror

/tobias
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
krank said:
Seriöst? Du jobbar med Världens Största Maskin som ska skapa Svarta Hål och Förinta Världen? Faaaaen vad dödscoolt!
Ja vet. Det när min Goldfingerhybris.
krank said:
Hur var det egentlige med de där hackarna som tog sig in i systemen och kallade sysadmin för skolpojk, tror ni det finns nån risk för att de förhindrar jordens undergång, eller var det bara för att retas?
De kom ganska nära kontrollrummet. Hade de kunnat komma in hade det värsta som kunde hända vara om de typ sabbade kylsystemet till en magnet sa vi skulle bli tvugna att byta ut den.
krank said:
//Krank, som tycker att "dessutom skulle det krävas att det finns andra dimensioner" är ett AWESOME svar
Mmm för nagra ar sedan räknade jag pa det där och kom fram till att vi behöver minst sex extra dimensioner. Sannolikt?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Grog said:
krank said:
//Krank, som tycker att "dessutom skulle det krävas att det finns andra dimensioner" är ett AWESOME svar
Mmm för nagra ar sedan räknade jag pa det där och kom fram till att vi behöver minst sex extra dimensioner. Sannolikt?
Asså, du pratar väl om typ längd- bredd- höjd- tid- nu va? Eller är det sådana där dimensioner Enterprise hamnar i när de stöter på ett negativt rymd-gupp?

Erik
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Ram said:
Grog said:
sjukt trött och bakfull
Skönt att du har en egen partikelaccelerator... Världen känns på något sätt lite mindre trygg nu... :gremgrin:
Vi var ju tvugna att fira att allt gick perfekt i uppstarten! Hade inte tid onsdagkväll eftersom vi fortfarande hade för mycket att göra. Vi har en champagneflaska bakom glasdörr med texten "Break in case of collision" i kontrollrummet.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Om små svarta hål

Gurgeh said:
Och har ni frågor kring LHC står jag till ert förfogande i mån av tid.
Jag undrar om LHC kommer att vinna Elitserien i år, eller om de kommer att få stryk i finalen igen? :gremwink:
Här betyder LHC framför allt Lausanne Hockey Club. Blir lite roliga rubriker ibland...

Gurgeh said:
Rätta mig gärna om jag har fullständigt fel.
Nä du har förstatt det rätt bra. Till att börja med krävs att Universum innehaller betydligt fler dimensioner än de tre rumsdimensionerna och tidsdimensionen eftersom det paverkar Schwarzschildradien. (Detta krävs ocksa för de flesta varianter av strängteori, men experimentella indikationer lyser med sin franvaro...) Om man skapar ett mikrosvart hal, kommer det enligt gaggiga gubben att strala bort inom en uttinuttikort tid. Om han som du säger har fel, kommer halet ha sa liten massa och liten tvarsnitt för interactioner (eftersom gravitation is den svagaste kraften) att solen hinner slockna innan nagot värt notis händer med det svarta halet. Dessutom bombarderas vi varje sekund av partiklar med betydligt högre energi, sa om det kunde bildas ett svart hal som skulle äta upp jorden hade det redan hänt... Och vi skulle inte ha nagra stjärnor heller tex.

Ni kan sova lugnt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Om små svarta hål

Grog said:
Ni kan sova lugnt.
Och en smula besviket =)


/krank, som tycker att det vore COOLT om det kom ett svart hål som förintade jorden
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Om små svarta hål

Lite som Al Gore säger.. "show if the combination of an opposable thumb and a neocortex is a viable combination" :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Måste ju var lite coolt att pyssla med sådant här va.. =)
Jag skulle iaf tycka det vor minst sagt skitspännande med att pyssla med sådana här saker !

/ Johan K, som är färdigrollspelad för idag.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag lyckas pyssla fram ur artikeln att du gick på Chalmers, och jag gissar då att det var F. Korrekt?

Hur hamnar man på CERN om man kommer från Chalmers? Jag är nybliven F-etta och tycker att partikelfysik verkar intressant (trots att jag egentligen inte vet något om det) och skulle vilja ha mer info.

/Marcus som också undrar om hela Jorden kommer bli Strange.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Tja, man gör exjobb på CERN eller åker dit genom CERN Summer Student Program. De har även ett Technical Student Program om man vill hålla på mer med engineering. Gör ett bra jobb och skaffa det kontaktnät som behövs så är saken fixad mer eller mindre. Chalmers har inte så mycket utbyte med CERN som tex Uppsala, Stockholm eller Lund, men Subatomär (Nyman et al) experimenterar i Isolde som är en av de mindre anläggningarna på CERN site Meyrin. Jag har dessutom sett folk från Astropartikelfysik (vån 6 på Chalmers) komma till CERN ibland.

Lycka till med studierna!
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Överkurs! [ANT]

Lore 12. Du har just kvalificerat till att kunna läsa vetenskapliga artiklar och dra dina egna slutsatser. :gremsmile:
 
Top