Nekromanti 15 händelser eftersökes

Nimyn

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
20
Location
Uppsala
Jag håller på att skriva ett äventyr, och dead line börjar närma sig läskigt fort. Äventyret utspelar sig i... låt oss kalla det ett labyrintsystem, med 27 rum. Vad jag eftersöker är lite tips till händelser i dessa rum. Naturligtvis behövs inte 27 tuffa saker (nått rum måste ju vara tomt också :gremsmirk:), men ungefär 15 händelser är jag i behov av, så alla idéer uppskattas!

Med händelse menar jag exempelivis:
<ul style="list-style-type: disc">[*]en gåta måste lösas för att komma vidare (klassiker) [*] en missla gråter i ett hörn[*] taket rasar (åh, de härliga drakborgenminnena!)[*] den mystiska mannen i hörnet
[/list]
Hela äventyret är så mysigt att jag är alldeles varm inombords, så efter att det har speltestats kanske det blir publikt, vem vet?
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
en gammal gumma som sitter och stickar i ett hörn, endast hon vet hur man kommer vidare, men för att göra det måste man ge henne något väldigt speciellt i gåva (något ytterst personligt som Rp inte vill bli av med) :gremgrin:

vägrar RP att ge henne något kommer de drabbas av en ytterst smärtsam och utdragen död (såvida de inte ger med sig så klart)
antar att du inte vill döda Rp riktigt än :gremgrin:
kom ihåg att det skall vara något som Rp absolut inte vill bli av med (måste inte vara ett föremål, kan vara deras själ/motsv också)

jo, gumman går inte att döda, då kommer de ALDRIG vidare :gremgrin:

hihi, det är alltid kul att se vad en driftig spelgrupp kan ta sig till för att ta sig ut ur ett problem...
 

Shulger

Veteran
Joined
16 Feb 2003
Messages
149
Gör ett rum som är jätte läskigt där det skett tex ett mass självmord, offer fester med massa människo inälvor. där dom skeletten, ruttnande liken reser sig eller rör sig men så fort rpna kollar så är dom stilla.....hoppas att du kan hitta på något av detta.

När jag spela hade min Sl med en liknande sak.... jag vart nästan rädd på riktigt
 

Nimyn

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
20
Location
Uppsala
Gamla stickande gummor

Men det där är ju lysande! :gremcool: Helst ska det vara en sån där kärring med knarrig röst som bara talar i tungor så folk blir vansinniga och vill slå ihjäl henne...

Angående dödandet av rollpersoner har jag inga skrupler mot det i detta äventyr, tvärtom har de fått veta att det är svårt att överleva. Men för att uppväga detta har de fått göra precis hur tokiga karaktärer som helst: vilken ras, religion och hemort som helst. Sen blir de ju jobbigare för dem om de väljer en knasig karaktär, men det tänker inte jag berätta... :gremwink: *ond*
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Hela äventyret är så mysigt att jag är alldeles varm inombords [...] "

Katten också! Ungefär förstod jag att mina idéer som till stor del var inspirerade av den genialiska filmen Cube inte skulle platsa. Men, då har vi ju en annan guldgruva... Alice i Underlandet. Själva principen med galenskaperna där är ju fullkomligt underbara! En psykedelisk knarktripp utklädd till en barnsaga, inkluderandes vätskor och svampar som gör en hög, piller som gör en mindre igen (nere?), en tusenfoting som röker något underligt i en vattenpipa o.s.v. Nåja, till förslagen:

[*] Ett galet tekalas eller annan bjudning. Hur som helst så ska spelarnas rollpersonen vara tvungna att mingla runt med denna bjudnings störda gäster och värdar, och genom snacket får de diverse ledtrådar om vem som har lösningen för att komma vidare. Det kan t.ex. likna ett sådant där pussel där man får veta att någon bor i ett grönt hus och att någon av dess grannar har en blå bil och en labrador o.s.v.

[*] Tvärtom-rummet. Här råder tvärtom-logik! Med hjälp av den ska de sedan klara något sorts problem, som t.ex. en hinderbana.

[*] Sagostund. En kort saga berättas för rollpersonerna av någon typ, och från vad de hör ska de lyckas få ut ledtrådar som får dem att lösa ett problem för att komma förbi dörren.

[*] Valet. Se till att rollpersonenrna blir varande för att vara giriga vid ett tillfälle innan de kommer till detta rum, för här ska de ställas i ett moraliskt dilemma där de kan välja mellan att såra någon men bli rik, eller att glädja någon men vara tvungen att offra något. Detta kan kombineras med vad the_shadow skrev.

[*] Logiskt problem. Leta upp ett abstrakt IQ-test, alltså ett sådant som inte innehåller bokstäver eller siffror utan endast geometriska figurer och färger och ge spelarna en riktigt svår tankenöt! Kanske är det i form av några underliga inristningar i taket (som är ganska svåra att upptäcka till en början) som man sedan kan koppla till det underliga manicken som man kan flytta om olikfärgade kulor på. Eller nå.

När jag kollar på vad jag skrivit så inser jag att de kanske är aningen för skruvade och "overkliga". Nåja, håll till godo!
 

Nimyn

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
20
Location
Uppsala
Cube

Mitt äventyr är Cube, ja (därav 27 rum). Med "mysigt" menar jag ungefär "köttslamsigt"...
 

Mercellon

Veteran
Joined
25 Feb 2003
Messages
41
Location
Göteborg
Man kan ju ha lite farligare, efter RParna har fått reda på hur de ska komma vidare kan dem ju t.ex. komma till en grotta med 3 gångar, en med ett valfritt monster (bakom ytterligare hinder), en med massa gammal mat, och en med ett hål. Bland maten kan man ju gömma nånting sköjjigt, allt från ringar och juveler till maskar eller spindlar. Samma sak i hålet, kanske ett svårt eller medelsvårt slag mot söka krävs för att hitta saken/erna. När RParna har tagit sig igenom grottan kan de ju komma till en dal, eller en stor kammare med ett troll i, kanske till en gubbe som de är ute efter.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Cube

"Mitt äventyr är Cube, ja (därav 27 rum). Med "mysigt" menar jag ungefär "köttslamsigt"..."

Aha, 3 x 3 x 3. Och jag som trodde att det bara var jag som hade den uppfattningen om ordet mysigt. Nåja, då har jag några andra tips:

[*] Mördartvillingarna. Skapa allmän förvirring då rollspersonerna helt plötslig får varsin illvillig tvilling. Vem ska anfalla vem? Vem är fiende, vem är vän? Hur det riktigt ska gå till rent spelmässigt vet jag dock inte.

[*] Köpslå med döden. Spelarna får reda på att de blivit förgiftade och kommer att dö en plågsam död inom några glas. Låt spelarna få köpslå sig till botemedlet genom att betala med kropssdelar. Det börjar med en halvliter blod, något stycke hud och kött, några naglar eller tänder men går över till fungertoppar och sedan hela fingrar eller tår och sedan kanske ett helt öra för att sluta på en hel arm eller fot. Ett tips på hur kostnaden på motgiftet skulle kunna vara är att "döden" (eller vem det nu än ska vara) tar en flaska med vad han säger är svagt motgift som bara kanske kostar, och så går han vidare mot det garanterade botemedlet. I själva verket fungerar alla lika bra, men de vet inte de stackars spelarna. Eller så kanske giftet inte alls är dödligt, utan bara skadligt (fast låt dem få känna på effekterna då så att de verkkligen tror att deras rollpersoner ska dö).
 

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
Re: Gamla stickande gummor

Vel..... Hva med en gammal kjering (les:gumma) som ikke har hatt et bad på flere år? Jeg tror at de fleste spillere ville tenkt seg godt om selv om de ikke må vaske gamla. :gremtongue:

Eventuelt kunne man jo bruke en gammal person som ikke har fått seg et "nyp" på några år.... (uff!!!!! ikke tenk,ikke tenk,ikke tenk......)
Stakkars missla/tirak/alv/whatever som må hjelpe til der.....
 

Nimyn

Veteran
Joined
5 Jan 2001
Messages
20
Location
Uppsala
Re: Cube

Tackar för två lysande idéer. Mördartvillingarna har jag tidigare stött på i form av "spegelbilden" (rollpersonen får samma skada som spegelbilden, krossa spegeln). Jag gillar tvillingidén bättre för den har ingen lika uppenbar lösning :gremsmile:

Den förfinade idén var emellertiden den andra: härligt härligt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Kom på en till grej...

... som dock är lite mer ryslig och mystisk än de andra två. När jag själv använde denna princip så var det när jag spelledde i Call of Cthulhu och den kanske passar bättre där. Nåja, till själva principen då:

Rollpersonerna ska sova, kanske de rent av faller in i en mystisk sömn efter de blivit instängda (dörren slår igen efter dem) i ett rum och en tjock blåfärgad rök börjat pysa in i rummet. Hur som helst, när de senare vaknar så har något skumt hänt, t.ex. så är de kanske omringade av underliga typer i kåpor som genom sina mörkret i sina huvor förmodligen stirrar på de stackars rollpersonerna. De underliga typerna talar sedan i kör, fullkomligt synkroniserat så att det låter från alla håll samtidigt. Sedan sker något drastiskt (kanske något av svaren inte är nog tillfredsställande?) och de kastar sig på spelarna och river dem med deras vassa naglar (var nogran med att spelarna får rivsår!). Sedan när någon av spelarna gör motstånd råkar de få tag på en nyckel som varelsen hade runt halsen samt att varlsen dör varpå de andra flyr blixtsnabbt genom en av dörrarna (den dörr som spelarna kommer vidare genom). Sedan kommer gasen igen och spelarna somnar. När de vaknar igen så är (nästan) allt som normal. Inga spår efter striden finns kvar, förutom rivmärkena samt blodet på vapnen... och nyckeln. Sovde de hela tiden? Eller var det bara en dröm? Men det går ju inte! Det viktiga är att det blir stora skillnad i rummet som försvinner spårlöst.
 

Paro

Veteran
Joined
5 Mar 2003
Messages
7
Location
Fagersta
- Ranglig hängbro från ett podium till ett annat. Självklart är det totalt mörker och läbbig avgrund som hängbron spänner över.

- Jättespindel med tillhörande nät

- Lämplig gåta: Jag kan bära de största stockar och träd men jag klarar inte av den minsta sten. Vad är jag?
SVAR: Vattnet

- Man får ju inte heller glömma rummet där alla utgångar stängs och väggarna börjar åka inåt för att sedan klämma ihjäl rollpersonerna såvida de inte hittar den hemliga spaken som stoppar allt. Denna spak är självklart en fackla.

- Ahriman, Azradeus, Dibuk, Xinu, Vhigilah, Uviathan, Den Namnlöse, Hegor och den nyligen frisläppte Semal som sitter och lirar Anden i Glaset i ett mörkt rum med rökelser.

//Paro - som tillägnar detta tillägg till storken Damir
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Cube

Apropå elaka kopior, ta en titt på "Den Röde Dvärgens Krona"...

Resten av fällorna kan nog också ge en del inspiration. Annars försök få tag på ett ex av den eminenta "Grymkäfts fällor". Den rekommenderas varmt.

Då den är ur tryck sen länge och företaget som gav ut den har gått under, så tror jag inte nån blir hängd om de skulle scanna väl valda delar av den till dig. Tekniskt sett kan det nog vara olagligt iofs, men det överlåter jag till de mer kunniga.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Glöm inte heller tomtarna eller gorgylerna...

...men vill man värkligen villa bort rollpersonerna och få dom paranoida så testa med den trevliga staden utan lagar mitt i allt...


/Berfa, som för det mesta gillar sin spelledare Paros underliga påhitt...
 

Paro

Veteran
Joined
5 Mar 2003
Messages
7
Location
Fagersta
Ja, haha, tomtarna som tog livet av Sirion för att han stal av deras skatter. Det var tider det! :gremgrin:

Eller varför inte en helt tom stad som, så fort rollpersonerna äntrat den, visar sig vara utan portar? Då murarna är höga blir det svårt att ta sig ut ur staden som tycks vara helt tom på folk. Mitt i allt kommer varulvarna...

Ahh, nostalgin... :gremwink:

//Paro
 
Top