Alltså, jag tycker nästan diskussionen i den här frågan förtjänar att börja om. Hur förhållandet mellan ägare och förening ser ut är ett faktum föreningen behöver lära sig att förhålla sig till, det är inte uppe till debatt och det är inte en fråga om åsikter eller att vara överens. Det här har vi hittills i diskussionen inte lyckats separera ordentligt.
Vi måste även förutsätta att saker och ting inte kommer förbli som de varit. Hemsidan har en ägare, men det community vi vill utveckla har fått en ny aktör. Det är en aktör som representerar fler av dess användare än moderatorkåren och redaktionen, och som högst troligtvis kommer stå för finansieringen av hemsidans fortsatta utveckling. Spelreglerna har förändrats - eftersom communityt nu välkomnar föreningen till sin skara - och vi kan inte stoppa huvudet i sanden och låtsas som ingenting.
Vi måste även förhålla oss till att förändringar kommer att ta tid. Vill föreningen ta ansvar måste föreningen först vinna samtycke för detta hos sin förhandlingspart - den parten är rollspel.nu och rollspel.nu har en ägare och en redaktion. Men även ägaren har nya förutsättningar att förhålla sig till, och föreningen gör sig själv en stor otjänst om den förutsätter att samma deal som tidigare skulle råda. Föreningen bör hålla sig helt förbehållslöst till vad ägaren förväntas anse tills någonting annat uttrycks. Det är även högst rimligt att föreningen kan, och troligtvis bör, ställa krav på ägare och redaktion, särskilt då de två senare förväntas vilja ta del av föreningens finansiering.
Vi får också återvända till föreningens syfte. Såsom det nu är formulerat ser det ut som följer: "Föreningens syfte är att bidra till att hemsidan
www.rollspel.nu och dess community fortlever och utvecklas". Varken ett demokratiskt styre av hemsidan
eller dess alternativ står formulerat i detta syfte, och är därför inte mål utan möjliga medel.
Vi bör inte allt för lättvindigt gå med på några långtgående liknelser till samhället och vardagsrummet. Det är också lättvindigt att sluta sig till att vi nu har ett styre som saknar större problem och brister. Snarare är min åsikt är att den typ av redaktion vi har idag är improduktiv; det saknas i princip krav, och varje redaktör svarar i praktiken inför sig själv och sin egen ansvarskänsla. Initiativ till att rätta till sådana brister kommer jag personligen att stödja Det bedömer jag som mer angeläget än någon slags demokratiskt vald redaktion, för bristerna ligger inte i att fel person sitter på fel plats.