RECENSION 13th Age

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tror jag aldrig i mitt liv spelat en kampanj på 42 spelmöten. Det här är imponerande på riktigt.
Med den gruppen blir varje session bara 4 timmar (på grund av att vi kör vardagkvällar). Jag har varit med om flera kampanjer som haft 6-timmarspass och gått 30+sessioner.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sveslack said:
Till att börja med: det här spelet har inga färdigheter. Vad det har är bakgrunder, som spelaren får fördela 8 poäng mellan (med ett tak på 5 för en enskild bakgrund). Dessa poäng fungerar som en bonus på relevanta d20-slag. OBS: aldrig på attacker.

Bakgrunder definieras helt av spelaren. Varje bakgrund är ett ord eller en kort fras som sammanfattar ett område av karaktärens tidigare livserfarenhet. Så om exempelvis någon har "Cat Burglar +4" ger det sin bonus på alla handlingar som man kan tänka sig att en inbrottstjuv brukar utföra. Det ges en hel del förslag på hur man väljer en bra bakgrund och sedan tillämpar den.
Det här tycker jag var intressant, det här systemet föreslås som ett alternativ till färdigheter i PHB till DnD5 - så jag antar att de har snott det systemet härifrån. Jag är rätt sugen på att använda ett sånt här system som en husregel om jag kör DnD5 en gång till. Det luriga är så klart det du nämner här:

Sveslack said:
På det hela taget fungerar detta system bra. Man får vara vaksam på spelare som vill ha alltför breda bakgrunder (I'm Batman +5) eller alltför begränsade (Frimärkssamlare +1). Men jag gillar att ett spel där inte färdigheter är centrala inte heller låser in dem i snäva kategorier.
Jag känner väl att det finns en påtaglig risk att det blir snett här (och att vissa spelare gejmar systemet). Men det går kanske att lösa? Man kan alltid ändra saker i efterhand om det blir fel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det här tycker jag var intressant, det här systemet föreslås som ett alternativ till färdigheter i PHB till DnD5 - så jag antar att de har snott det systemet härifrån.
Kanske, men det är bara ett år mellan spelen så det kan helt enkelt vara en idé som fanns i luften. Eller - eftersom Heinsoo och Tweet jobbat på WotC kan det ha varit en variant som sparkats runt bland konstruktörerna under lång tid men inte hamnade i tryck förrän då.

Skillnaden är förstås att varianten i DMG bara syftar på att man kan göra detta med bakgrunderna i PHB. Wizards skulle aldrig våga släppa lös spelare på att uppfinna saker själva. ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kanske, men det är bara ett år mellan spelen så det kan helt enkelt vara en idé som fanns i luften. Eller - eftersom Heinsoo och Tweet jobbat på WotC kan det ha varit en variant som sparkats runt bland konstruktörerna under lång tid men inte hamnade i tryck förrän då.

Skillnaden är förstås att varianten i DMG bara syftar på att man kan göra detta med bakgrunderna i PHB. Wizards skulle aldrig våga släppa lös spelare på att uppfinna saker själva. ;)
Nä, det kunde ju rubba den heliga spelbalansen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det sista riktigt korta kapitlet. Nästa kommer att dröja ett par dagar...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hur korrelerar nivåerna med 5e. Är en gubbe på nivå tio i 13A likvärdig en gubbe på nivå tio i 5e, eller set utväxlingen i häftighet annorlunda ut?

Also, håller delvis med om Warlocken. Cool, tycker jag, men mejkar inte säns riktigt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det här tycker jag var intressant, det här systemet föreslås som ett alternativ till färdigheter i PHB till DnD5 - så jag antar att de har snott det systemet härifrån. Jag är rätt sugen på att använda ett sånt här system som en husregel om jag kör DnD5 en gång till. Det luriga är så klart det du nämner här:



Jag känner väl att det finns en påtaglig risk att det blir snett här (och att vissa spelare gejmar systemet). Men det går kanske att lösa? Man kan alltid ändra saker i efterhand om det blir fel.
Min erfarenhet med den här typen av system är att det blir snett i spelgruppen även om ingen försöker gejma systemet. Det uppstår liksom inte balanserade kategorier av sig själv. Vissa färdigheter kommer användas hela tiden, andra inte alls.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hur korrelerar nivåerna med 5e. Är en gubbe på nivå tio i 13A likvärdig en gubbe på nivå tio i 5e, eller set utväxlingen i häftighet annorlunda ut?
Nä, lvl 10 i 13A är ungefär som lvl 30 i DnD 4e.
Kanske borde påpeka det. Eller, tja, det kommer nog fram bättre när jag diskuterar tiers of play i kapitel 6.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Min erfarenhet med den här typen av system är att det blir snett i spelgruppen även om ingen försöker gejma systemet. Det uppstår liksom inte balanserade kategorier av sig själv. Vissa färdigheter kommer användas hela tiden, andra inte alls.
Ja, risken är ju uppenbar. Samtidigt: i färdighetsbaserade spel uppstår ofta samma eller ett snarlikt problem. Typ Library Use slår vi varje möte och Use Heavy Machinery slår vi aldrig. Svavelvinter är ju lite åt det här hållet med Öde och Förbannelse och det funkade ändå okej de gånger jag spelade det. Tror man behöver gå in det med en viss ödmjukhet och vara beredd att justera saker efterhand - om man har spelare som klarar det.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Apropå skill checks. Formeln är alltså: T20 + relevant egenskapsbonus + relevant bakgrund + karaktärens nivå.
DC för normal svårighet är 15 mellan nivå 1-4, 20 mellan nivå 5-7, och 25 mellan nivå 8-10.

Så det optimala draget är att ta två bakgrunder, antingen 5/3 eller 4/4, som tillsammans täcker in så mycket som möjligt av det man behöver göra under ett typiskt äventyr. Förvånansvärt få spelare verkar fatta detta, även bland de som annars tänker ut valet av klass-krafter mycket noggrant.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag lade till ett stycke gällande klasser som jag glömt ta upp, men som jag kom på kan vara intressant/viktigt:

Krafter (till exempel magi, men även naturliga förmågor) kan användas olika ofta: at-will, once per battle, recharge X+, eller daily. Detta är för det mesta precis vad det låter som (förutom att en dag inte riktigt är en dag, men jag återkommer till det i nästa kapitel), recharge betyder att den kan användas en gång under en strid och har en chans att komma tillbaks efter striden är över. Detta påminner ju starkt om systemet i D&D 4e, skillnaden är att här måste du inte välja vissa antal av de olika typerna. Du är fri att exempelvis ladda upp med enbart "dailies" om du känner att du har tur.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det tog ett tag, men nu har jag skrivit om ett kapitel till! Nästa kapitel är också rätt matigt, så det kan ta några dagar. Efter det skall det gå snabbare.
 
Top