Nekromanti 13. Budget 2011

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
För närvarande saknar föreningen kontanta medel.

Jag skulle vilja fråga styrelsens kassör, solvebring, huruvida det finns någon idé om hur mycket bidrag föreningen har möjlighet att få under 2011?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
huruvida det finns någon idé om hur mycket bidrag föreningen har möjlighet att få under 2011?
Nej, har ingen sådan förkunskap - speciellt inte eftersom vi i nuläget inte ens nått upp till de grundläggande kraven, som t.ex. ett rapporterat och godkänt årsmöte.
Sedan finns det nya regler om ålderbestämmelser som jag bland annat hört talas om via krank. Ska dock undersöka den saken själv bara jag får tid samt kommer ihåg.

Ska försöka undersöka saken, men det när mina studier lugnat ned sig, vilket jag inte hinner ordna med innan den 31 mars. Tyvärr.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Förutsatt att minst 60% av våra medlemmar är under 25 så ligger grundbidraget på 1000kr + 20kr per medlem under 25.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
Förutsatt att minst 60% av våra medlemmar är under 25 så ligger grundbidraget på 1000kr + 20kr per medlem under 25.
Dvs. att alla föreningar får bidrag, men att de föreningar som har minst 60% medlemmar under 25 år får mer i bidrag?

Eller får man inte några bidrag alls om man inte uppnår kravet på dessa 60% under 25 år?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Möller said:
Förutsatt att minst 60% av våra medlemmar är under 25 så ligger grundbidraget på 1000kr + 20kr per medlem under 25.
Dvs. att alla föreningar får bidrag, men att de föreningar som har minst 60% medlemmar under 25 år får mer i bidrag?

Eller får man inte några bidrag alls om man inte uppnår kravet på dessa 60% under 25 år?
För att citera Sverok:

»För att kunna söka dessa bidrag behöver föreningen ha minst 5 medlemmar och minst 60% av medlemmarna måste vara i åldern 6-25 år.
/.../
Föreningar utan medlemsavgift
1000 kr i verksamhetsbidrag och 20 kr per medlem i åldern 6-25.«

Inget bidrag alls om föreningen består av massa vuxna medlemmar alltså.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Möller said:
För att citera Sverok:

»För
att kunna söka dessa bidrag behöver föreningen ha minst 5 medlemmar och
minst 60% av medlemmarna måste vara i åldern 6-25 år.
/.../
Föreningar utan medlemsavgift
1000 kr i verksamhetsbidrag och 20 kr per medlem i åldern 6-25.«

Inget bidrag alls om föreningen består av massa vuxna medlemmar alltså.

Vilket som jag brukar påpeka är extra intressant iom att en sverokförening inte får neka medlemmar. I teorin kan alltså en hoper vuxna sabba ungdomarnas föreningar ganska enkelt...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
krank said:
Vilket som jag brukar påpeka är extra intressant iom att en sverokförening inte får neka medlemmar. I teorin kan alltså en hoper vuxna sabba ungdomarnas föreningar ganska enkelt...
Sant, men i praktiken finns det i princip ingen som har intresse av det.
De här reglerna har kommit till eftersom Ungdomsstyrelsen diskuterar (eller kanske har bestämt redan?) att inte ge bidrag till annat än just ungdomsförbund. För att räknas som ungdomsförbund måste minst 80% av medlemmarna vara under 26, har jag för mig.

Hur som helst, om vi inte är speciellt beroende av pengar har det ju ingen större betydelse :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
poniz said:
De här reglerna har kommit till eftersom Ungdomsstyrelsen diskuterar (eller kanske har bestämt redan?) att inte ge bidrag till annat än just ungdomsförbund. För att räknas som ungdomsförbund måste minst 80% av medlemmarna vara under 26, har jag för mig.
Det är isåfall precis lika dumt av Ungdomsstyrelsen. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fullkomligt uridiotiska regler! ... För när vi väl vill börja skapa en aktiv verksamhet och ordna arrangemang kommer vi att vara beroende av pengar. En del av hela meningen med att slita med en föreningen och anstränga sig för att få ingå i Sverok är ju för att få det stöd som Sverok erbjuder.

... Fyfan vad lack jag blir. Förövrigt är jag värdelös på matte och kan typ inte räkna, så att jag, som kontaktman med alla uppgifter, ska försöka räkna ut huruvida vi är inom ramen eller inte blir intressant. :gremtongue:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Förövrigt är jag värdelös på matte och kan typ inte räkna, så att jag, som kontaktman med alla uppgifter, ska försöka räkna ut huruvida vi är inom ramen eller inte blir intressant. :gremtongue:
Det ska inte vara så svårt. Räkna antalet medlemmar som är födda 1986 eller senare och dela detta antal på det totala antalet medlemmar. Är det mer än 0,6 så har vi trubbel...

Har vi något fint medlemsregister någonstans?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
solvebring said:
Förövrigt är jag värdelös på matte och kan typ inte räkna, så att jag, som kontaktman med alla uppgifter, ska försöka räkna ut huruvida vi är inom ramen eller inte blir intressant. :gremtongue:
Det ska inte vara så svårt. Räkna antalet medlemmar som är födda 1986 eller senare och dela detta antal på det totala antalet medlemmar. Är det mer än 0,6 så har vi trubbel...

Har vi något fint medlemsregister någonstans?
Ja det har vi. Vi har ett fint register och nu har jag räknat. Iof märkte jag efter en knapp stunds räknande att räknandet var onödigt. Det sade sig självt bara man synade persondatan lite snabbt. Men jag räknade iaf och vi har trubbel. Närmare 81% av medlemmarna är över 25 år, d v s födda 1986 eller tidigare/senare (beroende på hur man definierar det). Så med andra ord suger den där jävla ålders gränsen ganska så hårt. Jävla skitregel!

... solvebring kan verkligen inte förstå varför föreningar ska straffas p g a medlemmarnas ålder.
Så orättvist - så fel överhuvudtaget.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
solvebring said:
... solvebring kan verkligen inte förstå varför föreningar ska straffas p g a medlemmarnas ålder.
Principen tycker jag är sund.

Vad jag menar:
Den grundläggande idén att det framför allt är föreningar bestående av ungdomar som behöver ekonomisk hjälp tycker jag är hyfsat sund. Ska man prioritera ideella föreningar så ser jag gärna att man prioriterar de som saknar egna medel. Åt var och en efter dess behov och allt det där.

Däremot är detta ett väldigt trubbigt verktyg, där de som skapar reglerna inte verkar ha tänkte igenom konsekvenserna av just kombinationen av regler. Oavsett hur otroligt det är att någon har motivation att förstöra, så ursäktar det inte problemet.


Sedan kunde jag önska att man inte utgick från att alla över 25 tillhörde samhällsklass. Det finns nog gott om föreningar bestående av arbetslösa, som har nog så trängande ekonomiska behov som någon ungdomsförening.

Och vidare så funderar jag på det här med andra föreningar, och bidrag. Idrottsföreningar får hjälp av kommuner; hur har ett rollspelscommunity studiecirklar eller annat man kan söka pengar för? Vilka andra vägar har vi att få in pengar, utöver medlemsavgiften?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
solvebring said:
Närmare 81% av medlemmarna är över 25 år, d v s födda 1986 eller tidigare/senare (beroende på hur man definierar det). Så med andra ord suger den där jävla ålders gränsen ganska så hårt. Jävla skitregel!

... solvebring kan verkligen inte förstå varför föreningar ska straffas p g a medlemmarnas ålder.
Så orättvist - så fel överhuvudtaget.
Ja, det är ganska orättvist, men förståeligt med tanke på Ungdomsstyrelsens uppdrag. De jobbar ju för att stödja demokratisk utbildning hos ungdomar, liksom.

När vi väl är i behov av pengar finns det naturligtvis sätt att komma runt det här (doesn't it always?). Man kan till exempel uppmuntra (vi får inte tvinga) äldre medlemmar att lämna föreningen, men låta de som vill ligga kvar i ett "emeritus-register" eller liknande där de får åtnjuta samma fördelar som föreningens medlemmar.

En sån sak kräver lite ändringar i stadgar och liknande, men jag tror definitivt att det är doable. Känns ovärt att gå igenom det förrän vi behöver pengar, däremot.

/pöniz - har vrängt lite för mycket regler i sin tid som föreningsaktiv rollspelare
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
Vilka andra vägar har vi att få in pengar, utöver medlemsavgiften?
Studiefrämjandet?

Inte vet jag, men det lär ju inte vara helt ovanligt att Sverokföreningar också här anslutna till dem. Kan ju vara värt att kolla upp möjligheten iallfall.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Mötet behöver gå till beslut i den här frågan.

Finns det något konkret beslut att fatta rörande föreningens budget för kommande verksamhetsår?

Förslag behöver vara inne som senast imorgon kväll.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mitt förslag är att styrelsen inom snar framtid, med bankkonto på plats och allting utrett rörande rättigheter till bidrag, sätter upp ett budgetförslag som sedan presenteras på ett extrainsatt föreningsmöte där samtliga kan ta ställning till aktuellt förslag.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag finner att mötet har gått till beslut. Kassör solvebring har givit ett förslag:

Att styrelsen inom snar framtid, med bankkonto på plats och allting utrett rörande rättigheter till bidrag, sätter upp ett budgetförslag som sedan presenteras på ett extrainsatt föreningsmöte där samtliga kan ta ställning till aktuellt förslag.
Jag frågar mötet: Kan vi besluta i enlighet med solvebrings förslag?

Rösttiden går ut ikväll klockan 23:59.
 
Top