Nekromanti 12. Medlemsavgift 2011

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
För närvarande har föreningen en medlemsavgift på 0:-.

Finns det förslag på att medlemsavgiften ska ändras så bör dessa vara inkomna innan tisdag kväll, då vi går till beslut.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Föreslår att medlemsavgiften höjs med 30%. Det skall kännas i sparbössan att man är medlem i Sveriges finaste nördklubb.

von/van/af Persson
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Inte för att vi kanske bryr oss, men vi bör kanske vara medvetna om att vi får lägre bidrag om vi inte har minst 50:- medlemsavgift. Fast det är väl inte som att vi är i skriande behov av pengar direkt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
krank said:
Inte för att vi kanske bryr oss, men vi bör kanske vara medvetna om att vi får lägre bidrag om vi inte har minst 50:- medlemsavgift. Fast det är väl inte som att vi är i skriande behov av pengar direkt.
För närvarande anser jag att en ökning på 30% räcker gott och väl. Senare när föreningen är mer etablerad och har en regulär verksamhet då har vi också säljargumenten för att våra medlemmar ska betala 50 kronor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Persson said:
För närvarande anser jag att en ökning på 30% räcker gott och väl. Senare när föreningen är mer etablerad och har en regulär verksamhet då har vi också säljargumenten för att våra medlemmar ska betala 50 kronor.
Medhåll. Jag tänkte mest att det vore bra att ha alla korten på bordet, så att mötet fattar informerade beslut =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle vilja att frågan bordläggs till ett senare, extrainsatt årsmöte. Som andra sagt är inte föreningen etablerad och vi har därmed inget säljsargument.

Det är bättre att låta medlemsavgiften förbli 0:- tills vi har någon riktig verksamhet att erbjuda våra medlemmar.


... Förövrigt ska det här årsmötet vara wrapat och klart, avslutat och färdigt att rapportera senast den 31 Mars som är vårt senaste datum enligt stadgarna. Hoppas att alla är medvetna om detta. Ville bara påminna de som håller i klubban...
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Solvebring och Gardener kan ni tänka er att jämka er med mitt förslag om en höjning på 30%?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Persson said:
Solvebring och Gardener kan ni tänka er att jämka er med mitt förslag om en höjning på 30%?
Dvs. en höjning av 30% när en medlemsavgift blir aktuell, eller att vi ändå bör höja 30% redan nu?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Persson said:
Solvebring och Gardener kan ni tänka er att jämka er med mitt förslag om en höjning på 30%?
Dvs. en höjning av 30% när en medlemsavgift blir aktuell, eller att vi ändå bör höja 30% redan nu?
Redan nu. Fast nu när jag tänker efter så vore en höjning med 185% mer motiverat för att finansiera höga ambitioner.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Persson said:
solvebring said:
Persson said:
Solvebring och Gardener kan ni tänka er att jämka er med mitt förslag om en höjning på 30%?
Dvs. en höjning av 30% när en medlemsavgift blir aktuell, eller att vi ändå bör höja 30% redan nu?
Redan nu. Fast nu när jag tänker efter så vore en höjning med 185% mer motiverat för att finansiera höga ambitioner.
Jag tror att det är lite drastiskt med en höjning på hela 185%, faktiskt. Det kan kännas mer motiverat när och om föreningen faktiskt skaffar sig höga ambitioner.

30% låter väldigt rimligt, däremot. Då blir alltså den nya medlemsavgiften M =m*1,3, där m är den nuvarande. Det betyder alltså att vi fortfarande har en avgift på exakt noll kronor, men 30% högre än nu.

Det känns som en stark markering. Jag är på :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
poniz said:
Persson said:
solvebring said:
Persson said:
Solvebring och Gardener kan ni tänka er att jämka er med mitt förslag om en höjning på 30%?
Dvs. en höjning av 30% när en medlemsavgift blir aktuell, eller att vi ändå bör höja 30% redan nu?
Redan nu. Fast nu när jag tänker efter så vore en höjning med 185% mer motiverat för att finansiera höga ambitioner.
Jag tror att det är lite drastiskt med en höjning på hela 185%, faktiskt. Det kan kännas mer motiverat när och om föreningen faktiskt skaffar sig höga ambitioner.

30% låter väldigt rimligt, däremot. Då blir alltså den nya medlemsavgiften M =m*1,3, där m är den nuvarande. Det betyder alltså att vi fortfarande har en avgift på exakt noll kronor, men 30% högre än nu.

Det känns som en stark markering. Jag är på :gremsmile:
Även jag ställer mig bakom en ökning utav medlemsavgiften på 30%. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,926
Röstar enligt Perssons förslag

Vicotnik said:
Även jag ställer mig bakom en ökning utav medlemsavgiften på 30%. :gremsmile:
Likaså jag röstar enligt Perssons förslag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
poniz said:
Persson said:
solvebring said:
Persson said:
Solvebring och Gardener kan ni tänka er att jämka er med mitt förslag om en höjning på 30%?
Dvs. en höjning av 30% när en medlemsavgift blir aktuell, eller att vi ändå bör höja 30% redan nu?
Redan nu. Fast nu när jag tänker efter så vore en höjning med 185% mer motiverat för att finansiera höga ambitioner.
Jag tror att det är lite drastiskt med en höjning på hela 185%, faktiskt. Det kan kännas mer motiverat när och om föreningen faktiskt skaffar sig höga ambitioner.

30% låter väldigt rimligt, däremot. Då blir alltså den nya medlemsavgiften M =m*1,3, där m är den nuvarande. Det betyder alltså att vi fortfarande har en avgift på exakt noll kronor, men 30% högre än nu.

Det känns som en stark markering. Jag är på :gremsmile:
Awwww.... :gremsmirk:
Stupid me!

Och nej, jag ställer mig inte bakom det förslaget eftersom protokollet skulle bli högst förvirrande - vi har inge medlemsavgift men har höjt med 30%. Det blir bara knäppt, speciellt om Sverok helt plötsligt inte skulle förstå den lilla vitsen i vår rapport.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
solvebring said:
Och nej, jag ställer mig inte bakom det förslaget eftersom protokollet skulle bli högst förvirrande - vi har inge medlemsavgift men har höjt med 30%. Det blir bara knäppt, speciellt om Sverok helt plötsligt inte skulle förstå den lilla vitsen i vår rapport.
Jag underkänner det argumentet baserat på följande ståndpunkter.

1. Vi är en självständig förening med eget juridiskt namn. Våra beslut ska grunda sig på vad vi i föreningen vill, inte vad Sverok vill. Sen är det naturligtvis så att Sverok ställer vissa krav för att dela ut pengar.

2. Det är inte besluten som gör ett otydligt protokoll. Ett dåligt författat protokoll blir däremot otydligt. Jag är övertygad om att vår mötessekreterare kommer klara av den uppgiften utmärkt.

3. Beslutet är roligt. Därför bör beslutet fattas.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Persson said:
solvebring said:
Och nej, jag ställer mig inte bakom det förslaget eftersom protokollet skulle bli högst förvirrande - vi har inge medlemsavgift men har höjt med 30%. Det blir bara knäppt, speciellt om Sverok helt plötsligt inte skulle förstå den lilla vitsen i vår rapport.
Jag underkänner det argumentet baserat på följande ståndpunkter.

1. Vi är en självständig förening med eget juridiskt namn. Våra beslut ska grunda sig på vad vi i föreningen vill, inte vad Sverok vill. Sen är det naturligtvis så att Sverok ställer vissa krav för att dela ut pengar.

2. Det är inte besluten som gör ett otydligt protokoll. Ett dåligt författat protokoll blir däremot otydligt. Jag är övertygad om att vår mötessekreterare kommer klara av den uppgiften utmärkt.

3. Beslutet är roligt. Därför bör beslutet fattas.
:gremsmile:

Tja, jag orkar inte argumentera vidare i en totalt oväsentlig fråga. Whatevah'! säger jag. Roligt eller inte. Vill folk klubba igenom det så go for it.

... solvebring skrattar, skakar på huvudet och röstar därmed "blank".
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag finner att vi är i beslut. Det finns, som jag uppfattat det, ett förslag rörande föreningens medlemsavgift. Ordförande Persson föreslår att föreningen höjer den nuvarande medlemsavgiften på 0 kronor med 30%.

Jag frågar mötet: kan vi besluta i enlighet med Perssons förslag?
 
Top