Nekromanti 11:e september

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Efter att ha läst en artikel av Gore Vidal så började jag fundera litegrann på att försöka använda mig av den 11:e september i skräcksammanhang. Är det inte någon här som har haft liknande ideér tidigare (Ymir?)? Det känns som om det hade gått bra att kombinera med de tankar som jag nämner i min tråd här nedan. Jag är alltså främst ute efter konspirationsskräck med människor som "monster".
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag inte tar helt fel..

....så har det här varit uppe förut.
Försök att söka på 11 september & sånt..
men själva idéen är nog så mycket skräck som det bara går att bli. Man kan ju spinna vidare på det.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Det är en ganska trevlig idé.
Hur hade du tänkt dig att lägga upp kampanjen?
Är rollpersonerna poliser som är på plats runt WTC, och kan t.ex. råka ut för Onda Saker™ som utnyttjar paniken för att mörda folk/äta själar/ta över världen/etc?
Finns rollpersonerna i tvillingtornen och försöker ta sig ut, när någon själaätande demon uppenbarar sig för att sätta i sig själarna av de människor som dött? Var det kanske något mer än terrorister som styrde planen?
Rollpersonerna kanske är brandmän eller byggarbetare, som vid återuppbyggnadsarbetet upptäcker en del mystiska saker?

Det finns nog många sätt att lägga upp en kampanj..rollpersonerna skulle t.ex. kunna vara en arkitekt, som efter att ha studerat kraschen upptäcker något mystiskt, t.ex. att byggnaden anfölls från något annat håll precis när planet träffade, eller att byggnaderna inte skulle rasat av bara planen.
Arkitekten tar med sig sin hjälpreda och en tuff detektiv och undersöker kloakerna under tornen. Sen skulle man kunna slänga t.ex. att det var djävulsdyrkare som egentligen utförde dådet och mystiska regeringsagenter som lägger skulden på en terroroganisation i mellanöstern istället för vad som egentligen hände..ah, nu får jag jättemycket bra idéer ju :gremlaugh:

Tänk dock på att det nog blir bättre om du håller dig till verkligheten, så låt alla övernaturliga saker ske "utanför bild", som i kloakerna eller så.
Vi alla har sett på bilderna från kraschen och det var inte Cthulhu som rev ner tornen.. :gremtongue:

/Nalle, som vet att bin Laden inte finns på riktigt
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Rent moraliskt är det kanske lite magstarkt, men det är en bra idé :gremgrin:

Egentligen tror jag nog att övernaturligheterna som någon annan nämnde inte riktigt är vad du är ute efter - det låter så i alla fall. Snarare CIA agenterna som egentligen utförde dådet för att kunna dölja operationer i mellanöstern med kriget i Afghanistan och Irak. Långsiktiga mål och konspiratoriskt kaos med människor som antagonister. Perfekt.

Själv sliter jag med en terroristkampanj i tre delar som inleds med en "prolog" där rollpersonerna är soldater som ska vakta en konvoj år 1991. (Det år då ett flertal av de Amerikanska ubåtarnas kärnladdade Tomahawk robotar lastades av och fraktades till [okänd plats]. Undrar varför jag valde det året... hehe.) Självklart händer en massa dumma saker, som att RP dör, och sedan får de "riktiga" rollpersonerna ledtrådar att gå efter beroende på vad de tidigare RP gjorde i prologen.

Skräcksegmentet i kampanjen blir framförallt att leta efter de vapen som försvunnit, samt att dölja hela affären för omvärlden och hitta de ansvariga. Som verkligen inte är några turban-klädda skäggiga män från mellanöstern...

Och hela poängen med konspirationer är att de ska avslöjas successivt, men sedan ta så oväntade vändningar att man inte längre vet vare sig ut eller in.

För att göra lite reklam, så kommer ju den här kampanjen att vara till Borderline G.A.T.E; med det första scenariot i det första "färdiga" dokumentet. (=Grundboken.)

Denna länk måste kopieras direkt till adress-fältet i browsern eller aktiveras med ett högerklick och "ladda hem".
http://www16.brinkster.com/darkspire/borderline/Testplay.pdf


Så... se nu vad jag gjorde med din tråd :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hummm, orelaterat men ändå inte: Unknown Armies-supplementet "Oneshots" innehåller ett äventyr där en herre kapat planet rollpersonerna är med på och planerar att köra in det i Sears Tower i Chicago för att utnyttja en kraft som skulle frigöras för att uppgå i ett slags gudomligt tillstånd.
Detta skrev innan den elfte i nionde men är kanske halvintresant, är det något dylikt du menade?


Storuggla, spelade aldrig det scenariot
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: 11:e September by Night :)

Tja, min SL använde sig av den WTC-incidenten i en Vampire-kampanj vi spelade just då, jag måste ha råkat nämna det någon gång. Sabbaten drog nytta av händelserna i New York för att dagen därpå icensätta en serie småskaliga terrordåd i Miami, och genom kontakter utlysa undantagstillstånd där. På så vis orsakade de stor förvirring hos Miami-Camarillan, och kunde slå till när den var som sårbarast. Ett flertal sabbatpack rullade in i stan, och tillskansade sig omedelbart kontrollen över stora delar.

Katastrofen blev sedan ännu värre när det visade sig att den lokala Tremere-lorden varit Setit-lakej det senaste seklet och sökte med ljus och lykta efter en Chtulhuoid entitet ute i Everglades (förmodligen en av 'The Children', Baalis mystiska gudar), men det är en helt annan historia...

- Ymir, hade riktigt roligt åt den härvan, främst på grund av sin underbart festliga rollperson, Dr Viktor Valijev
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: 11:e September by Night :)

Maskeraden, någon?

Räkna upp antalet gånger det varit undantagstillstånd i en av USAs större städer i modern tid. Särskilt städer som är riktiga turistmetropoler. Och förklara sedan för mig exakt hur "förvirrade" Camarillan blev, för att helt missa hur det plötsligt blev undantagstillstånd och massförstörelse i deras egna stad tillhör nog inte vanlig rutin.

Nästa steg för den där kampanjen blev säkert att fyra Methuselah vaknade och att Wyrmen valdes till president. Strax därefter reste sig Ryel'eh (minns inte stavningen, tyvärr) och vatten förvandlades till blod jorden över. White Wolf gav ut nittonde utgåvan av Darkness: The Joke, Chaosium gick i konkurs och fritt tänkande blev förbjudet i FN.

Skål!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: WoD

Det här var WoD, inte USA. Det råder en viss skillnad där, faktiskt.

Någon massförstörelse ägde aldrig rum. Undantagstillstånd var kanske också fel ord, nu när jag tänker på det. Faktum kvarstår; upprepade terroristattacker mot Miami föranledde stadens höga höns att mer eller mindre införa utegångsförbud, och nationalgardet och co var ganska upptagna med NY vid den aktuella tidpunkten. Och Camarillan blev ganska förvirrade (ja, det är rätt ord) när stan plötsligt kryllade av blodtörstiga sabbat-mooks. Så det så.

Nästa steg för den kampanjen blev att se Miami i Sabbatens händer, och att våra rollpersoner lämnade staden lite diskret efter att ha blivit insyltad i lite mer än de tyckte var önskvärt. En methuselah vaknade faktiskt någonstans långt borta och skrek ut sin ankomst på Malkavian Madness Network, men att du hade problem med det tänkte vi liksom inte på när vi spelade. Vi hade kul som fasen istället, och såg vår SL skickligt utnyttja den underbara kampanjvärlden WoD.

- Ymir, förtydligar lite
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: WoD

Jag tyckte bara vissa saker lät lite väl extremt, men samtidigt så spelade jag inte i sessionen så jag borde egentligen vara tyst!

Det måste jag medge...

Ber om ursäkt om du tog illa upp, för det var inte alls meningen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: WoD

Tja...WoD ÄR lite extremt, så det är inte mig emot om det blir storslaget ibland, så länge man gör en poäng av att det är något stort som sker.

Och jo, jag tog illa upp...du höll en minst sagt dryg och anklagande ton. Men ursäkten är godtagen.

- Ymir, erinrar sig hur en jättelik varvalross krossade en fiskebåt på hyfsat öppen kaj i Shanghai by Night :)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Egentligen tror jag nog att övernaturligheterna som någon annan nämnde inte riktigt är vad du är ute efter - det låter så i alla fall. Snarare CIA agenterna som egentligen utförde dådet för att kunna dölja operationer i mellanöstern med kriget i Afghanistan och Irak. Långsiktiga mål och konspiratoriskt kaos med människor som antagonister. Perfekt."

Helt rätt. Jag läste som sagt en utmärkt artikel av Gore Vidal där han pekade på vissa märkligheter i USA:s propaganda och presidentens reaktion på händelserna den 11:e september. Bara tanken på att det han skrev mycket väls skulle kunna stämma gjorde mig skitskraj. Detta borde på något sätt gå att koppla samman med James Ellroys utmärkta böcker, särskilt "En amerikansk myt" och "Sextusen kalla". Låt oss anta att maktens män umgås i samma kretsar vare sig de är maffialedare eller oljebolagsdirektörer. Tänk om inte allting var en slump utan ett väl planerat dåd men av en helt oväntad part? I Ellroys böcker är det Kennedymordet och andra tidstypiska händelser som huvudpersonerna är indragna i. På motsvarande sätt borde man kunna låta rollpersonerna vara antihjältar och hantlangare. Sakta men säkert leds de in på en väg utan återvändo tills de plötsligt inser vad de har medverkat till. Att man sedan kopplar det hela till en verklig händelse som alla känner till gör det inte mindre skrämmande. Säga vad man vill om USA och det smutsiga spelet under bordet, men det tjänar utmärkt som inspirationskälla.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag hade nog tänkt mig att köra helt utan några övernaturliga inslag. Rollpersonerna skulle inte precis vara några hjältemodiga brandmän och poliser utan snarare någon form av hantlangare åt den amerikanska underättelsetjänsten. Man kan börja med att bygga upp en lång kampanj som kulminerar i händelserna den 11:e september. Naturligtvis ska det inte vara så enkelt att det bara är ett gäng galna araber som gjorde en självmordsattack mot USA:s hjärta. Kanske träffar rollpersonerna på den unge Usama när de hjälper till att träna soldater i kampen mot Sovjet? Kanske är de i Afganistan på uppdrag ifrån några oljebolag med starka kopplingar till Presidenten? Pusselbitarna faller först på plats långt senare. Jag tycker att det blir långt mer skrämmande om det visar sig att det är vanliga människor som ligger bakom de fruktansvärda händelserna, särkilt om några av dessa människor dessutom råkar vara rollpersonerna.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: 11:e September by Night :)

Tja, nu var det inte riktigt den vinkeln som jag var ute efter. Finns det inte någon avgörande händelse i Vampire som utlösts av människor? Ibland får jag intryck av att man tar diverse historiska händelser och förklarar dem med någon form av vampyrinflytande. Människor borde vara en minst lika skrämmande fiende i Vampire särskilt som spelarna säkert så småningom förväntar sig att alla deras verkligt svåra motståndare måste vara andra vampyrer. Fast eftersom jag inte vet särskilt mycket om just Vampire eller någon annan Whitewolf produkt för den delen, så kanske jag borde hålla tyst. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Woddologi

99,99% av alla världshändelser i Vampire har utlösts av människor. Att händelser som berör vampyrer i särskilt hög grad ofta utlösts av vampyrer ter sig mest logiskt imo.

Och jodå, också människor kan vara skrämmande.

- Ymir, som tycker att WW är mästare på att utnyttja världshistorien och blanda in precis lagom mycket vampyrelement i den
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Re: Woddologi

Att händelser som berör vampyrer i särskilt hög grad ofta utlösts av vampyrer ter sig mest logiskt imo.
Har jag full förståelse för, och anser vara absolut korrekt, men...

Inte för att låta som en gnällspik igen, men av de gånger jag lyssnat på mina fanatiskt vampyr-lajvande polare, så verkar det som att just de 99,99% du nämner av alla historiska händelser har utförts av vampyrer. Särskilt de som är av någon stor historisk vikt.

Skulle man gå igenom allt material som finns kan jag nästan tänka mig att större delen av de viktiga historiska individerna är eller var under inflytande från vampyrer. Detta förefaller mig lika intressant varje gång, och är den största anledningen till att jag faktiskt idag ogillar V:tM.

När spelet kom ut så var det en frisk fläkt, men sedan supplementerades det till döds av White Wolf, imho. Snart finns det väl knappt utrymme för fler övernaturliga varelser i vår värld, för det finns inte människor nog att använda sig av.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
jag har haft igång en liknande diskussion tidigare, som blev ganska stor tror jag. Det var runt tiden det hände (alltså ett tag sen) så jag har tyvärr glömt bort det mesta. Det handlade iaf om Kult, och hur man kunde baka in 11 september i kult sammanhang.
Detta passar ganska bra in på din människor som monster och konspirations idé tror jag.
sök i arkivet!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Woddologi

men av de gånger jag lyssnat på mina fanatiskt vampyr-lajvande polare, så verkar det som att just de 99,99% du nämner av alla historiska händelser har utförts av vampyrer. Särskilt de som är av någon stor historisk vikt.
Well, det stämmer helt enkelt inte. I 2nd edition fanns en massa vampyrer som var historiska personer, men på sistone (3rd ed) tycks WW ha insett hur pinsamma dessa var och i vanlig WW-ordning helt sonika avlägsnat nästan samtliga, och minnet av dem, från WoDs yta. De är numera lika bortglömda och non-canon som Red Death Trilogy.

På rak arm kommer jag bara på ett fåtal hyfsat stora historiska händelser i 3rd edition där vampyrer helt eller delvis legat bakom (förantiken undantagen - på den tiden påverkade vampyrerna mer): Kartagos fall (Inconnun sackade Brujah, Baali korrumperade Brujah), Byzans grundande på 500-talet f.vt (av kappadociern Byzar), Konstantinopels fall 1204 (Inconnun igen, den här gången ville de sacka Michael the Patriarch), Tempelherreordens upplösning (Nån Lasombra låg bakom), Drang nach osten (Tyska Ventrue ville minska Tzimisces inflytande i östeuropa), Kapuchinerordens grundade (Japheth kan vara dess upphovsman). The end, typ.

På samma sätt har jag bara hittat ett fåtal historiska personer som blivit vampyrer före eller efter sitt världsliga frånfälle. Uråldriga vampyrer associeras ofta med gudomar, forntidskonungar och legendvarelser, men det går att diskutera huruvida de var personerna bakom namnen, eller har givit upphov till dem, eller helt enkelt tagit sig namnen i efterhand. Det varierar en smula.

Av mer bekräftade historiska personer finner jag blott Vlad Tepes (Dracula), Belisarius, Anna Komnena, Geza Arpad, Bulscu, Kejsarinnan Wu och Greve Cagliostro.

Skulle man gå igenom allt material som finns kan jag nästan tänka mig att större delen av de viktiga historiska individerna är eller var under inflytande från vampyrer.
Fel det med. Och då talar du med en som gått igenom allt material som finns till 3rd edition. Vampyrer har haft fingrarna med i spelet i väldigt mycket, men få är de världshistoriska händelser de själva igångsatt, eller ens påverkat i någon större utsträckning - vanligtvis har olika vampyrfraktioner blott utnyttjat händelseförlopp i människornas värld till sin egen fördel. Vampyrernas oförmåga att tåla dagsljus är en stor nackdel som under historien tvingat dem att inta en mer tillbakadragen position. Många har försökt påverka människornas värld, givetvis, men ytterligt få är de som lyckats sätta sina spår i historien. Världens historia är de levande människornas historia också i WoD.

WW hanterar historien bättre än några andra spelskapare jag sett. Modulförfattarna lyfter fram områden och epoker många annars aldrig skulle fått upp ögonen för, är djupt insatta i historiska skeenden och utnyttjar dessa på ett suveränt sätt för att skapa en levande och fängslande kampanjvärld. Graden av vampyrisk inblandning i skeendet känns aldrig annat än helt trovärdig i sammanhanget, och att man som spelledare sedan har möjlighet att väva in vampyrernas maktkamper och mål i vilka historiska händelser man än behagar är mest en fantastisk bonus imo.

Det går för övrigt fortfarande en vampyr på 100 000 människor. Samma siffra gäller Wan Kuei, de östasiatiska vampyrerna. Varulvarna är kanske något fler, medan såväl mages som changelings är ovanligare, och wraiths inte har mycket med de dödligas värld att skaffa. Jag håller med dig om att det börjar finnas lite väl mycket cepesaker i WoD, men å andra sidan är ju cepesakerna själva grejen med världen. Med Hunter och Demon har WW gått till överdrift, förvisso, men för vampyrer, magiker, varulvar och andeväsen (wraiths, spectres, spirits, icke-spelbara demoner, etc) har spelvärlden alltid haft utrymme.

- Ymir, som tycker att Vampire blivit bättre för varje utgåva, och att det sedan är väldigt överproducerat har egentligen inte med saken att göra
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
God upplysning

Tja, efter ett så omfattande svar kan jag egentligen inte säga mycket mer.

Med Hunter och Demon har WW gått till överdrift, förvisso, men för vampyrer, magiker, varulvar och andeväsen (wraiths, spectres, spirits, icke-spelbara demoner, etc) har spelvärlden alltid haft utrymme.
Jag tycker själv inte om varken Mage, Werewolf, Demon, Hunter, Changeling eller (om det nu är fler) - något annat spel förutom Vampire. Som jag sa tidigare, V:tM var en frisk fläkt, övriga var försök att sälja fler böcker efter samma mall. Till viss del tycker jag om konceptet med flera böcker och system som tar samma mall och gör om dem bara lite för att applicera en ny vinkel, men med tiden har jag tyckt mindre och mindre om WoD ju mer jag hört om den.

Lite reparerar du faktiskt med ditt inlägg, men samtidigt tänker jag inte vara den som gräver mig igenom allt material. Lajvandet förstörde nog ganska mycket av min syn på Vampire, eftersom intriger och annat ofta var så otroligt fåniga att det helt enkelt inte höll samman. Publicerade D&D äventyr är bättre!

Självklart beror detta mer på spelledningen än WoD, men med tanke på hur diskussioner och annat lät så har jag alltid trott att spelledningen har varit väldigt insatt i spelet ifråga.

Så kanske är detta ytterligare ett fall av att använda en spelvärld för eget ändamål.

Men Vampire: The Dark Ages är fortfarande den enda produkt jag önskar ha på min hylla. Det övriga lämnar jag till inbitna fanatiker.
 
Top