101 rollspel du borde spela innan du dör!

zonk

muterad
Tänkte att man borde ha en tråd med 101 tips på grymma, kul, uppfriskande, annorlunda, stilbildande, eller helt enkelt väldigt bra rollspel, som man borde spela innan man dör! Alla genrer och rollspelstyper är välkomna - med eller utan SL, med eller utan regler, ja vad som - bara det känns värt att tipsa om!

Jag tänker att vi skippar att tipsa om egna spel* - men det är helt ok med spel man inte skrivit eller designat, men däremot översatt!

Och ja just det - numrera ditt tips - och ett tips per inlägg! Och förklara varför du tipsar om spelet!

. * (muta någon via PM att tipsa om ditt spel, istället!)

1. Mutant År Noll: grundboxens kampanj. Ett rollspel där kampanjen skriver sig självt, från slumphändelser i Arken som skapar problem som RPna måste hantera, till zonkrälande där utforskning av en känd stad tillsammans med tabeller och äventyrsplatser, factions och intriger. Ett fantastiskt spel med ett helt eget stuk på den klassiska Mutant-världen!

Last edited:
2. Fantasy World: ett utmärkt och pedagogiskt rollspel för att verkligen förstå PbtA. Spelledarråden är bland de bästa jag läst och mycket användbara i många andra spel. Alessandro Piroddi, som har skrivit Fantasy World, har verkligen tänkt till.

3. Se och göra i Aliatra. Turista som svenskar i en fiktiv nepalesisk stad. Det som gör det här spelet framstående är att du behöver inte läsa mer än introduktionen i boken. Resten läser ni medan ni utforskar staden i ett samberättande hexploration-vis. Fokus ligger på att få fram stämning och få erinra kulturer samtidigt som vi skapar dom. Ur rent design-perspektiv visar spelet på ett pedagogiskt sätt hur enkelt det är att spela med hjälp av interaktions-modeller. Varje plats och tidpunkt kommer med en instruktion hur alla ska mejsla ut platsen och stadens puls och ursprung.

2. Fantasy World: ett utmärkt och pedagogiskt rollspel för att verkligen förstå PbtA. Spelledarråden är bland de bästa jag läst och mycket användbara i många andra spel. Alessandro Piroddi, som har skrivit Fantasy World, har verkligen tänkt till.
Hitar bara en preview på kapitel 1, var är resten?

4. Vampire (Masquerade eller Requiem)
Var stilbildande för sin tid och en del av vad som höll rollspelet vid liv och tom blåste lite nytt liv i det när det dök upp början mitten på 90-talet. Också lite av "vad kan rollspel vara om det inte är D&D eller fantasy". Snudd på en del av rollspelens grundutbildning :)

Cog.

5. Honey Heist
Grant Howitt har skapat mer än hundra rollspel vars regler får plats på ett A4. Ett av dem, Honey Heist, vill jag lyfta fram eftersom det visar att ett rollspels styrka inte behöver vara antalet sidor eller regler, utan något annat. Med några enkla tabeller för att skapa rollpersoner och fröer kan man snabbt komma igång att som ett gäng kriminella björnar försöka utföra århundradets stöt mot ett honungskonvent, och förhoppningsvis ha väldigt roligt på vägen.

6. Drakar & Demoner
Drakar & Demoner satte standarden för rollspel för många i min ålder (70-talister) och skapade en riktig folkrörelse. Äventyr som Röster från Forntiden, Ärans Väg och Svavelvinter blev ikoniska och är något som folk talar om än idag. Den svarta boxen var hyfsat lätt att förstå och lära sig, ett häfte i A5 med 80 sidor som innehöll allt du behövde för att spela. PERFEKT. Senare utgåvor EDD/GIGANT/IVANHOE blev dock lite väl regelpetig och istället för att bli en motpol till ADnD så blev de lika trötsamma med regler för allt möjligt (borgar, fältslag, Encumberance, infektioner). Men den svarta boxen var och är stilskapande. Det är väl därför jag älskar DoD-23 så mycket för det är som att gå tillbaka till den svarta lådan och börja om (fast denna gång har Fria Ligan tagit med sig 40 år av erfarenhet). Helt klart något man måste spela innan man går vidare

Back