Nekromanti 101 låg fantasy kampanjer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Så jag har kört en rad spel med väldigt hög nivå av makt i händerna på spelarna på sistone och med enorma odds på en lika stor skala. Vilket är kul, vem gillar inte när ens spelare exploderar planeter, leder arméer och slåss med gudar? Men nu är jag redo för något annat. Något skitigare, farligare och något där ett svärd som inte är rostigt är en big deal. Så hjälp mig med idéer för låg fantasy kampanjer om ni har några.

1. Gladiatorkampanj. Spelarkaraktärerna är gladiatorer i en Sword & Sandal värld (kanske Dark Sun), de börjar som gladiatorer som måste slåss mot monster och slumpvis slavar men målet är att bli superstjärnor eller bli frisläppta/köpa sig själv fria och kanske starta en egen gladiatorskola. Eller så kan de gå Spartacus...

2. Klassisk "Ni är bondpojkar" kampanj. Ondskan är på väg, dags att leda motståndsrörelsen.

3. Tjuvgille kampanj. Ert mål är att bygga upp ert gäng i en fantasy stad.

4. Shogun kampanjen. Spelarkaraktärerna är från ett västerländskt fantasy land och strandas i fantasy Japan efter skeppsbrott vid början av kampanjen.

5. Conan kampanj.
 

Nes

Veteran
Joined
3 Oct 2013
Messages
31
Föräldralösa barn i slummen, som får kämpa för det lilla men kanske snubblar över något stort. Något som till en början ser ut att hjälpa dem ur sin situation, men som visar sig bara komplicera saker och ting ännu mer...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
6. Gatubarn, spelarna är inte ens tjuvar. Dom är illiterata, menlösa, föräldralösa och tandlösa slumungar som varje natt fryser sig till söms med kurrande magar indränkta i sin egen urin och klisterångor, drömmer dom om en snäll Fagin skall komma och lära upp dom till ficktjuvar.

7. Harem, spelarna är konkubiner i Den Perverse Maharadjans harem.

8. Stadsvakter, dags att vända på steken och snöra på sig den dåligt sittande harnesken, greppa hillebarden och gå en patrullrond ned till Knivhålet, det ryktas om att en grupp bestående av en alv, en dvärg , en fet halvlängdsman, en halvorch och en männsklig krigare tagit in över natten, och det kan bara betyda problem!

9. Flagelanter, trött på att banka orcher? Varför inte banka dig själv istället!

10. Munkar. Spelarna tillhör en eremitisk orden och är de enda levande människorna på trehundra mils håll, bosatta på en vindpinad klippö och med bara getterna som sällskap.

11. Lortbönder, dags att grotta ned sig i misärpornografi när brunnen sinar, skörden slår fel, barnen svälter ihjäl, Onde Baronen brandskattar och dryga äventyrare snor den enda dugliga hästen på fem dagsmarcher. I fjärran lurar såklart orcherna som liksom alltid är sugna på bränna, slakta och våldta.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
12. Mysterievagnen. Rollpersonerna är en grupp mysterielösare och spökjägare som åker runt och jagar monster och undersöker legender. Det visar sig nästan alltid vara en girig, vit, gammal, man bakom mysterierna som egentligen bara var trick med lyktor och speglar. Nästan alltid? Alltid! Eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
13: Klanfejd. Tänk järnålder med ingen direkt kungamakt att tala om. Rollpersonernas klan ligger i fejd med en annan klan. Kan med fördel spelas i generationer, och man kan även byta till andra klanen när man byter generation.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
14: Handelsresande. Spelarna arbetar för ett litet handelshus, en är handelsmannen, två är nån slags vakter, nån mer spelare kanske är räknetjänsteman eller familj eller nått. De rör sig genom landet i maklig takt för att framföra varor.

15 Lantmätare. Den otämjda vildmarken måste kartläggas! inga dungeons skall utforskas, här är det höjdkurvor och gamla tomter som skall mätas för kartgillets räkning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
16: Långbåten Falken. Rollpersonerna har en långbåt och åker upp och ner längs med kusten, handlar ibland, smugglar ibland, raidar ibland, och tar på sig allehanda jobb. En del jobb är till och med lagliga.

17: Rövarbandet. Du är en laglös rövare som rider ut för att stjäla från både fattiga och rika och ge till dig själv. I alla fall så länge som din ärkerival inte flyttar in i din skog. För då ska någon få spö!
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
18. Damma av det missförstådda guldkornet Khelataar. Det är grisodlar på järnåldersnivå. Stjäla boskap, hämnas sketna oförätter och dra grannar inför tinget. Eller bli dragna inför tinget för påstådda oförätter. Klanledaren kan helt enkelt ha ett horn i sidan till rollpersonerna. Lite inspiration skulle kunna komma från lokala händelserna i första säsongen av Vikings.

Blir en variant på Krilles nr 13. Järn är ett annat bra alternativt spel på temat.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
20. Lekarens liv är inte lätt. Rollpersonerna är lekare, jonglörer, gycklare. Snäppet över rättslösa, men lösdrivare som ingen bryr sig om. Antingen så får de försöka klara sin vardag när saker bara är dåliga eller så kanske pest eller krig drabbar landet och då blir det ännu mindre skoj. Men se inte så ledsen ut! Du får ju ha bjällror på skorna!

21. Avsides Warhammer-by kommer i skottlinjen för framryckande beastmen. Dags att ta värvning i milisen.

22. Guldrush i utkanten av alvskogen! Vilken chans för en fattig stackare som dig!

23. Landsförvisade fantasyvikingar kliver iland på Fantasygrönland och försöker bygga sig ett nytt liv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
24. Du är ett monster på landsbygden. En gårdsstrykande illvätte eller nåt sånt. När de upptäcker dig kommer de förfölja dig. Eller?
 

Purjolök

Veteran
Joined
21 Sep 2014
Messages
10
25. Handelsflottan. Spelarna lirar kaptener på handelsskepp som tillhör den stora flottan från den där avlägsna ögruppen. Med sig har de tillräckligt med varor för att kunna byta till sig en förmögenhet stor nog att hjälpa folket hemma på öarna. Spelarna väljer en speciell lyxvara att börja med (smaragder, kryddor, etc.) som de är de enda som har. Spelarna rekryterar i början en NPC som är deras egna vakt (handelsmännen ska ju givetvis inte slåss). Beroende på spelarnas vilja kan man ha med olika detaljer av ekonomin och handeln, då en del inte är så sugna på att sitta och räkna när de spelar (även om alla väl älskar att räkna ihop vad man slog på tärningarna ;D). Öppnar för både samarbete och konkurrens, ibland på samma gång.

#8 är nog min favorit, hittills, även om alla bidragit med kul idéer. Tanken av att ha en grupp behöva hantera ett gäng äventyrare med PC-beteende är oerhört tilltalande.
 

Thyliab

Guldlurker
Joined
7 Jun 2008
Messages
18
26. Kringresande värdshus/krog. Rollpersonerna driver en krog i form av ett tält som de driver runt med mellan byar och städer. Utöver att servera billig sprit, utspädd öl och blaskig buljong sysslar de med stölder, häleri och annat som gör att verksamheten går runt, men aldrig lyckas stanna mer än någon vecka på samma ställe. En annan lovande inkomstkälla är spridandet av rykten, både sanna och falska. Det hör att mer än en äventyrsgrupp gett sig ut på galna uppdrag dömda att misslyckas efter att deras börser tömts på krogen.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
27. På flykt!
Kampanjen börjar med att RPna flyr ifrån fångenskap och säker död. De är anklagade för mordet på drottningens son! Som kringstrykande anonyma parior måste de börja nysta i mysteriet och därigenom rentvå sig själva samtidigt som de håller sig undan vakter, soldater, prisjägare och vanligt folk sugna på hittelön.

28. Wormstongue
RP spelar karaktärer in league with den mörke, djävulen, lede fi, och deras mål är att infiltrera ett kungadöme på olika sätt och sprida desinformation så gott de kan, allt för att förbereda inför sin onde härskares invasion från den andra dimensionen. Ju fler vakter de lyckas korrumpera, ju fler bönder de får att stänga sin farm och ta livet av sig, ju mer misströstan och hopplöshet de kan skapa, desto bättre. Dra ftram varenda tjuvknep och fult trick ni kan komma på, anything goes!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
obak;n62154 said:
7. Harem, spelarna är konkubiner i Den Perverse Maharadjans harem.

9. Flagelanter, trött på att banka orcher? Varför inte banka dig själv istället!

10. Munkar. Spelarna tillhör en eremitisk orden och är de enda levande människorna på trehundra mils håll, bosatta på en vindpinad klippö och med bara getterna som sällskap.

11. Lortbönder, dags att grotta ned sig i misärpornografi när brunnen sinar, skörden slår fel, barnen svälter ihjäl, Onde Baronen brandskattar och dryga äventyrare snor den enda dugliga hästen på fem dagsmarcher. I fjärran lurar såklart orcherna som liksom alltid är sugna på bränna, slakta och våldta.
Du är säker på att det är lågfantasykampanjer du försökte bekriva och inte progressiva lajv? Särskilt 10an låter verkligen något som jag hade velat spela och som inte hade förvånat mig hitta på Stockholm Scenarion Festival eller liknande :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
29. OD&D dungeoncrawl. Handling? Vad är det? Vi är beväpnade lodisar som ska plundra bortglömda gravar och skeppsbrutna rymdfarkoster!

30. Slavar.

31. Ni vaknar nakna och blåslagna i ett dike, utan något minne av vad som skett eller någon aning om var ni är.

32. Lägereldarnas och sagornas tid: Grisodling i Ronja Rövardotters värld. Vad gör vi om skörden slår fel och vildvittrorna förslavar våra barn?
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
33.(Innan 27?) Den stora flykten - det gamla högsäkerhetsfängelset, med rang/hackordning, kokande av frihetslängtan och ältande av hämndbegär. Nu är tiden inne för uppror och flykt! Men vilka är för och emot, tjänar det politiska syften, är vakterna så slöa och otränade som ryktet säger?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
34. Rollfigurerna är djur på en bondgård. Konflikten ligger gentemot mopedungdomar från byn som kommer och skräms, sommargästernas ouppfostrade hund och när bonden blir sjuk och inte orkar utfodra dem.

35. Rollfigurerna är möss som bor i ett människohus och samlar ost och bitar av människornas kläder, och aktar sig för lockande musfällor och katten.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
36. (Variant av 24)
Ni är hustomtar i en by, med varsin gård att vaka över. Det finns relationsdrama och deckarmysterier att ta itu med bland både gårdsfolk och boskap. Men det är ingenting jämfört med Den Ringlande Faran som har börjat resa sig i de uråldriga tunnlarna under byn... De tröga människorna har inte insett det än och går på som vanligt med sina obetydliga affärer. Hur ska ni få dem att förstå? Vissa tomtar talar om revolution, för människornas eget bästa.
Borde funka utmärkt med gnomes i D&D, äntligen är de bra till något :)
Variant: mucklor.
 
Top