Nekromanti 101 förklaringar för hur magi fungerar

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
20: Världen är en serietidning. Magi är att övertyga tecknaren att rita om rutorna så att de funkar bättre med vad du vill.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
God45 said:
Cybot said:
8. Elementar andar gör allt jobbet. De älskar musik, sång och att vara nyttiga på sagolika äventyr, så alla magiker är trubadurer och barder som räddar jungfrur från elaka banditer, stjäl från de rika och ger till de fattiga, sjunger visor om romantisk kärlek och höviska riddare.
Jag gillar verkligen den här och vill spela en sådan magiker nu :gremsmile:
Jag med! Trodde du skulle sparka bakut ála Bränn Aldis. Ibland är det kul att ha fel! :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
DeBracy said:
God45 said:
Cybot said:
8. Elementar andar gör allt jobbet. De älskar musik, sång och att vara nyttiga på sagolika äventyr, så alla magiker är trubadurer och barder som räddar jungfrur från elaka banditer, stjäl från de rika och ger till de fattiga, sjunger visor om romantisk kärlek och höviska riddare.
Jag gillar verkligen den här och vill spela en sådan magiker nu :gremsmile:
Jag med! Trodde du skulle sparka bakut ála Bränn Aldis. Ibland är det kul att ha fel! :gremsmile:
Jag gjorde ju bränn Aldis eftersom jag ju gillar Blue Rose och Aldis. Jag kan bara inte tänka mig att spela det som Blue Rose är menat att spelas, jag känner mina egna begräsningar :gremwink:

Jag gjorde ju till och med ett världsfokus om Blue Rose där jag skriver om hur mycket jag gillar världen: länk
 

Sia

Veteran
Joined
18 May 2013
Messages
153
Location
Stockholm
21. Magisk kraft beror på hormonivåerna i kroppen. Fast med fel könshormon. Potentialen finns i puberteten då systemet väcks till liv och upptäcktes ursprungligen hos de kvinnor som hade överskott på testosteron. För män är det samma principer, men med för mycket östrogen. Givetvis ger könshormonerna de effekter på utseende som de gör i vår värld (dvs. kvinnliga magikerna får mörk röst, mustasch etc. medan de manliga får bröst och hull).

De "äkta" magikerna med kroppsegen överproduktion är såklart starkast, men det finns en organiserad och väl utarbetad marknad för anabola steroider och p-piller. Läkemedelsfabrikerna fokuserar på att rena sina artificiella hormonpreparat till att likna de äkta så långt det bara går. Allt sker bakom låsta dörrar och hög säkerhet, och det är inte ovanligt med industrispionage.

Som ett pris för den kraftfulla magi som hormonerna ger så blir de starkare magikerna sterila. När man väl har ökat hormonivåerna påbörjas en irreversibel process. Med varje tablett ökar bieffekterna... tills de som poppar för mycket dör av blodpropp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
22. Magi handlar om att överskrida de gränser som av gudarna satts för människan. Detta kräver också andra former av rituellt gränsöverskridande. Det är därför vissa magiker klär sig som det motsatta könet, andra enbart klär sig i hudar från ett djur de försöker efterlikna, och åter andra klär sig i liksvepningar och låter sig behandlas som om de vore döda. Det är också därför magiker ses med misstro -- de bryter gränserna mellan de roller som bygger upp samhället.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
DeBracy said:
God45 said:
Cybot said:
8. Elementar andar gör allt jobbet. De älskar musik, sång och att vara nyttiga på sagolika äventyr, så alla magiker är trubadurer och barder som räddar jungfrur från elaka banditer, stjäl från de rika och ger till de fattiga, sjunger visor om romantisk kärlek och höviska riddare.
Jag gillar verkligen den här och vill spela en sådan magiker nu :gremsmile:
Jag med! Trodde du skulle sparka bakut ála Bränn Aldis. Ibland är det kul att ha fel! :gremsmile:
Kan dock inte ta cred för det (inte för allt i alla fall). Att det är elementarandar som gör de mesta grovjobbet är baserat på hur magin fungerar i Katherine Kerrs Deverry berättelser där Vildfolket (lägre elementarandar) och Elementens herrar är de som står bakom fysisk påverkan. Dweomermästare (magiker) kan befalla vildfolket medans relationen till Elementens herrar är lite mer tvetydig.
Vildfolket är i alla fall ganska vimsiga och gillar musik och spratt, men mitt personliga tillägg är att det är så det ska ske (medans Deverrys Dweomermästare är mer surgubbiga och tycker inte om när dweomertalanger och vildfolket används så lättsinnigt).
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
23. Magi finns överallt i världen, likt bakgrundsstrålning. Vissa platser har av en eller annan anledning en högre halt magi än andra.

Över ofantligt lång tid har det utvecklats en typ av personer som inte bara tål högre haltar magi än andra, utan de föds innehållandes en abnormt hög nivå magi. Genom att med tiden lära sig kontrollera det som finns inom dem (inte helt olikt hur yogis och shaolinmunkar sägs kunna styra autonoma processer) har de även lärt sig kontrollera magin som finns i världen runtomkring dem.

Genom dessa manipulationer kan de skapa de fantastiska under som folk tänker på när de tänker på "magi".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
24. Magi finns i föremål från de gamla tiderna. Det finns små lådor som kan spela himmelsk musik. Trollstavar som kan döda en man från flera hundra meter bort och andra som kan göra natten lika ljus som dagen. Trollkarlar är de som vågar ge sig in bland de gamla ruinerna och hämta dem.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
25: Magi är att förtära omvärldens dödskraft. Man tror att denna värld är bara en övergång, ett test för att se vilka som är värdiga den Sanna Världen. Allting i universum strävar mot döden, mot slutet. Magiker tar bort döden, de tar den in i sig själva och förstör den. Magi skapas av att döden fråntas objekt - aska blir eld, gamla föryngras, lik blir vandöda. Om magiker tillåts fortsätta härja kommer till slut ingenting att dö. En oändlig, oföränderlig existens - ingen tid, ingen död, ingenting. För alltid. Det sägs att vansinnesvarelser från en fjärran tid då detta har hänt flyr denna händelse bakåt i tiden, med målet att utrota magi från tiden självt, mördandes magiker efter esoteriska mönster.

26: Alla varelser består av samma materia som resten av världen. Materien önskar för alltid återgå till sina ursprungstillstånd - eld, luft, jord och vatten. Magiker kan förstöra små delar av sina kroppar för att skapa reaktioner i verkligheten.

27: Magi är en små ritualer som kan påverka världen. Alla kräver specifika, ovanliga ingredienser och gott om tid att förbereda. Det finns ingen egentlig gräns för hur många man kan göra. Ingen har riktigt listat ut varför det är så, men man tror att människoblod inte är rent, som det var i början, utan blandat med blod från troll, féer, varulvar... Om det funnes en renblodig människa, skulle denne vara den enda som inte kunde använda magi.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
28. Allting har en ande som styr det. Varje sten, varje flod, varje solstråle. Trollkarlar är väldigt utbildade människor som lärt sig inte bara andarnas språk (som är väldigt svårt) utan också lärt sig vad olika andar vill ha eller fruktar. Trollkarlarna mutar, hotar och förhandlar sedan med andarna för att få dem att hjälpa dem vilket för andra ser ut som magi. Det är viktigt att komma ihåg detaljerna bara, som att flodandar älskar stekt fisk medan regnandar avskyr det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
29. Alla vet att desto färre saker av någonting som finns desto mäktigare är det. Magiker är alla det sista av något, "Den sista fria manen", "Den sista av de södra svartalverna" eller kanske "Den sista medlemen av en familj". Desto större det de en gång tillhörde var desto mäktigare är de.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
30. Universum har en underliggande lag: Den om berättelsen. Den gode segrar till slut och skurken förlorar, makt korrumperar, sammanträffanden händer på sätt som ger den bästa berättelsen - om man är rätt person vid rätt plats. "Magikern" har lärt sig utnyttja denna lag och spela på detta. Dock sker det oftast omedvetet - universum märker när man försöker fejka det.

31. Kristaller. Du typ, lägger dem i munnen eller rör vid dem, och whoaaa min hand är alldeles gigantisk, jag ser färgerna som binder skapelsen samman i en gigantisk symfoni. Oändligheten är min tjänareeee - det är chiiiill.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
32. Världen är ofärdig. Vissa individer kan uppleva/se var världen kan patchas och somliga med viljestyrka och träning kan fylla i dessa luckor efter eget gottfinnande. Men världen färdigställs samtidigt och fler och fler av dessa läckor täpps. Möjligheten att utöva magi försvinner gradvis.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
rjonas said:
32. Världen är ofärdig. Vissa individer kan uppleva/se var världen kan patchas och somliga med viljestyrka och träning kan fylla i dessa luckor efter eget gottfinnande. Men världen färdigställs samtidigt och fler och fler av dessa läckor täpps. Möjligheten att utöva magi försvinner gradvis.
Diggar verkligen den här :gremsmile:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
33. Magi är att stänga av naturkrafter. Genom att stänga av tyngdlagen kan en magiker sväva. Genom att stänga tröghetslagen kan magikern röra sig blixtsnabbt, eller stoppa en rullande vagn.
När magikern lärt sig stänga av magnetfält på molekylnivå, då snackar vi riktigt läskiga grejor.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
God45 said:
29. Alla vet att desto färre saker av någonting som finns desto mäktigare är det. Magiker är alla det sista av något, "Den sista fria manen", "Den sista av de södra svartalverna" eller kanske "Den sista medlemen av en familj". Desto större det de en gång tillhörde var desto mäktigare är de.
Elit! Som nåt slags lägre gradens Brahman. Skulle kunna funka bra i en Kult-liknande fantasyvärld.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
34. Magi är förnekelse av världen sådan den är till fördel för hur den borde vara. Om en lögn uttalas med tillräcklig övertygelse blir den sann och världen anpassar sig därefter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
35: Magi är de 24 "tecken" som verkligheten beskrivs med. Magikern lär sig dessa 24 tecken, inte bara hur de skrivs utan vad de innebär, så att denne kan inpränta sin egen text i verklighetens beskrivning.

Detta måste ske med yttersta försiktighet, eftersom motsägelser i beskrivningen leder till farliga revor som kan slita sönder världen kring magikern - eller magikern själv.

Att lära sig de 24 tecknen är inte lätt. De flesta lär sig aldrig något, även om de kan skriva med dem, för de förstår inte hur man inpräntar dem i verklighetens beskrivning och vad det får för effekt.


36: Magi är undergången. För länge sedan uppstod världen ur Mörkret, och Mörkret strävar efter att återgå till tystnad och kyla och mörk stillsam frid. Men Mörkret står maktlöst vid en direkt konfrontation.

Istället kryper Mörkret in i form av magi, som viskar om makt och förmåga att uppfylla sina önskningar. Och den som tar denna kraft och använder den skapar sprickor och läcker in lite mörker i världen och för den närmare undergången.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
37. "Och Gud sade: Varde ljus; och det vart ljus".
Från början Ordet och med ordet skapade gud världen.
Och i verklighetens stilla brus ekar fortfarande ordet.
Ingen kan lära sig hela ordet, för det kräver en gud med obegränsat intellekt, men magiker kan lära sig små fragment av ordet. Och med dessa fragment, Kraftord, kan de påverka skapelsen. De förändrar inte verklighetens grund, men de kan smycka skapelsens symfoni med kontraharmonier och nya klanger.
Och detta är magi.
 
Top