Nekromanti 101 anledningar för en munk att äventyra

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Jag tänkte mer på den steroetypa D&D kung-fu munken, men markerar glatt skaffa fler öl recept som nummer 36 och skaffa pannband som nummer 37 :gremlaugh:

Jag tycker för övrigt både jag och Slanfan är tramsiga när vi skriver om kvinnliga respektive könsneutrala munkar. Munkar är väll det enda helt mannliga yrket som finns? Är man kvinna är man väll för fann nunna? :gremwink:
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
God45 said:
Jag tycker för övrigt både jag och Slanfan är tramsiga när vi skriver om kvinnliga respektive könsneutrala munkar. Munkar är väll det enda helt mannliga yrket som finns? Är man kvinna är man väll för fann nunna? :gremwink:
Som barn ville jag bli munk. Jag ville aldrig bli nunna.
Men så var det ju den där saken med gud och tro. Och då blev det varken eller.
Ändå hänger bilden kvar: munk = cool, och nunna = extremt inte det helt enkelt.
(Förutom om det handlar om Bene Gesserit. Rätt får vara rätt.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
gizmo said:
God45 said:
Jag tycker för övrigt både jag och Slanfan är tramsiga när vi skriver om kvinnliga respektive könsneutrala munkar. Munkar är väll det enda helt mannliga yrket som finns? Är man kvinna är man väll för fann nunna? :gremwink:
Som barn ville jag bli munk. Jag ville aldrig bli nunna.
Men så var det ju den där saken med gud och tro. Och då blev det varken eller.
Ändå hänger bilden kvar: munk = cool, och nunna = extremt inte det helt enkelt.
(Förutom om det handlar om Bene Gesserit. Rätt får vara rätt.)
Jag är alldeles för mycket Protestant för att egentligen lägga mig i men gör inte munkar och nunnor samma saker? Varför ens ha olika ord?

Det här är väll lite som är kvinnliga kristna präster prästinnor? Nej för innom kristendommen är det kvinnliga ont och dåligt eller i alla fall mindre värt än det mannliga och bara hedningar har prästinnor...

Men du har bidragit till tråden så du får nu ett nummer baserat på dig :gremsmile:

38. Att vara munk i vissa kulturer runt Gelsphad är mycket mer respektingivande än att vara nunna. Munkarna får all träningen av förbjudna kung-fu tekniker medan nunnorna tränas i de mer fredliga konsterna. Unga Gi`zmo visste detta och förklädde sig därför till man innan hon gav sig av till klostret vilket ledde till att hon tränades till munk. Ett besök av den unga munkens föräldrar avslöjade dock Gi`zmo som kastades ut ur klostret och svartlistades från alla kloster i regionen. Hon är nu påväg till ett av länderna på andra sidan kontinenten där även kvinnor accepteras som munkar men för att komma dit behöver hon resepengar vilka hon tänker skaffa sig genom äventyrande.

Slanfan bidrog också så här kommer ett nummer till honnom:

39. Slan-fan tillhörde en order av munkar som genom djup meditation och intagande av magiska örter vandrade i sinnet för att upptäcka vem de egentligen är och vad deras plats i världen är. Efter en sådan meditations sesion vaknar Slan-fan upp i en glänta i en skog. Märkligt men inte så farligt kan tyckas. Tills Slan-fan tar sig till närmsta stad och upptäcker att han är på kontinenter Termana. Tusen mil bort från där han skall vara. Han har nu börjat den långa resan hemmåt och använder sin träning som en munk för att hjälpa folk på vägen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
40. Ditt kloster har en profetia från klostrets grundare som förutspår att en munk som matchar din beskrivning skall ge sig av på en helig resa med en grupp som kommer tvingas till klostret på grund av en storm. Stormen och gruppen dök precis upp...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
41. Du är en blond, enorm och välltränad karateexpert och filmstjärna. En dag ramlar du genom ett hål i verkligheten till någon sorts sagoland där de säger att du är son till den förra kungen. Kan du ta dig hem? Ska fortsätta vägra sätta på dig en rustning för skydd? Ska du dränka skurken i ditt badkar? Det kan bara tiden utvisa...

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/d0cRnrZrDGk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/d0cRnrZrDGk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
42. Klostrets heliga artfakt måste gömmas. Du måste hitta en lämplig dungon att gömma den i.

43. Religion är skattebefriat, varpå ett framstående handlehus helt enkelt grundade en ny religion för att undgå skatt. 400 år senare har det blivit en riktig religion som handlar om hur heliga guld och skatter är, och det är ett heligt uppdrag att samla in det åt klostren.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
w176 said:
42. Klostrets heliga artfakt måste gömmas. Du måste hitta en lämplig dungon att gömma den i.

43. Religion är skattebefriat, varpå ett framstående handlehus helt enkelt grundade en ny religion för att undgå skatt. 400 år senare har det blivit en riktig religion som handlar om hur heliga guld och skatter är, och det är ett heligt uppdrag att samla in det åt klostren.
43:an är helt fantastisk :gremlaugh: Jag skriver in den i min stora fantasy spel mapp över saker som jag måste använda :gremsmile:

Och eftersom du bidrog till tråden får du ett inlägg baserat på ditt forum namn :gremsmile:

44. Religon skall vara där folket är men det är svårt att följa med handelskaravaner och liknande och sammtidigt ha allt man behöver för att verkligen kunna utföra trons ritualler. Detta ända tills helgonet st.Mercedes hade den goda iden att bygga specialliserade vagnar gjorda för att följa med även de snabbaste karavaner och fortfarande få plats i grottor och liknande platser där äventyrare och andra visstas. Vagnarna är klädda i metal och drivs av en fångad eld elemental som man matar med olja. Vagnarna är nummrerade och varje vagn tilldelas en munk som skall skydda den och prästen som kör vagnen. Din vagn var vagn nummer W176. Var eftersom någon jäkel stal din vagn och kidnappade din präst. Ditt mål i livet är nu att jaga ner världens första bil-tjuv och slå honom på halsen tills han ger tillbaks den. Och släpper den kidnappade prästen också såklart.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag gillade den jag fick, och mitt munkifierade namn. Så jag lassar in en till med slanfan anknytning.

45 (?) Ja, du har tränat kung fu. Ja, du har funnit balansen i tillvaron. Ja, ondskan behöver förmodligen stoppas. Men är det inte din tur att ta det lugnt ett tag nu? Har inte du förtjänat semester, eller åtminstone att få stå i bakersta ledet ett tag? Den här munken har sagt upp sig och skaffat skägg.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
46) Medlem i en ytterst sträng order som kräver fullständig avhållsamhet av allt som kan innebära minsta lilla njutning. Innan du avlägger munklöftet har du ett friår då du kan göra vad som helst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Tackar för bidraget :gremsmile:

47. Hur hårt en munk kan slå brukar mätas i kraft per cenimeter. I den södra ökenstaden staden Alea finns det istället en munkorder som har valt ett mått av skada per mått och sedan räknar ut hur stor yta man kan applicera den skadan på. Detta gör man för att bättre kunna slåss mot de enorma monstren i ökenlegenderna. Lärjungar börjar med Centi och avancerar sedan uppåt längs mått enheterna. Du är den ultimata produkten av klostret, tränad från födslen och matad med gudomlig nektar för att göra dig starkare. Du är kapabel att infoga skador på en Peta-nivå! Jättarna anföll ditt kloster förebyggande för att försöka döda dig innan du kunde bli ännu mäktigare. De dödade restena av din order men begravde dig bara under bråte. Du har nu grävt dig fram från resterna av klostret och är ute efter hämnd!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
w176 said:
Åh. 43 är snodd från Fenix gamla lajvkampanj, som nu är nedlagd. Men credit where credit is due.
Jag är ändå glad att du tog upp den för annars hade jag inte fått höra om den :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Grundtanken runt min DoD-munk när jag spelade den:
48. Munken tillhör ett mindre sällskap som hedrar deras grundare och dennes heliga ord, en lista med tankar om vad man bör och inte bör göra. Munken ser det som sin uppgift att utveckla listan utefter vad han anser var grundarens idéer.

Fuckin' Seldors Ord. Jag kunde alla 40+ i huvudet (var typ 25 när vi började spela, men 4 års kampanjerande såg till att nytt tillkom).
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
vill tacka alla väldigt hjärtligt för bidraget. Vi använde nummer 26 i vår svavelvinter kampanj. :3

Och nummer...49? Du har fått upp ögonen för en myket vacker gudinna, och vill förenas med henne förevigt, och letar över världen efter ett sätt att få gudinnan at falla för dig. (49,5: du har läst någonstans om svart magi, och hur man kan komma närmare gudarna genom att förtära mänskliga organ, och ska därför äta ett människohjärta under rituella förhållanden)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Bassejr said:
vill tacka alla väldigt hjärtligt för bidraget. Vi använde nummer 26 i vår svavelvinter kampanj. :3

Och nummer...49? Du har fått upp ögonen för en myket vacker gudinna, och vill förenas med henne förevigt, och letar över världen efter ett sätt att få gudinnan at falla för dig. (49,5: du har läst någonstans om svart magi, och hur man kan komma närmare gudarna genom att förtära mänskliga organ, och ska därför äta ett människohjärta under rituella förhållanden)
Jag är ärad över att en av mina galna ideer kom till användning :gremsmile:

Både du och Kraetyz bidrog till tråden så här kommer era inlägg :gremsmile:

50. Din stam har alltid tränat på att slås med sina bara händer. I den frusna norden finns det ont om material att göra vapen av. Din stams tillgångar på sälar har börjat sina och pågrund av dina... ohälsosamma relationer med stammen yngre medlemar har du skickats söder ut för att leta efter andra sätt att försörja dig och stammen på.

51. Du var alldrig menad att vara en av munkarna, du var bara klostrets nya unga bagare. Men munkarna var fattiga och du tog betalt i kung-fu och meditations lektioner när de inte hade annat att betala med. När klostret anfölls åt du snabbt upp kakan du höll i och hjälpte till att försvara det och slog bland annat ett kakfat i huvudet på en synerligen arg ork. Munkarna uppskatade din hjälp och gav dIg skämtsamt namnet Bas-sejr, ätaren av kakor. Du gillade rushen som du fick i strid och sålde ditt bageri innan du gav dig ut på vägarna som äventyrare.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
God45 said:
50. Din stam har alltid tränat på att slås med sina bara händer. I den frusna norden finns det ont om material att göra vapen av. Din stams tillgångar på sälar har börjat sina och pågrund av dina... ohälsosamma relationer med stammen yngre medlemar har du skickats söder ut för att leta efter andra sätt att försörja dig och stammen på.
:heart: Jag omtycker.
 
Top