Nekromanti 101 år - En episk fantasykampanj

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Här har vi däremot några idéer till något som kan bli riktigt kul (om jag orkar göra mer, kanske nån som vill hjälpa?). Mycket influenser av Arthursagan, Kinesisk mytologi, Isaac Asimov (ja faktiskt!) o många fler. Lite av Pendragon fast mindre styrt och mycket mer fantasy...
Tanken är att speltiden skall gå snabbare än i "vanliga" rollspel och bli lite mer som i romaner och på film, där det kan gå ett antal (ointressanta) år i ett klipp mellan de intressanta händelserna. Lite mer "verklighetstroget".

Ytterligare en bonus med detta är att man kan få in kontinuitet och en värld som ständigt förändras. Det kommer inte vara katastrof när en karaktär går hädan, eftersom de har begränsade "aktiva" perioder och det blir ett mål att skaffa söner/döttrar/efterträdare som kan ta över svärdet/magiboken :gremwink:. Ner med den statiska världen! ;)

---

101 år

En episk fantasykampanj.

Bakgrund

Efter ett långt interregnum med dåligt klimat, låga magiflöden och social instabilitet hämtar sig världen åter. Mycket av det förgångna har höljts i dunkel och glömts bort i de dagliga vedermödorna och lever endast kvar i legenderna som berättas kring elden de kalla vinterkvällarna. Men nu vaknar världen upp ur sin slummer, skördarna blir allt rikare, handeln tar fart, ekonomin och tekniken utvecklas och kulturen börjar frodas…

Tanken är att kampanjen skall utspela sig under dryga 100 år av spännande utveckling och återupptäckter där världen som de känner den kraftigt förändras, både på gott och ont.


Monumentala fantastiska händelser
· Den långa VINTERN (istiden) – magins nedgång – kommunikationer faller sönder, (invasion över isen), folkvandring söderut
· Magins återkomst (varmare klimat?)
· Den outhärdligt varma perioden (möjlig eskalering till katastrof och totalt socioekonomiskt sönderfall (i söder) framåt kampanjens slut)
· Drakarna vaknar ur sina långa vinterdvalor
· De dödas andar återkommer och börjar besätta de levande. Genom tortyr bryter de ner sina offers motståndskraft så att de kan besättas av ytterligare döda andar, vilket de utnyttjar för att fly sitt okända purgatorium och sprida sig exponentiellt... Resulterar i svåra krig som mest ökar på de besattas antal. Situationen blir allt desperatare.

Monumentala sociala händelser
· Religionsövergång – paradigmskiften - korståg
· Flera Messias
· Folkvandring – nykoloniseringar – integration – ny invasion, krig - integration
· Imperiets uppgång och fall (desperata och patetiska försök att behålla/återta makten). Gamla imperiet slår tillbaka (invasion, krig)
· Barbarhordernas plundringar
· Blomstrande fredstid: Explosionsartad ökning av kulturutbyte, handel, folkmängd
· Krigstid – Erövringskrig, invasion, frihetskrig
Monumentala världshändelser
· Avverkning och bränder decimerar skogen.
· Vulkanutbrott täcker världen i aska och bringar tillbaka den mörka vintern under några år. Hungersnöd och svält.
· Det korrumperade landet. Sporer, svampar och insekter - dödligt giftiga - sprider ut sig och gör landet obeboeligt, men djupt inne i den ogenomträngliga och gigantiska svampskogen hämtar sig landet och blir nästan paradislikt.
· Magimasoleum av okänd ålder med tidssigill börjar öppnas.

Diverse händelser
· Onding erövrar och grannländer och måste stoppas men av en händelse visar han vara sig den ende som kan möta ett större hot, det från andra sidan.

Teknikutveckling
· Stigbygeln (åter)uppfinns, den hästberidna krigarklassen gör sitt intåg. Krigshästar avlas allt effektivare. Så småningom effektiviseras piken och slår till stor del ut kavalleriet.
· Rustningar börjar med läder, lättare brons och ringbrynjor, vidare via fjällpansar, ringbrynja + delvis plåt till helrustning.
· Finsvärdets utveckling
o Normalt svärd
o Parerskydd
o Parerskydd med klingbrytare
o Elastisk vass klinga
o Stickvärja (?)
· Transport till havs. Allt större och stabilare fartyg. Soluret, sextanten, kompassen?
· Varmluftsballonger kommer in (mycket sent).
· Arkitektur – träfort ersätts av sten och sedan än mer avancerade byggnadsverk. Gamla övergivna städer och fort återkoloniseras.
· Handel återupptas med bergsfolken (Ôrgol). Råvaror, bättre stål och smidestekniker blir tillgängliga.

Kulturell utveckling
· Heraldiken gör återtåg
·

Magiutveckling
· I början endast enklare ritualmagi och shamanism, utveckling till mer lärda ”bokmagiker”.
· Återfinnandet av de gamla kunskaperna i bortglömda och övergivna gömmor
· Språkutveckling

Bakomliggande spänningar
· Motsättningar mellan nykomlingar och ursprungsbefolkning
· Motsättningar mellan de gamla religionerna och de nya lärorna
· Motsättningar mellan de besuttna (adeln) och de fattiga

Exempel på individers förmåga att påverka kampanjen
· Makrosociala momentum är oerhört svåra att påverka för enskilda personer och för det mesta kan endast temporära effekter uppnås. Men trots allt finns alltid både lockelsen och möjligheten där att ”förändra världen”.
· Möte med uppfinnaren av piken (möjlighet att fördröja eller snabba upp införandet av effektiv pik i krigföringen).
· Viktigt slag vinnes eller förloras (fördröjer eller snabbar upp folkvandring/invasion samt senare maktövertaganden osv).

Geografi (år 1)
· De norra och centrala delarna har lidit hårt av vintertiden. De sociala strukturerna har rasat samman och en tillbakagång till decentraliserade samhällen utan kontakt med omvärlden. De gamla stora städerna gapar till stor del tomma då folk av nöd flytt ut på landsbygden. De nordligaste vidderna har i princip helt övergetts och lämnats åt den kalla vildmarken. En mängd furstar och hövdingar styr autonoma bosättningar. Begränsad handel, hög laglöshet.
· De södra delarna har klarat sig bättre ur vintertiden men har delats upp i stadsstater som blivit dekadenta och korrumperade och ständigt bedriver ”kalla maktkrig” mot varandra. De gamla palatsen och vackra byggnaderna har förfallit.

Tidslinje

? - (-400) Den gamla tiden - fallet
ca (-400) - 0 Interregnum – den långa vintern
0 – 6 X utropar sig till högkonung varpå några års krig förenar landet

101


Övrigt

Elementalismen – den elementariska magin.
· Mäktig endast ur kraftsynpunkt
· Omedelbara effekter
· Formning av elementen
· Frammaning av elementarer
· Helt kraftinriktad
· Endast tillgängliga som magiska gåvor av elementarfurstarna. Präster och budbärare kan erhålla dessa.
· Elementen och deras furstar
o Vind – Aruña
o Vatten – Nãma
o Eld – Pyrôn
o Jord – Ôban
o Intet – Ûkaron

Elementarsymbolik
Furste Aruña Nãma Pyrôn Ôban Ûkaron
Element Luft/vind Vatten Eld Jord Intet/tomhet
Sinne Lukt Hörsel Syn Känsel Sjätte sinnet
Färg Vit/transparent Blå/grön Röd/gul Brun/gul/(röd) Svart
Smak Söt Salt Sur Bitter
Tid Morgon Kväll Middag Natt
Årstid Höst Vår Högsommar Vinter
Väderstreck Norr Väster Söder Öster
Alt fenomen Vind Regn Hetta Inertia Köld
Väsen Befjädrad Fjällig Pälsklädd Bepansrad Naken
Organ Lungor Njurar Lever Hjärta
Dygd Vishet Rättvisa Kärlek Trohet Tålamod
Impuls Glädje Fruktan Vrede Begär Sorg/saknad
Regeringssätt Upplysande Fredligt Driftigt Omsorgsfullt Avvaktande
Djur Fågel/drake Fisk Oxe



Övrigt
· Magiskt dån – ju starkare påverkan desto större bieffekter
o Oväder, blixtnedslag
o Demoner, andar och andra väsen lockas
o Stör andra magiker – dånar och ringer i huvudet
o Laddad känsla i luften
o Djur och människor i området påverkas eller blir sjuka
o Dämpning med hjälp av mental styrka och träning

Skillnader mot andra fantasyvärldar
· Strid är farligt och dödligt även för karaktärer. Ta ej lättsamt på det.
· Sjukdomar och infektion
· Avsaknad av lättillgänglig magisk helning


Analogier
· Det mystiska högplatålandet (Tibet)
· Det centrala rikets uppgång och fall (Arthurlegenden)
· Magin är riktad åt mytologisk kinesisk symbolmagi
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Elementarsymboliken - formatproblem - förklaring

Oj, tabellen överlevde inte formatändringen något vidare. Hur som helst skall den läsas som en tabell där översta raden visar vilken elementar furste det är och första ordet i varje rad visar vilket symboliskt "område" det handlar om.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Flergenerationsspel

Jag klurar själv på ett system för att köra spel under flera generationer. Jag tror att konceptet kunde bli riktigt bra. Själv har jag fastnat på ett system för "kraftöverföring" (d.v.s. huruvida, och i så fall i vilken utsträckning, barnen ärver sina förfäders förmåga). Problemet ligger i att medan det mest realistiska vore att låta barnen börja "från scratch", så innebär det:
1) Att spelandet hela tiden ligger på rätt låg nivå. Jag ser helst att rollpersonernas viktighet och förmåga att påverka stegas upp hela tiden. Och ja, jag spelar D&D 3E.
2) Att mina spelare blir förbannade. De tycker ju inte att det är kul att kämpa för att bli bättre och sedan "nollställas", och jag förstår dem. En god SL är, i min mening, alltid lyhörd vad gäller spelarnas åsikter och smak. Annars riskerar man att inte ha några spelare alls.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Flergenerationsspel

Se det som att köra flera kampanjer i samma värld där spelarna har chansen att påverka för efterkommande rp.

Mina spelare har vant sig vid att köra många kampanjer på grund av många rollspel och många idéer och det blir tråkigt i längden att bara köra samma sak tycker jag.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Flergenerationsspel

"Själv har jag fastnat på ett system för "kraftöverföring" (d.v.s. huruvida, och i så fall i vilken utsträckning, barnen ärver sina förfäders förmåga). Problemet ligger i att medan det mest realistiska vore att låta barnen börja "från scratch", så innebär det:
1) Att spelandet hela tiden ligger på rätt låg nivå. Jag ser helst att rollpersonernas viktighet och förmåga att påverka stegas upp hela tiden. Och ja, jag spelar D&D 3E."


Prova Pendragon, som är byggt för generationsspel.

Att den nya rollpersonen rasar ner en massa relativt pappa vad gäller färdighetsvärden spelar i Pendragon inte så förbaskat stor roll. Det som är det absolut mest viktiga i Pendragon är inte färdigheterna, utan ens Traits, Passions samt Glory. Traits och Passions har mer med uppträdandet att göra, och Glory ärvs faktiskt från ens föräldrar. Ju mer Glory ens far hade desto mer Glory får man själv. Tack vare detta får man en känsla av att man är sin far, och kampanjen har alltid en tendens att falla tillbaka på dåd som tidigare generationer har gjort.

Trots detta är de nya rollpersonerna inga totala gröngölingar. De har ju (för det mesta) hela åtta års väpnarskap bakom sig, och ofta en viss tid som riddare.

Men som sagt var, det är inte färdigheterna som är det viktiga, utan Traits, Passions och Glory.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Pendragon

Som mångårig spelledare i Pendragon måste jag ju erkänna att kampanjen är kraftigt influerad av just det spelet och mycket av "reglerna" för detta kommer att vara en vidareutveckling av det som finns i Pendragon. Visserligen är materialet i det närmaste perfekt anpassat för just Pendragon, men jag har lite högre krav och önskar lite mer detalj och high fantasy känsla.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Klart Cool idee *hmm* sitter stilla och funderar /images/icons/cool.gif kan tänka mig roliga kampanjer som kan spelas

En ide är att man istället för att fokusera på en person fokuserar man på en stam en grupp som man följer spelarna tar position av viktiga individer hjältar och skurkar som återfödds i "Nästan" identiska kroppar men med nya yrken och färdigheter och på så sätt följer man generation efter generation..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Flergenerationsspel

Pendragon? Jag anar Arthursagan i faggorna...
Det är alltid trevligt, så länge man inte gör våld på Arthursagan (i den form just JAG råkar föredra den, ;-) ).
Vem har gett ut detta potentiellt utmärkta spel?

Feliath - Malorys Winchester är bättre än hans Caxton
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Flergenerationsspel

"Pendragon? Jag anar Arthursagan i faggorna..."

Helt korrekt.

"Det är alltid trevligt, så länge man inte gör våld på Arthursagan (i den form just JAG råkar föredra den, ;-) )."

Det är relativt fritt. Även om konstruktörerna har utgått till stor del från sir Thomas Mallory så finns det stora möjligheter att spela enligt såväl Geoffrey av Monmouth, T H White, Howard Pyle, lord Alfred Tennyson eller Marion Zimmer Bradley. Det krävs lite meckande för att få in Mary Stewarts eller A. A. Atanasios versioner. Filmversionerna har man inte mycket till övers för. /images/icons/wink.gif

"Vem har gett ut detta potentiellt utmärkta spel?"

Chaosium, förstås.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Flergenerationsspel

"Prova Pendragon, som är byggt för generationsspel."

tssk... Pendragon, med låg (och rejält tilltagen dessutom) tyngdpunkt är byggd för stabilitet och för att motverka förhastade handlingar... dock ej för snabbhet och smidighet då dessa kan kompenseras med ett skarpt intellekt och ett orubbligt inre lugn...

tycker inte om att bli baktalad...

eller var det rollspelet Pendragon?

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Flergenerationsspel [OT]

nix, och inte heller är jag copyrightad eller nåt sånt, så det är helt fritt att kopiera mig både för personligt bruk och vidare försäljning...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 
Top