RECENSION 1001 nights

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Jag har läst 1001 Nights av Meguey Baker.
Namnlös.png
För de mer bevandrade inom Forge och/eller indie-scenen är det här ett gammalt spel, som var med och vann priser 2006. Men för mig är det helt nytt. Jag hade aldrig ens hört talas om Meguey Baker innan jag bläddrade igenom PDF:n, men det är tydligen samma person som är gift med Vincent Baker och har varit inblandad i Apocalypse World. Där ser man.

Hur som. Själva spelet.

1001 nights är ett udda spel. Man spelar nämligen personer som spelar rollspel. Ett metalager, så att säga.

Rollpersonerna är hovfolk vid sultanens hov i en sagosetting, maximalt inspirerad av Tusen och en natt snarare än någon sorts äkta arabisk historia. På de första sidorna finns det massor med tips om hur man kommer i stämning, med tips på tilltugg, långa listor på potentiella namn och klädesplagg, och frågor om platsen ni ska spela på (kan ni tända rökelse?).

För att skapa rollperson hittar man ett snabbt koncept i form av ett yrke och sedan fem sanningar om sin rollperson. Sanningarna kopplas (löst) till de fem sinnena. Din Smak kanske är att du är vinkännare. Din Känsel kanske är att du kan lugna hästar med handpåläggning. Och så vidare.

Sedan börjar hovpolitiken. För nu är det dags att skriva upp vad du avundas de andra rollpersonerna. Du kanske avundas Ali Baba hans vackra kläder, eller Sinbad Sjöfararen hans många äventyr. Från avund drar du en ambition något du vill ska hända i närtid kopplat till den RP:n. Kanske vill du att Ali Babas kläder ska smutsas ner och förstöras, eller att Sinbad Sjöfararen ska avslöjas som en bluff. Samtidigt är detta inget du talar om med de andra - för att hovlivet ska funka fint måste man ju vara trevlig mot sina hovkamrater, eller hur?

Det vanligaste sättet att vara dryg utan att vara elak "på riktigt" mot de andra i hovet får man genom att ägna sig åt det största nöjet vid hovet - spela rollspel! Eller, ni vet, berätta sagor som det heter in game.

Berätta sagor eller spela rollspel
Nu når vi nästa nivå. För i tur och ordning passar hovfolket på att berätta en historia / spelleda en kort session rollspel. Här finns det lättaste sättet att förnedra och tvåla till sina hovfiender. Gillar du inte Jafar, den onde emiren? Casta honom som åsna i din saga. Fick du en tjänst av den fattige hovnarren? Betala tillbaka genom att casta honom som hjälten. Och så vidare.

Det finns rätt bra ramar här för att improvisera fram en kort halvtimmessession. Många inspirationskällor, många fokuspunkter att tänka på. Knyck storyn från en folksaga, anpassa till setting, ha fokus på slutet, men rulla med spelarnas input, tex.

Mekaniken är ganska enkel. När som helst under en pågående historia kan du lägga en tärning på bordet som input till SL. Säg något i stil med "Jag är säker på att den där åsnan är en förtrollad prins" eller "Den där sandalen han tappade kommer säkert visa sig igen" och sedan är det upp till spelarna att styra fram den plått påjnten i spel igen på ett naturligt sätt. När så händer - slå tärningen. 50/50 på om den hamnar hos SL eller hos spelaren. Ju fler tärningar man har desto bättre.

Sedan pågår spelet i växelverkan mellan scener i hovet och sagoberättande. När varje saga är över slår du alla dina tärningar, fördelade på dina tre stats (Ambition, Freedom, Safety) för att se om du rör dig mot dina mål (Ambition, Freedom) eller om Sultanen inte gillar dig (Safety). Ambition är den ambition du skrev ovan, kopplat till en RP. Freedom är möjligheten att lämna hovet och göra vad du vill. Safety är hur mycket sultanen gillar dig. Tre missade slag, och du blir halshuggen.

Spelet är slut när någon blir halshuggen, når sin ambition eller sin frihet.

Summa summarum
Jag gillar det här. Riktigt mycket. Men för mig som gillar sagoberättning är det ju inte så konstigt. Noll prepp, improvisation inom givna ramar och tungt fokus på pilarna inåt. Mycket sugen på att testa, men framför allt att testa som ett megagame, där man halvlajvar hovet och kör genom sagorna i slumpade grupper.

Tror det här hamnar högst på listan över saker att testa när Corona är över.

Kolla in PDF på Drivethru. Inte många pengar, helt klart värt en läsning.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Det är länge sen vi hade det i rotation i Nordnordost-gänget, men jag har spelat flertalet omgångar. Good stuff. En av de fetaste gångerna gjorde vi en reskin till ett glasfolk som bodde på ett massivt rymdskepp som deras kejsare ville styra in i ett svart hål för lite kollektivt självmord sådär.

Men, det jag egentligen skulle säga var att det där med att beskriva sin rollperson utifrån sinnena ger så jäkla mumsiga saker! Skarpa blickar som inte missar något, hår som doftar kryddor och rosenvatten, kläder som frasar av siden och klingar av hundratals små silverklockor. Jag tror det står för en orimligt stor del av min behållning av spelet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Det är länge sen vi hade det i rotation i Nordnordost-gänget, men jag har spelat flertalet omgångar. Good stuff. En av de fetaste gångerna gjorde vi en reskin till ett glasfolk som bodde på ett massivt rymdskepp som deras kejsare ville styra in i ett svart hål för lite kollektivt självmord sådär.

Men, det jag egentligen skulle säga var att det där med att beskriva sin rollperson utifrån sinnena ger så jäkla mumsiga saker! Skarpa blickar som inte missar något, hår som doftar kryddor och rosenvatten, kläder som frasar av siden och klingar av hundratals små silverklockor. Jag tror det står för en orimligt stor del av min behållning av spelet.
Du som har koll - vad tror du om att spela det digitalt för att testa det? Eller är det ett måste att sitta i samma rum?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det är ett av mina favoritspel i story game-kategorin. De gånger jag spelat har dock intrigerandet bland hovpersonerna hamnat i skymundan och reducerats till en ram för sagoberättandet.

En gång provade vi att göra en reskin där vi tog rollerna som pulp-författare som skickade in noveller till den grymme redaktören.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Du som har koll - vad tror du om att spela det digitalt för att testa det? Eller är det ett måste att sitta i samma rum?
Jag antar att det borde gå. Det där med att lägga tärningar åt sidan tillsammans med en liten lapp om påståendet i sagan bör ju gå rätt bra att göra digitalt. Det som är lurigast är kanske att det kan bli lite "ropa högst" för att tinga nåt i berättelsen.

Liksom Terje säger har det inte blivit så tungt intrigerande i de flesta omgångar jag spelat. Lite pikar i sagorna mest. Tror vi till och med började med någon speltestversion där man bara var avundsjuk på en av de andra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Vi lirade detta i Gårdagruppen vid något tillfälle. Rätt länge sedan. Jag minns att jag tyckte att det var ganska tamt och oengagerande, och av den anledningen har jag inte spelat det igen. Kändes mest som att man fick en massa småberättelser som var väldigt korta och inte riktigt hann bli något intressant innan det var dags för nästa. Dessa positiva omdömen får mig att fundera på om jag dömt ut spelet för snabbt. Men jag är skeptisk. Ni som spelat och gillar det, borde jag ge det en andra chans? Vad är det som gör att ni tycker att det är bra?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,282
Vi lirade detta i Gårdagruppen vid något tillfälle. Rätt länge sedan. Jag minns att jag tyckte att det var ganska tamt och oengagerande, och av den anledningen har jag inte spelat det igen. Kändes mest som att man fick en massa småberättelser som var väldigt korta och inte riktigt hann bli något intressant innan det var dags för nästa. Dessa positiva omdömen får mig att fundera på om jag dömt ut spelet för snabbt. Men jag är skeptisk. Ni som spelat och gillar det, borde jag ge det en andra chans? Vad är det som gör att ni tycker att det är bra?
Ja, det här baseras ju på läsning, inte spel. Jag gillar metalagret framför allt. Men vi får se hur det blir i spel. Ska se om jag kan få med mig min ordinarie indie-grupp och testa det, men det är ju det där med Covid...
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
195
Location
Stockholm
För att intrigen i hoven skal fungera är det viktigt att rollarnas ambitioner är något som inte alla tycker är bra.

Giv också lite plats till att improvisera fram vad där händer i sultanens palats mellan berättelserna. Vad händer när sultanen blir missnöjd? Vad händer när en person får framgång mot sin ambition?

Kanske det också är någonting på gång i sultanens palats: Et förnämt besök, en festival, ett krig, ett bröllop.

Det är bra med tre eller fyra spelare, inte så bra med fler. Och jag hade en husregel att man inte fick ha fler än tre obesvarade frågor.
 
Top