Nekromanti 10000BC

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Perspektiv

Lucy måste ha haft väääldigt bra transportmedel om hon besökt länderna där ullhåriga mammutar fanns, givet att hon hittades död i Ethiopien....det, och en tidsmaskin, för det är miljontals år mellan hennes levnad och de ullhåriga mammutarnas tillkomst som släkte. :gremsmirk:

- Ymir, just sayin'
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Min recension Rätt OT

Fast nu har man väl kommit fram till att det finns ganska fler sorter än just bara "afrikanska" och "indiska" elefanter om jag inte minns helt fel...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
En massa idiotiska UFO-jänkare kommer tro att pyramiderna verkligen -är- byggda 10 000 f.vt., eftersom det är en populär pseudovetenskaplig teori.
Men det är väl därför de har med pyramiderna? Det trodde jag i alla fall.
Ja, inte för att få ufon att tro på dem alltså utan för att det finns en populär pseudovetenskaplig teori som lägligt placerar dem vid den tiden.


Resten tycker jag är mängul, man ska väl för fan få hitta på vad man vill utan att oroa sig från pappskallars historiesyn, men den skallningen har ju du och jag haft hundre gånger så där lär du ju inte skärpa dig någon gång snart :gremsmirk:



/Feliath — föredrar Orionteorin
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Min recension Rätt OT

Det finns tre elefantarter som är levande idag: Indisk elefant, Afrikansk stäppelefant, och Afrikansk skogselefant, som fram tills helt nyligen räknades till stäppelefantarten. DNA-teknik har dock givit skäl att klassificera den som en egen art. Notera dock att de båda afrikanska elefantarterna tillhör ett annat genus än den indiska.

- Ymir, upplyser
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Perspektiv

Mmmmmm.....

Men det faktum att jag talade med henne på telefon verkade helt vettigt?
:gremlaugh: :gremgrin:

/Bjorn
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Min recension

Varifrån kommer den här jävla vanföreställningen att ullhåriga mammutar var -större- än moderna elefanter, egentligen?
Redan på 1800-talet använde ju engelsktalande typer "mammoth" i betydelsen jättestor, så det har väl levt kvar sedan dess.

Behåringen gör ju också att ullhåriga mammutar ser lite större ut, särskilt i kombination med puckeln. Deras betar är dessutom rätt rejäla och gör sig bra på bild.

Många skiljer nog inte heller på ullhåriga mammutar och andra mammutar om de inte är specialintresserade.

Inget att få slaganfall över, tycker jag. :gremcool:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Min recension

Tja...å andra sidan...att ullhårig mammut inte var större än den afrikanska elefanten gör den ju inte direkt liten. Den hade bara varit snäppet mindre än det största landlevande djuret i hela världen av idag... :gremsmirk:

- Ymir, har nog inte fått slaganfall, kan ju stava fortfarande
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Min recension Rätt OT

ja såklart... har jag påstått annat? Eller påstått någonting om arter och storlekar på nutida elefanter?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Min recension Rätt OT

nääääää
Förstås inte
Men det var mer en ... utbildningsgrej för andra som inte är så uppdaterade, att det finns fler elefantarter än två, menar jag.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Min recension Rätt OT

Hur vet du egentligen detta? Har du elefanter som ett specialintresse bland många andra, eller?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Mein Kritik [SPOILER]

Efter att ha sett filmen på bio igår så kände jag direkt ett brinnande sug efter att såga sönder filmen på ett offentligt internetforum. Så nu är jag här, och här kommer min kritik:

Jag ska gå rakt på sak och säga att Roland Emmerich inte är en av mina favoritregissörer. Tvärt om faktiskt – med ökenrullar som Stargate, Independence Day, Godzilla, The Patriot och The Day After Tomorrow så har han gjort ett ypperligt jobb i att gång på gång lansera sig som en dålig och förutsägbar filmskapare med en på tok för hög budget för de flesta av sina skapelser.

Nåväl, här nedan har jag sammanställt en lista på allt som jag i stort tyckte var dåligt (en hel del) och bra (väldigt lite):

Anakronismer:

- Permanenta boplatser.

- Vita tänder, smink…

- På tok för moderna och paternalistiska/individualistiska förhållanden (MIN son, MIN far, MIN kvinna… var är den livsnödvändiga kollektivismen?), för att inte tala om den skrattretande avbildningen av förhistorisk ”heder” och ”mod”…

- Överdimensionerade mammutar, som påpekats av tidigare skribenter.

- Orealistiska metoder vid jakt av mammut (nät??).

- Hästryttare. Hästarna är till råga på allt anakronistiskt välvuxna (det är förvisso alla människorna också).

- Stigbyglar.

- Förekomst av metall (järn??)

- Förekomst av Gastornis, som dessutom är överdimensionerade (på wikipedia står det att fåglarna i filmen istället är Phorusrhacidae, vilket i så fall inte nödvändigtvis skulle göra dem överdimensionerade men likväl orealistiska i.o.m. att de levde i Amerika).

- Brutalt överdimensionerad Smilodon.

- Jordbruk bland stammar i Sahara.

- Förekomst av chilipeppar.

- Förekomst av block och talja på de ondas skepp (vilka i sig har en väldigt orealistisk design).

- Byggandet av pyramiderna vid Giza, sfinxen och omkringliggande tempel…

- Förekomst av papper (de ondas kartor, som dessutom visar stora delar av Afrikas och fucking Sydamerikas kuster…).

Positiva saker:

- Designen på de afrikanska stammarna.

- Designen på de onda. Den onda gudakejsarens fjolliga kläder och raspiga Sauronröst tilltalade mig på något sätt, likaså designen på hans eunucker med långa lösnaglar och annat pseudoorientaliskt. Definitivt the stuff of rippoffs…

- Bra specialeffekter.

- Jag är svag för fornegyptisk arkitektur. Även om det kändes helt malplacerat och totalt helfel i just den här filmen så shit, de där templen är bara stilrena och coola.

Övriga negativa saker:

- För mycket lingvistiskt flummande. “Vi måste följa ormen genom öknen till ormens huvud för att hitta Gudarnas Berg” och sånt pårökt shit gjorde mig bara förvirrad och förtog inlevelsen snarare än att främja den (att nästan alla talade engelska gjorde naturligtvis också sitt för att krossa inlevelsen…).

- Slavjägarledarens morphade röst kändes bara töntig.

- Total avsaknad av blod, gore och sexscener…

- Slutet. Jävla ”från 11 år”-Hollywood-lyckligt-jävla-slut-bullshit.

Vad jag inte heller blir klok på är vart någonstans Yagahlfolket rent geografiskt har sin anakronistiska permanenta boplats. De onda pyramidbyggarna har uppenbarligen sitt HQ i Giza, Egypten och öknen är då i såna fall Sahara och floden genom öknen Nilen. Jag drar slutsatsen att ”de goda” kommer söderifrån då de följer polstjärnan för att hitta de ondas HQ genom öknen och drar därmed också slutsatsen att Yagahlfolket kommer från någon av Central- eller Västafrikas bergskedjor.

Frågan lyder då i så fall – vad fan gör Mammutarna där????!?!

Huvudpersonerna (”D’regg” och ”Ebola” eller vad fan de hette) har dessutom påtagligt Indo-Europeiska drag medan slavjägarna är personifieringar av ”ond semit”-stereotypen. Oooh, vilken nyansering!
Frågan är också varför slavjägarna beslutar sig för att bege sig längs med hela jävla Nilen för att hitta slavar att sälja… de kunde ju lika gärna ha åkt till Mesopotamien, Palestina eller vart fan som helst och då hade vi sluppit hela den här förbannat krystade plotten.

Det bör också nämnas i min kritik att jag inte är en expert på stenåldern och reserverar mig för eventuella missar i min stora kritiklista ovan.

Det är i princip allt jag orkar lista just nu för tillfället. Mitt slutord är: vill du se en bra film i stenåldersmiljö, se Quest for Fire.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mein Kritik [SPOILER]

Jag förväntar mig knappast nåt storverk av Emmerich, men är inte din kritik lite missriktad? Är inte det här nån slags fantasy-rulle, ungefär som The Scorpion King eller Conan? Det är väl knappast filmskaparnas ambition att göra en verklig stenåldersfilm...

Och då är frågan, är det en bra eller dålig fantasy-rulle?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Mein Kritik [SPOILER]

På tok för moderna och paternalistiska/individualistiska förhållanden (MIN son, MIN far, MIN kvinna… var är den livsnödvändiga kollektivismen?)
Det här köper jag inte. Vad finns det för belägg för att stenåldersmänniskan skulle ha levt i något slags sexuellt kollektiv? Så vitt jag vet, så har i alla fall jägar-samlarfolk i modern tid haft ganska igenkännliga familjestrukturer, med äktenskap, fader-son-relationer &c

- Kalle
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Mein Kritik [fortfarande SPOILER]

"Är inte det här nån slags fantasy-rulle, ungefär som The Scorpion King eller Conan? Det är väl knappast filmskaparnas ambition att göra en verklig stenåldersfilm..."

Alltså med den filmtiteln...
Emmerich kunde verkligen ha gått ut med en disclaimer eller något i början av filmen i sånt fall, åtminstone jag och många andra feeble-minded antar jag blir i alla fall mycket förvirrade över vad som menades med alla anakronismer.
Jag vet inte riktigt hur filmen är tänkt att tolkas, men det är väl antagligen bara ett halvdassigt försök att locka tonåriga killar att spendera sin månadspeng på att gå på bio...

"Och då är frågan, är det en bra eller dålig fantasy-rulle?"

Ser man den som en ren fantasyrulle så skulle jag fortfarande säga att den är rätt kass p.g.a. av avsaknad av just blod, gore och sexscener... :gremwink:

Det enda "fantasystiska" är väl i så fall badguysarna vilkas kultur (undantaget arkitekturen) saknar motsvarighet i vår verkliga värld och som det hintas om möjligen härstammar från Atlantis.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mein Kritik [fortfarande SPOILER]

ungefär så kass som jag trodde, med andra ord --- är ju också skeptisk mot hans tidigare filmer...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Mein Kritik [SPOILER]

Med kollektivismen så menar jag mer såna saker som att uppfostrandet av barnen snarare är något som hela stammen är engagerade i etc. Privat ägande var antagligen en mycket luddig till icke-existerande term under jägar- och samlarstenåldern stenåldern och fokus låg snarare på att överleva än att dela upp allt i "mitt", "ditt", "hans" och "hennes".

Blott en teori bland många, men en fullt möjlig sådan IMO.
 
Top