Nekromanti 1000 kr på sf-bok

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
jag fick nyligen ett presentkort på 1000 spänn på sf-bohandeln, och nu funderar jag på vad sjutton jag ska använda dem till. En tanke är delbetalning på Mask of Nyarla-bla-bla som kostar 1200 kr. En annan är att köpa seriealbum. Har typ bara Sandman.

Tips? Vad skulle du köpa?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,510
Monty Cooks spel som kostar 1000 spänn! (Jag vet inte ens vad det handlar om men det kommer i en massiv kub!)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,159
Blev rätt sugen på Kieron Gillens och Stephanie Hans seriealbum "Die Vol 1: Fantasy Heartbreaker" även om jag inte vet så mycket om det. Men då återstår nästan 900:-.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
God45;n326464 said:
Monty Cooks spel som kostar 1000 spänn! (Jag vet inte ens vad det handlar om men det kommer i en massiv kub!)
Det är väl bara PDF-en som kostar en tusenlapp. Kuben är väl några tusen.

Och det är urban fantasy, surrealistisk sådan. Vår värld är bara en blek skugga av den _riktiga_ världen där det finns magi och grejs.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag hade sparat dem till allt roligt som Fria Ligan släpper i höst/vinter (Alien RPG, Mörkrets Moder till Symbaroum, Mutant Hindenburg etc).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Just idag ... The Fantasy Trip Legacy Edition. En box med andra bokar i! Ett spel med flera spel i!

Har ingen aning om hur det är som spel, men bara det att det är stor box med flera boxar i måste ju vara värt att satsa på!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag fick 400kr i presentkort på SF-bokhanden i veckan. Jag köpte nya Legend of the Five Rings. Det var ett bra köp. Rätt trevligt spel. MoN-boxen låter ju också rätt skoj, just eftersom det är så dyrt att det är svårt att motivera att köpa vanligtvis.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag hade troligen ju bränt allt på Judge Dredd, The Complete Case Files. Eller Angel Wings, serien för män (?) som gillar tuttar och flygplan från andra världskriget.

Av det jag redan äger vill jag anbefalla världens bästa fantasyserie, Bone (finns en samlingsvolym i färg) och/eller världens sötaste fantasyserie, Mouse Guard. Bägge är otroligt fint tecknade och bägge går narrativt och settingmässigt utanför de sedvanliga klyschorna. Funkar för mellanstora barn också, om du råkar ha några sådana.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Skarpskytten;n326492 said:
Jag hade troligen ju bränt allt på Judge Dredd, The Complete Case Files. Eller Angel Wings, serien för män (?) som gillar tuttar och flygplan från andra världskriget.

Av det jag redan äger vill jag anbefalla världens bästa fantasyserie, Bone (finns en samlingsvolym i färg) och/eller världens sötaste fantasyserie, Mouse Guard. Bägge är otroligt fint tecknade och bägge går narrativt och settingmässigt utanför de sedvanliga klyschorna. Funkar för mellanstora barn också, om du råkar ha några sådana.
Bone har jag redan, kom jag på! Lysande bra men Mouse Guard är ett bra tips. Funderar också på att se om de har Elfquest eller Ysagi Yoijimbo.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Nässe;n326496 said:
Mouse Guar
Personligen tycker att de två volymerna i huvudståryn, Fall 1152 och Winter 1152, är snäppet bättre än Black Axe och Legends of the Guard 1-3.


Nässe;n326496 said:
Jag gillar Elfquest väldigt mkt och tänker ibland att jag ska köpa på mig mer, men blir avskräckt av mängden material. Det jag har är större delen av The Complete ElfQuest pubicerad av Father Tree Press och den är bra, en sammanhängande, storslagen fantasyberättelse.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Jag gillar scifi-serien Strontium Dog om prisjägaren Johnny Alpha, som jag tycker sällan får den uppskattning den förtjänar. Malcolm Max är också en oväntat bra serie om en detektiv i 1800-talets London. Den har vissa inslag av ockultism och ångpunk.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
All in Mouse Guard, tyckte Winter 1152 var bäst. Själv plöjde jag serien till den grad att min fru gick och köpte rollspelet i julklapp, en fet jävla box. Så fint rollspel, älskar det. Annars valfri stor kampanj, hade jag inte redan spellett Masks of Nyarlathotep hade jag köpt den. Att gå genom livet och missa Masks...är det ens ett liv? : )
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
.Per.;n326770 said:
All in Mouse Guard, tyckte Winter 1152 var bäst. Själv plöjde jag serien till den grad att min fru gick och köpte rollspelet i julklapp, en fet jävla box. Så fint rollspel, älskar det. Annars valfri stor kampanj, hade jag inte redan spellett Masks of Nyarlathotep hade jag köpt den. Att gå genom livet och missa Masks...är det ens ett liv? : )
Ja, Mask känner ju väldigt lockande. är det så bra som det sägs?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Nässe;n326795 said:
Ja, Mask känner ju väldigt lockande. är det så bra som det sägs?
Jag tycker nog egentligen inte att den är det så långt som vi spelat (och då vi kommit till Kenya så gissar jag vi spelar ungefär halva kampanjen). Inte dålig men inte direkt fantastisk heller enligt mig.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Nässe;n326795 said:
Ja, Mask känner ju väldigt lockande. är det så bra som det sägs?
Masks of Nyarlathotep publicerades 1984 och dras med en del skavanker, vilket bland annat diskuteras här (måste vara medlem):

https://www.yog-sothoth.com/forums/t...ish-the-racism

Kampanjen dras även med en del onödiga red herrings i en redan stor kampanj, dessa är bara att fimpa eller göra om så de passar kampanjen bättre. Något denna companion hjälper en med:

https://www.kickstarter.com/projects...otep-companion

Vi pratar alltså om en companion på 600 sidor, kan en GM inte göra något kul med allt detta … well. Companionen diskuteras bland annat här:

https://blasphemoustomes.com/2015/02...hind-the-mask/

Sen bestämde sig Chaosium att revampa hela kampanjen, introscenario och lyfte in hela kampanjen från 1984 till 2018 standard, två volymer 666 sidor. Denna har jag inte köpt eller spelat men arbetet med den diskuteras i två avsnitt här:

http://blasphemoustomes.com/2018/06/...-nyarlathotep/

https://blasphemoustomes.com/2018/07...with-spoilers/

Här går det att lyssna på hela kampanjen när de använder sig av grundkampanjen + companionen samt att Ross plockar in andra CoC scenarion såsom: Shanghai Bullets och Dream Factory innan huvudkampanjen drar igång (samt i den). Det är andra gången han spelleder den vet jag:

http://actualplay.roleplayingpublicr...ulhu-campaign/

Ross + Bret Kramer (som gjort companionen) samt Adam Scott Glancy, Shane Ivey diskuterar Companionen här:

https://podtail.com/en/podcast/the-u...the-masks-of-/

Det är en stor kampanj, vilket inte passar alla, men samtidigt är det en kampanj som kan dra iväg åt alla möjliga håll. Som GM får du väldigt många pusselbitar att leka med och du måste göra urval. Även, ska en dra ner den till mer detektiv-story eller gå all in pulp (etc), vilken ton vill en spela i. Det svåra är att det många moving parts att hålla koll på. Vad händer om spelgruppen inte gör A-B-C som du kanske förutspått utan C-A men struntar i B samt uppfinner lösning D? Varje val behöver får konsekvenser. En annan fällan att gå i är att följa kampanjen likt ett regelrätt äventyr (räls-tradd-whathaveyou) och glömma bort karaktärernas bakgrund, familjer, relationer och motivationer. Jag spelade mycket med ”klockor” som fick konsekvenser samt vävde in slp:s i spelarnas bakgrund.

Själv blir jag fortfarande glad nu 3 år senare när jag ser vänner som inte umgås utanför rpg-cirklar gratta varandra på Facebook med referenser till denna kampanj: ”Gratulerar på dagen med 1T6 droger och 1T4 dynamitgubbar! Hälsa Jackson Elias!” En kampanj som vi på skoj kom att kalla: Fear and loathing Nyarlathotep. Japp vi gick all in Pulp och ingen dog, vilket borde vara någon sorts rekord.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Wow, tack Per, vilken maffig genomgång! Men vet i tusen om jag blir mer eller mindre sugen på den—oklart! Suklle absolut köra som du, väva in karaktärerna och inte tvinga fram några specifika händelser, men kampanjen låter nästan lite för stor... Tror det blir att snacka med spelgruppen först, om de vill, innan jag slänger bort tusen spänn och hundratals timmars inläsning... :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
En annan sak jag är lite nyfiken på är brädspelet "Nemesis", men det går ju loss på ca 2300 :)
 
Top