Nekromanti 10. Val av styrelse

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Valberedningen presenterar härmed sitt förslag på styrelse. Samtliga namn i listan har tackat ja till att ingå i föreningens styrelse. Samtliga nominerade har hunnit besvara sin nominering.

Arfert
Bobby Magikern
Dante
Gurgeh
Johan K
krank
Persson
Pilzeman
solvebring
Vicotnik
Vitulv
Xhakhal
Zorbeltuss

Det är 13 namn allt som allt.

Frågan går preliminärt till beslut torsdag kväll, beroende på om det fattats beslut i punkt 6. Beslut om arbetsordning.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag jobbar hellre med valberedningen än styrelsen :gremsmile: *byter sida*
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Xhakhal said:
Jag jobbar hellre med valberedningen än styrelsen :gremsmile: *byter sida*
Valberedningens förslag blir då som följer:

Arfert
Bobby Magikern
Dante
Gurgeh
Johan K
krank
Persson
Pilzeman
solvebring
Vicotnik
Vitulv
Zorbeltuss

12 namn, således.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Okej. Är jag det något som jag missuppfattat eller ska vi börja slåss och försöka komma fram med färre (3?) namn?
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Möller said:
Okej. Är jag det något som jag missuppfattat eller ska vi börja slåss och försöka komma fram med färre (3?) namn?
Som jag ser det har vi två alternativ under denna punkt.

Alternativ 1:
Vi utser föreningen Ordförande,
Genom --> Nominering, plädering och motivering av kandidater till denna post.

Därefter förs en diskussion kring hur många ledamöter som skall ingå i styrelsen. Efter att antalet ledamöter är satta så får medlemmarna möjlighet att nominera (vilket redan har påbörjats), plädera och motivera vilka de vill att man röstar på.

Varje ombud får 36 timmar på sig att rösta genom PM till av årsmötet valda rösträknare (om man vill för enkelheten, så kan mötesordförande utses till denna roll eftersom han ej ställer upp till Styrelsen samt kan räkna röster samtidigt som han håller ordning)
alternativt, väljer vi 1 rösträknare eller låter lämplig justeringsperson utgöra rösträknare. Rösträknaren skall dock icke ställa upp till styrelsen.

Styrelsen utses. Därefter får Styrelsen konstituera sig och inom sig välja lämplig kassör.


Alternativ 2:

Är samma process som alternativ 1, fast man låter styrelsen inom sig välja vem som skall vara ordförande.

----

Varför då inte låta årsmötet även utse kassören enligt ett alternativ 3? Jo dels eftersom föreningen uppstartas och jag tror ärligt talat att ett internetbaserat årsmöte är begränsat i sin förmåga att bedöma vilken kandidat som skulle bli bäst kassör. Samma kritik kan användas mot alternativ 1, men Ordförande är en sådan symbolisk och viktig roll för en förening (dessutom kräver den inte samma kompetens.) att jag anser Alternativ 1 vara en verklig möjlighet.

Men själv förordar jag att vi går på Alternativ 2.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Möller said:
Okej. Är jag det något som jag missuppfattat eller ska vi börja slåss och försöka komma fram med färre (3?) namn?
Du har nog missuppfattat. Det där är valberedningens förslag, den föreslår att föreningens första styrelse ska bestå av 12 namn. Det är också det enda förslaget på styrelse, och om inga fler förslag inkommer finns det ingen anledning att "slåss".
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Vi kan ju börja med att väcka frågan: finns det någon som tycker att en styrelse borde ha en viss storlek, och kan motivera detta? Hur stor ska den isf vara? Om den skall vara mindre än 12 personer blir det förstås även intressant hur de ska utses, men det har vi redan lite förslag på. Ska en vara större, ja, då har vi problem.
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Om man vill begränsa styrelsens storlek så är det inte orimligt att också yrka på förändring av de föreslagna stadgarna om man vill ha en allmän begränsning.

Men givetvis måste det vara ok att bara yrka på ett specifikt antal för detta möte.

En fördel med ett mindre antal personer i styrelsen är att de som inte sitter i styrelsen kan vara aktiva utanför densamma. Annars blir det lätt så att styrelsen ses som föreningen och ser sig som föreningen. Detta är inte kritik mot den föreslagna styrelsen utan en allmän reflektion.

Å andra sidan, om nästan alla sitter i styrelsen så behövs det ju inte så mycket kommunikation ut från styrelsen.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
wege said:
Om man vill begränsa styrelsens storlek så är det inte orimligt att också yrka på förändring av de föreslagna stadgarna om man vill ha en allmän begränsning.

Men givetvis måste det vara ok att bara yrka på ett specifikt antal för detta möte.

En fördel med ett mindre antal personer i styrelsen är att de som inte sitter i styrelsen kan vara aktiva utanför densamma. Annars blir det lätt så att styrelsen ses som föreningen och ser sig som föreningen. Detta är inte kritik mot den föreslagna styrelsen utan en allmän reflektion.

Å andra sidan, om nästan alla sitter i styrelsen så behövs det ju inte så mycket kommunikation ut från styrelsen.

Jag tror på fördelen med ett udda antal, av den anledningen att Ordförandes utslagsröst inte blir lika intressant.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Persson said:
Jag tror på fördelen med ett udda antal, av den anledningen att Ordförandes utslagsröst inte blir lika intressant.
Jag tror först och främst på fördelen med ett stort antal och att alla som vill sitta i föreningens första styrelse faktiskt ska få göra det också. Jag tror faktiskt på det som ett självändamål. Huruvida styrelsen består av ett udda antal kommer långt ner i prioriteringslistan - det är bättre då att styrelsen utarbetar sätt att nå konsensus.

Jag tror att en mångfacetterad styrelse är bättre lämpad att ta sig an det kommande styrelsearbetet på ett mer förbehållslöst sätt än en mindre styrelse kan. Det är extra viktigt när vi inte helt och fullt vet vilken form styrelsens uppdrag tar sig ännu. Dessutom tror jag att föreningen gynnas av att de som har en vilja att faktiskt engagera sig för föreningen också ges ett tydligt utrymme att göra så.

Jag vet inte vilka bättre kriterier än så jag kan föreslå en styrelse på, så valberedningen kommer inte jämka sig med något förslag som försöker minska antalet styrelseledamöter och därmed utesluta namn från valberedningens förslag.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Bearnie said:
Persson said:
Jag tror på fördelen med ett udda antal, av den anledningen att Ordförandes utslagsröst inte blir lika intressant.
Jag tror först och främst på fördelen med ett stort antal och att alla som vill sitta i föreningens första styrelse faktiskt ska få göra det också. Jag tror faktiskt på det som ett självändamål. Huruvida styrelsen består av ett udda antal kommer långt ner i prioriteringslistan - det är bättre då att styrelsen utarbetar sätt att nå konsensus.

Jag tror att en mångfacetterad styrelse är bättre lämpad att ta sig an det kommande styrelsearbetet på ett mer förbehållslöst sätt än en mindre styrelse kan. Det är extra viktigt när vi inte helt och fullt vet vilken form styrelsens uppdrag tar sig ännu. Dessutom tror jag att föreningen gynnas av att de som har en vilja att faktiskt engagera sig för föreningen också ges ett tydligt utrymme att göra så.

Jag vet inte vilka bättre kriterier än så jag kan föreslå en styrelse på, så valberedningen kommer inte jämka sig med något förslag som försöker minska antalet styrelseledamöter och därmed utesluta namn från valberedningens förslag.
Absolut. Jag håller med dig till 100%, min mening är snarare att vi behöver ännu ett namn. Inte att vi ska ta bort ett.

Varför är inte Gardener med i förslaget? Har han blivit tillfrågad?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Persson said:
Varför är inte Gardener med i förslaget? Har han blivit tillfrågad?
Han har varken blivit nominerad eller formellt tillfrågad, men vi har haft en mer informell diskussion om det. Det är inte så aktuellt i nuläget.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Bearnie said:
Jag tror först och främst på fördelen med ett stort antal och att alla som vill sitta i föreningens första styrelse faktiskt ska få göra det också. Jag tror faktiskt på det som ett självändamål. Huruvida styrelsen består av ett udda antal kommer långt ner i prioriteringslistan - det är bättre då att styrelsen utarbetar sätt att nå konsensus.

Jag tror att en mångfacetterad styrelse är bättre lämpad att ta sig an det kommande styrelsearbetet på ett mer förbehållslöst sätt än en mindre styrelse kan. Det är extra viktigt när vi inte helt och fullt vet vilken form styrelsens uppdrag tar sig ännu. Dessutom tror jag att föreningen gynnas av att de som har en vilja att faktiskt engagera sig för föreningen också ges ett tydligt utrymme att göra så.

Jag vet inte vilka bättre kriterier än så jag kan föreslå en styrelse på, så valberedningen kommer inte jämka sig med något förslag som försöker minska antalet styrelseledamöter och därmed utesluta namn från valberedningens förslag.
Bearnie är klok. Dessutom tycker jag listan ser ut som en sällsynt bra blandning folk.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Bearnie said:
Valberedningens förslag blir då som följer:

Arfert
Bobby Magikern
Dante
Gurgeh
Johan K
krank
Persson
Pilzeman
solvebring
Vicotnik
Vitulv
Zorbeltuss

12 namn, således.
Jag föreslår att vi går till beslut i den här frågan ikväll, förutsatt att mötet beslutat om en arbetsordning då.

Valberedningens förslag ställs då mot avslag, om inget annat yrkande görs innan dess.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bearnie är klok. Dessutom tycker jag listan ser ut som en sällsynt bra blandning folk.
Jag tycker däremot, nu när Xhakhal ville syssla med valberedning istället, att det ser lite tragiskt ut att det inte finns en enda kvinnlig forumit med som kandidat. Fast Xhakhal är väl den enda kvinnliga medlemmen i föreningen dessutom. Synd tycker jag, det känns så "herrklubb" på något sätt med bara grabbar. Hade varit roligt om det var mer blandat på den fronten också.
 
G

Guest

Guest
solvebring said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Bearnie är klok. Dessutom tycker jag listan ser ut som en sällsynt bra blandning folk.
Jag tycker däremot, nu när Xhakhal ville syssla med valberedning istället, att det ser lite tragiskt ut att det inte finns en enda kvinnlig forumit med som kandidat. Fast Xhakhal är väl den enda kvinnliga medlemmen i föreningen dessutom. Synd tycker jag, det känns så "herrklubb" på något sätt med bara grabbar. Hade varit roligt om det var mer blandat på den fronten också. </div></div>
Kan inte annat än att hålla med...

/Zorbeltuss
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
solvebring said:
Bearnie är klok. Dessutom tycker jag listan ser ut som en sällsynt bra blandning folk.
Jag tycker däremot, nu när Xhakhal ville syssla med valberedning istället, att det ser lite tragiskt ut att det inte finns en enda kvinnlig forumit med som kandidat. Fast Xhakhal är väl den enda kvinnliga medlemmen i föreningen dessutom. Synd tycker jag, det känns så "herrklubb" på något sätt med bara grabbar. Hade varit roligt om det var mer blandat på den fronten också.
Det är lite lustigt, dock, att om Xhakhal skulle ingå i styrelsen, såsom den är förslagen, så skulle 100% av föreningens kvinnor vara representerade i styrelsen, men bara ungefär en tredjedel av männen. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bearnie said:
solvebring said:
Bearnie är klok. Dessutom tycker jag listan ser ut som en sällsynt bra blandning folk.
Jag tycker däremot, nu när Xhakhal ville syssla med valberedning istället, att det ser lite tragiskt ut att det inte finns en enda kvinnlig forumit med som kandidat. Fast Xhakhal är väl den enda kvinnliga medlemmen i föreningen dessutom. Synd tycker jag, det känns så "herrklubb" på något sätt med bara grabbar. Hade varit roligt om det var mer blandat på den fronten också.
Det är lite lustigt, dock, att om Xhakhal skulle ingå i styrelsen, såsom den är förslagen, så skulle 100% av föreningens kvinnor vara representerade i styrelsen, men bara ungefär en tredjedel av männen. :gremwink:
Ja det är faktiskt ganska lustigt. Nåväl... Av att döma behöver vi också få in fler medlemmar. Frågan är, från min sida, om vi ska låta bandet tugga vidare eller om vi efter föreningen officiellt existerar verkligen ska dra igång med någon typ av kampanj eller dylikt för att värva fler?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Votering, punkt 10. Val av styrelse

Voteringen avslutas måndagen den 10:e maj klockan 19:00.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Votering, punkt 10. Val av styrelse

Styrelsen är vald i enlighet med valberedningens förslag.
 
Top