NYHET 10 Most Anticipated Tabletop RPGs of 2021 (EN World)

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Här är länken:

Mina reflektioner:
7 av 10 är nya upplagor/versioner av existerande spel.
2 hänger med från förra årets lista.
1 av dem var med redan året innan det.
2 förlag lyckas knipa 2 platser var på listan - ett av dem svenskt.
Av de 6 i topp är 4 baserade på litterära förlagor.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,627
Location
Uppsala
Kan tycka det är lite trist hur nostalgiskt det känns. Men kundunderlaget (och de som nominerar och röstar) har väl alla lite ålderskris. :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
De flesta rollspelsprodukter som kommer idag är väl en ny version av något gammalt, tyvärr. Och de nya häftiga grejerna som kommer vet vi inte om de är bra, så dem ser vi inte fram emot på samma sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Kan tycka det är lite trist hur nostalgiskt det känns. Men kundunderlaget (och de som nominerar och röstar) har väl alla lite ålderskris. :)
Å andra sidan har ju den här listan visat sig innebära exakt nästan inget alls. Folks pepp inför släpp är helt värdelöst att mäta :) Om man inte är ett förlag som vill skryta.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag är mest fascinerad av spelet som varit med tre gånger på listan och på första plats två av dem.
Visst är det en intressant värld, men jag fattar fortfarande inte vad man kan spela i den?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Jag är mest fascinerad av spelet som varit med tre gånger på listan och på första plats två av dem.
Visst är det en intressant värld, men jag fattar fortfarande inte vad man kan spela i den?
Det låter lite som GoT: Space:

"The Imperium is a place of deadly duels, feudal politics and mysterious abilities in a universe where a blade can change the fortunes of millions. Build your House, carve your place in the universe or rebuild an ancient lineage and fight for the Imperial throne."
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Ja, det var inte direkt en lista som fick blodet att börja rusa genom kroppen.
Mycket nostalgi som sagt, och kan på rak hand säga att jag troligtvis enbart kommer köpa The One Ring av de spelen som hamnade på listan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Ja, det bör väl tilläggas att om det nu ska vara oinspirerande spel så är jag väldigt glad att det är Fria Ligan som ligger i topp. :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
T2000 blir (kanske) årets spel för mig. Men jag har ju redan peppat klart där. Resten har jag ingen relation eller har redan hunnit tröttna på innan det ens kommit ut.
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
Om det här är årets spel så har man lätt pengar till en ny diskmaskin i år, det är ju bra. Och ungefär lika upphetsande, men den kommer iallafall användas.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Om det här är årets spel så har man lätt pengar till en ny diskmaskin i år, det är ju bra. Och ungefär lika upphetsande, men den kommer iallafall användas.
Fast det verkar inte som att det är så stor risk för det, inget av de spelen som var top-10 mest förväntade förra året blev ens nominerade i årets Ennie Awards för best game, så jag skulle bli mycket förvånad om något på den där listan blev årets spel nästa år...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Fast det verkar inte som att det är så stor risk för det, inget av de spelen som var top-10 mest förväntade förra året blev ens nominerade i årets Ennie Awards för best game, så jag skulle bli mycket förvånad om något på den där listan blev årets spel nästa år...
Hur är nomineringsprocessen för Ennie awards? Den här listan var ju nominerad och framröstad av vanliga användare. Här fick de inte nominera spel som de själva var affiliated med.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Ennies fungerar som så att:

1. Förlag skickar in sina spel för bedömning. De som inte skickar in, blir inte bedömda. Fans och frilansare och andra kan skicka in spel om det är okej för förlaget (det finns några förlag som inte vill vara med, av olika anledningar).

2. Domare bedömer spelen som skickats in och skapar en kort lista över nominerade för röstning.

3. Fans röstar online, och väljer från listorna som domarna tagit fram.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Några särskilda anledningar till att förlag inte vill vara med? för The Ennies är väl den mest prestigefyllda utmärkelsen som finns för rollspel?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Några särskilda anledningar till att förlag inte vill vara med? för The Ennies är väl den mest prestigefyllda utmärkelsen som finns för rollspel?
Det är en ständigt återkommande diskussion utan tydliga uttalanden från de som inte är med. Min teori är att t.ex. WotC vet att de kan antingen vinna och få skit för att "D&D är störst det är klart att de vinner det betyder inte att de är bäst Ennies suger" eller inte vinna och då få skit för att "kolla hur dåligt D&D har blivit minsta lilla förlag kan göra D&D bättre än WotC fan vad de är dåliga".

/M
 
Top