1,47 meter äventyr

clarence redd

FrostByte Books
Hur mycket äventyr får man in på 1,47 meter? Det visar sig rymma en äventyrsplats med bakgrund, slumplista för NPC:er, en handfull uppdrag och några platser.

IMG_1825.jpeg

På 1,26 meter rymdes inte platserna, men det funkade ändå hyfsat. På 1.05 fick inte uppdragen plats. Det kändes klent.

5 kr per 20 cm äventyr känns rimligt. Det blir 25 kr löpmetern.

Sedan kan man välja till extrautrustning. Karta 20 cm, utförliga spelvärden 20 cm, ett äventyr 60 cm, kampanjbakgrund 40 cm. Man kommer lätt upp i 3 meter. Och då har man även världens längsta spelledarskärm.

Väldigt coolt! Är tanken att man ska stå upp och läsa? Och kanske även spela stående (varför inte?)?

Funderar även på hur en avlång produkt ska förvaras och distribueras. Ihoprullad i ett papprör? Det vore onekligen intressant att ha en bunte äventyrsrör i en snygg rörbehållare (vilken förstås kan göras till en produkt i sig).

Väldigt coolt! Är tanken att man ska stå upp och läsa? Och kanske även spela stående (varför inte?)?

Funderar även på hur en avlång produkt ska förvaras och distribueras. Ihoprullad i ett papprör? Det vore onekligen intressant att ha en bunte äventyrsrör i en snygg rörbehållare (vilken förstås kan göras till en produkt i sig).
Väldigt bra frågor. Tyvärr har jag inget bra svar. Tar gärna emot förslag.

Folk jag visat det för vill helt enkelt ha det som en poster på väggen, för att visa upp rollspel för sina vänner. Man befäster sin nördstatus. Det är mer lättillgängligt än tjocka böcker och har fokus på berättande istället för regler. Det blir också ett sätt att visa hur rollspel fungerar bakom kulisserna.

Om man ska spela äventyret är det enklast att skriva ut det på A4. Eller A5, så blir brödtexten i lagom storlek.

Att spela stående skulle vara bra för folkhälsan! Spelledaren kan stå nära och spelarna en bit bort, så de inte kan läsa texten. Som en gammaldags skolplansch, bara pekpinnen som saknas.

För förvaring kan man rulla ihop det och dra på ett gummiband. Ett kartongrör blir så klart snyggare och stadigare, särskilt om det går att trycka något snyggt på. Eller sätta på några klistermärken?

Väldigt bra frågor. Tyvärr har jag inget bra svar. Tar gärna emot förslag.

Folk jag visat det för vill helt enkelt ha det som en poster på väggen, för att visa upp rollspel för sina vänner. Man befäster sin nördstatus. Det är mer lättillgängligt än tjocka böcker och har fokus på berättande istället för regler. Det blir också ett sätt att visa hur rollspel fungerar bakom kulisserna.

Om man ska spela äventyret är det enklast att skriva ut det på A4. Eller A5, så blir brödtexten i lagom storlek.

Att spela stående skulle vara bra för folkhälsan! Spelledaren kan stå nära och spelarna en bit bort, så de inte kan läsa texten. Som en gammaldags skolplansch, bara pekpinnen som saknas.

För förvaring kan man rulla ihop det och dra på ett gummiband. Ett kartongrör blir så klart snyggare och stadigare, särskilt om det går att trycka något snyggt på. Eller sätta på några klistermärken?

Jag är fascinerad av bryta mot konventionen att en bok ”måste” vara inbunden, gå att bläddra i och ha ett stående format. Det konventionella har förstås praktiska orsaker, men det finns mycket roligt och kreativt man kan göra genom att hitta på helt nya format.

Förvaringsröret skulle kunna vara ett in game-objekt. En märklig karta kanske? Eller en udda handout med ledtrådar (kodnyckel?). Eller kanske bara en snygg logotype med spelets namn. Det vore coolt att komma hem från ett konvent med ett fullproppat äventyrsrör i handen.

Att sälja långsmala äventyr i rör i stora upplagor är nog svårt, men det kan nog funka som en liten och udda förstaupplaga. Hade själv kunna tänka mig att köpa något sådant.

Last edited:
I första hand är det nog mest ett sätt att visa upp rollspel. Om någon blir nyfiken och läser texten blir det kanske mer konkret att sedan förklara hur rollspel fungerar.

Jag reste runt i Kina på 1990-talet och då fanns väggtidningar lite överallt i städerna. Folk stod i klungor och läste de senaste nyheterna. Väldigt speciellt. Det skulle kunnat vara utdrag ur böcker också antar jag. Förkunnelser från politbyrån.

Back