Nekromanti 071-spel

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
En allmän fråga till menigheten här - framför allt till de som kommer ihåg det jag pratar om. (-:

Anno domini 1991 så uppstod en liten fluga i Sverige som kallades telefon- eller 071-spel. Teknik och spelmotorer varierade en del, fast de flesta var klassisk play-by-phone; soloäventyr på telefon. ("Du kommer fram till en korsning. Ska du gå till vänster, tryck 1. Ska du gå till höger, tryck 2.")
Flugan varade bara i ett halvår eller så - tills kunderna tröttnade och tillverkarna kom på att man kunde göra mycket mer pengar på telesex - men framåt vårkanten det året fanns det en rätt stadig flora av olika spel ute på telenätet. Väldigt otypiskt mig så skrev jag aldrig ihop nån detaljerad lista över vilka spel som fanns ute och vilka som hade gjort dem.....
Branschen såg iaf ut som så att det fanns ett antal småaktörer på marknaden, samt en stor -- firman Big Bang, som hade de mest påkostade spelen, de största annonserna och det största kundunderlaget (enligt en uppgift omsatte de ca 2 miljoner på en månad under den där våren). Det intressanta med Big Bang var att de samarbetade med Target Games; deras två stora spel var baserade på Drakar och Demoner (som även fick en uppföljare) respektive Nya Mutant.

Den allmänna frågan ifråga: Är det någon här som minns vad de där två spelen hette?

--
Åke
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
rotade fram mina Sinkaduser, och se vad jag hittar där: reklam för "Det nya sättet att spela rollspel. Drakar och Demoner: Drakdödaren". 4.55/minut kostade det. Hittade inget om ett Mutantspel via telefon dock.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
"Det nya sättet att spela rollspel. Drakar och Demoner: Drakdödaren".

Såå hette det ja...

Hittade inget om ett Mutantspel via telefon dock.

Det kom lite senare, framåt början på sommarlovet om jag minns rätt (strax före "Drakdödaren 2", som dock blev rätt kortlivad).

--
Åke
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Ååh, dom minns jag men det enda spelet av dessa urusla spel som jag testade var "Robin Hood"; ett telefonrollspel, jag var bara 15 år och var tvungen att prova. Uj,uj vad det sög...

Fantastiskt att nån kommer ihåg... det är ju en bra bit över tio år sen...
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Renässans! (lite OT?)

Är det nån som köpt Kalaspuffar på sistone? De kör Sagan om ringen som telefonspel.

Jag har spelat som Dvärg. Bl a fick jag frågan om jag ville göra allt jag kunde för att hjälpa mina vänner eller byta sida och slåss tillsammans med orcherna!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Än mer OT

Är det nån som köpt Kalaspuffar på sistone? De kör Sagan om ringen som telefonspel.

Påminner mig osökt om brädspelet "Kellogg's Vilda Västern" som man kunde samla ihop från baksidorna av Corn Flakes-paket för en massa år sen... Har lovat Anders&Tove att ta med mig det på ett konvent nån gång. (-:

--
Åke
 
Top