Önskekampanj

Säger någon Traveller är jag på alla dagar! Jag vill helst ha Moongooses version, men jag är egentligen inte svårövertalad att spela 1e om någon skulle vilja det.
Jag säger gärna Traveller. Ett gäng intergalaktiska losers som kuskar runt i ett rymdskepp som ständigt är i behov av reparation och bränsle i jakt på ytterligare en last och/eller passagerare som precis låter en undvika konkurs ytterligare ett kort tag låter som en drömkampanj.
 
Jag firade midsommar med några ur mitt ena rollspelsgäng. Vi började då prata om vad jag skulle kunna spelleda när den nuvarande kampanjen tar slut. Spontant slängde jag fram tre idéer:
  • De fördömda. En kampanj i och omkring staden Crowns Crossing. Fem av de (snart) utgivna äventyren utspelar sig där, plus tre halvfärdiga äventyr som ligger och skräpar på min hårddisk.
  • Mutant år noll. Grundspelet med muterade människor som försöker överleva och utveckla sin ark. Jag är inget jättefan av år noll-motorn men har ofta hört att den gör sig bäst i just Mutant. Vore intressant att se om det stämmer.
  • Världsrymdens vagabonder. På sistone har jag fixat med mitt gamla rymdoperarollspel. Strukturerat om, kompletterat och filat bort en och annan kant. Jag har även en kampanjidé i huvudet, en färd ut i okänd rymd, men den kräver en hel del jobb.
Efter midsommarfirandet har jag även kikat på I rikets tjänst av @DocUlmus. Om det projektet rullar på skulle det kunna vara ett alternativ för gänget i fråga. Traumatiserade superhjältar på 60-talet. Något liknande har vi aldrig spelat.
 
Jag firade midsommar med några ur mitt ena rollspelsgäng. Vi började då prata om vad jag skulle kunna spelleda när den nuvarande kampanjen tar slut. Spontant slängde jag fram tre idéer:
  • De fördömda. En kampanj i och omkring staden Crowns Crossing. Fem av de (snart) utgivna äventyren utspelar sig där, plus tre halvfärdiga äventyr som ligger och skräpar på min hårddisk.
  • Mutant år noll. Grundspelet med muterade människor som försöker överleva och utveckla sin ark. Jag är inget jättefan av år noll-motorn men har ofta hört att den gör sig bäst i just Mutant. Vore intressant att se om det stämmer.
  • Världsrymdens vagabonder. På sistone har jag fixat med mitt gamla rymdoperarollspel. Strukturerat om, kompletterat och filat bort en och annan kant. Jag har även en kampanjidé i huvudet, en färd ut i okänd rymd, men den kräver en hel del jobb.
Efter midsommarfirandet har jag även kikat på I rikets tjänst av @DocUlmus. Om det projektet rullar på skulle det kunna vara ett alternativ för gänget i fråga. Traumatiserade superhjältar på 60-talet. Något liknande har vi aldrig spelat.

Roliga alternativ! Lite intressant för mitt skrivande till I Rikets Tjänst är vad du saknar idag (alltså menar inte att det är komplett, det saknas en hel del, men vad saknar du?)

  • En bättre beskriven kampanjvärld
  • En faktisk kampanj som man kan spela
  • Mer eller tydligare regler
  • Rollformulär
  • Avancerade Grapple-rules :)
  • Annat
 
jag kör min Trenter-26 i två grupper (en grupp fångade upp kopplingen till Stieg Trenter) i Mutant Hindenburg så det är väl egentligen min drömkampanj, samtidigt skulle jag gärna spela live med en grupp, online i all ära men man tappar nåt.
 
Har blivit bra sugen på lite RadHack. Bunkrar, knas och nästan lite UVG-vibbig postapoc, liksom? Borde komma loss och beställa regelboken, men ibland är det nästan lika kul att föreställa sig innehållet baserat på omslaget.
 
Roliga alternativ! Lite intressant för mitt skrivande till I Rikets Tjänst är vad du saknar idag (alltså menar inte att det är komplett, det saknas en hel del, men vad saknar du?)

  • En bättre beskriven kampanjvärld
  • En faktisk kampanj som man kan spela
  • Mer eller tydligare regler
  • Rollformulär
  • Avancerade Grapple-rules :)
  • Annat

Jag har bara skummat igenom vissa delar men ett rollformulär var absolut något jag saknade (eftersom det är en sådan sak som jag brukar titta på i ett tidigt skede). På något ställe nämndes superförmågor men jag lyckades inte hitta någon förklaring till dem (kanske jag som letade dåligt). En rent praktisk detalj var att jag inte kunde rulla ner högermenyn "on this page" när den var längre än en sida. Äventyren har jag inte tittat på ännu men om jag ska få dem till bordet behöver de vara kompletta nog att spela och flexibla nog för att klara av när spelarna drar iväg åt oväntade håll.
 
Last edited:
Back
Top